Η διατήρηση της τιμής των ζυμαρικών σε χαμηλά επίπεδα, έχει οδηγήσει στην ενίσχυση της κατανάλωσης των εν λόγω προϊόντων, ακόμη και στις συνθήκες οικονομικής κρίσης, που βιώνει τα τελευταία χρόνια η χώρα. Αναμφισβήτητα, το γεγονός αυτό καθιστά τα ζυμαρικά, μια σταθερή αξία προς το καταναλωτικό κοινό.
Της Μαρίας Γεωργιάδου
Δεν αποτελεί μυστικό, πως η στροφή του καταναλωτικού κοινού, λόγω της κρίσης, σε φθηνότερα είδη διατροφής, σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη διεύρυνση των εξαγωγών των επιχειρήσεων του τομέα, ωθούν φέτος ανοδικά την εγχώρια παραγωγή ζυμαρικών. Έτσι, οι μεγάλες βιομηχανίες, αλλά και οι μικρές βιοτεχνίες, φαίνεται ότι αυξάνουν την παραγωγή τους σταθερά.
Παλαιότερες έρευνες έδειξαν ότι η αυξημένη εγχώρια κατανάλωση ζυμαρικών διευκολύνεται από τις προσφορές προϊόντων με ειδικές, πιο προσιτές τιμές, που πραγματοποιούν οι βιομηχανίες του τομέα, ώστε να συντηρήσουν σε υψηλά επίπεδα τη ζήτηση, μειώνοντας ωστόσο κατά περίπτωση τα περιθώρια κέρδους τους. Το ίδιο ισχύει και σήμερα, με σύμμαχο αυτή την φορά και τα social media, όπου οι εταιρείες «τρέχουν» συνεχώς διαγωνισμούς για να κρατούν «ζωντανό», το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Οι βιομηχανίες
Ο κλάδος των ζυμαρικών χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό συγκέντρωσης, καθώς ελέγχεται από λίγες βιομηχανικές επιχειρήσεις. Σημαντικό μέρος της παραγωγής κατευθύνεται προς το εξωτερικό, ενώ η εισαγωγική διείσδυση είναι περιορισμένη. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την κλαδική μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, που κυκλοφόρησε πρόσφατα.
Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση της ICAP, σχετικά με τα αποτελέσματα της έρευνας αναφέρει:
«Ο παραγωγικός τομέας του κλάδου των ζυμαρικών ελέγχεται από λίγες μόνο μεγάλες βιομηχανίες. Ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος μεταξύ των μεγαλύτερων εταιρειών, οι οποίες διαθέτουν στην αγορά γνωστά εμπορικά σήματα.
Ορισμένες εξ’ αυτών έχουν προχωρήσει σε στρατηγικές κάθετης ολοκλήρωσης για την παραγωγή σιμιγδαλιού, το οποίο χρησιμοποιείται στην παραγωγική τους διαδικασία. Η εγχώρια παραγωγή ζυμαρικών υπερκαλύπτει τη ζήτηση, ενώ σημαντικό ποσοστό της παραγωγής εξάγεται. Από την άλλη πλευρά, οι εισαγωγές είναι περιορισμένες συγκριτικά. Τα ζυμαρικά στην εγχώρια αγορά διοχετεύονται στο λιανικό εμπόριο (σούπερ-μάρκετ και καταστήματα τροφίμων εν γένει), ή κατευθύνονται προς τους χώρους μαζικής εστίασης / catering.
Ωστόσο, κυριότερο κανάλι διανομής των εν λόγω προϊόντων αποτελούν τα σούπερ-μάρκετ. Αναφορικά με τις τάσεις που επικρατούν στον κλάδο, παρατηρείται σταδιακή αύξηση της κατανάλωσης στις πάστες και μικρή υποχώρηση στα μακριά ζυμαρικά (τύπου σπαγγέτι). Αυξητικές τάσεις παρουσιάζει επίσης και η κατανάλωση γεμιστών ζυμαρικών καθώς και ζυμαρικών ολικής άλεσης.
Τα τελευταία χρόνια δυναμική αύξηση κατέγραψαν και τα ζυμαρικά ιδιωτικής ετικέτας. Η εγχώρια αγορά ζυμαρικών θεωρείται «ώριμη», με αποτέλεσμα να μην παρουσιάζει αξιόλογες μεταβολές ετησίως. Οι εταιρείες πάντα κάνουν προσφορές και εκπτώσεις για να κρατούν το καταναλωτικό κοινό»
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Ελένη Πετροχείλου
Οι εταιρείες
Barilla Hellas
H Barilla Hellas είναι η μεγαλύτερη εταιρεία ζυμαρικών στην Ελλάδα. Στις υπερσύγχρονες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της στη Θήβα και στο Βόλο παράγει ζυμαρικά κορυφαίας ποιότητας. Ο κ. Γιώργος Σπηλιόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Barilla Hellas μας είπε: «Εξάγουμε 21.000 τόνους ζυμαρικών σε 30 χώρες κάθε χρόνο, ενώ απορροφούμε 60.000 τόνους ελληνικό σιτάρι μέσα από ένα πρόγραμμα μακροχρόνιας συνεργασίας με έλληνες παραγωγούς που αποτελεί πρότυπο για τη συμβολαιακή γεωργία στην Ελλάδα.
Στηρίζουμε ενεργά την ελληνική οικονομία με διαρκές επενδυτικό πρόγραμμα που ξεπερνάει τα 72 εκ. ευρώ τα τελευταία 20 χρόνια». Αναφορικά με τον κύκλο εργασιών του περασμένου έτους και για το αν είναι ευχαριστημένοι, ο κ. Σπηλιόπουλος δήλωσε: «Και για το 2016 η Barilla Hellas διατήρησε την ηγετική της θέση στην ελληνική αγορά. Σταθεροποιήσαμε τον κύκλο εργασιών μας στην Ελλάδα άνω των 70 εκατ. ευρώ, για 9η χρονιά.
Παράλληλα, συνεχίσαμε την ανοδική μας πορεία στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης που έχουμε στην ευθύνη μας, με κύκλο εργασιών που διαμορφώθηκε στο επίπεδο των 140 εκατ. Ευρώ». Σχετικά με το πόσο καλά πηγαίνει η αγορά ζυμαρικών, παρά τις όποιες οικονομικές δυσκολίες αντιμετωπίζει η χώρα, επισημαίνει ότι «ο κλάδος των ζυμαρικών αντέχει γιατί τα μακαρόνια είναι βασικό αγαθό, όπως το γάλα και το ψωμί.
Όμως η κρίση τα επηρεάζει όλα. Εμείς, από την αρχή της κρίσης αντιμετωπίσαμε με σεβασμό τους πιεσμένους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, προσαρμόζοντας την τιμολογιακή μας πολιτική και στηρίζοντας με συνέπεια τους συνεργάτες μας».
Τέλος, ο κ. Σπηλιόπουλος αναφέρει για τα προϊόντα της εταιρείας:
«Η Barilla Hellas έχει μακρά παράδοση στην καινοτομία. Αφουγκραζόμαστε διαχρονικά τις ανάγκες κάθε εποχής και εξελισσόμαστε ώστε να απαντάμε στις νέες διατροφικές τάσεις των σύγχρονων καταναλωτών. Συνεχίζουμε τον εμπλουτισμό της σειράς προϊόντων ολικής άλεσης, ενώ ήδη λανσάραμε τη μοναδική σειρά μονοποικιλιακών ζυμαρικών στην ελληνική αγορά. Με καινοτομία, ειλικρίνεια και αδιαπραγμάτευτη ποιότητα θα συνεχίσουμε να συμβάλλουμε στην ανάπτυξη της κατηγορίας των ζυμαρικών στη χώρα».
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Ευδοξία Αδαμίδου
Οι εταιρείες
EURIMAC A.E.
Η Eurimac A.E. συγκαταλέγεται μέσα στις τρείς μεγαλύτερες σε μέγεθος εταιρείες παραγωγής ζυμαρικών στην Ελλάδα και είναι η πρώτη σε επίπεδο εξαγωγών. Διαθέτει κάθετη μονάδα παραγωγής με υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις, καθώς έχει κάνει σημαντικές επενδύσεις για την πλήρη αυτοματοποίηση της παραγωγής και της συσκευασίας των ζυμαρικών, γεγονός που συμβάλλει σημαντικά στη μείωση του παραγωγικού κόστους.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η θερμική ενέργεια του εργοστασίου είναι από 100% καύση βιομάζας. Η συνολική παραγωγική δυναμικότητα του συγκροτήματος σε ετήσια βάση, ανέρχεται στους 72.000 τόνους ζυμαρικών. Παράγει ζυμαρικά, αποκλειστικά από ελληνικά σκληρά σιτάρια και οι πωλήσεις της, γίνονται τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό σε περισσότερες από 45 χώρες σε όλο τον κόσμο.
Σχετικά με τον κύκλο εργασιών του περασμένου έτους ο κ. Σταύρος Κωνσταντινίδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος μας είπε: «Οι πωλήσεις της Eurimac A.E. έχουν διαρκή ανοδική πορεία και συμβαδίζουν με τις επενδύσεις της εταιρείας σε υποδομές τεχνολογίας αιχμής, με κυρίαρχο πνεύμα το όσο το δυνατόν χαμηλότερο ενεργειακό αποτύπωμα και τον απόλυτο έλεγχο των κοστολογίων».
Επισήμανε δε, για την αγορά ζυμαρικών ότι: «Οι πωλήσεις της κατηγορίας ζυμαρικών στην Ελλάδα, είναι σταθερές σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Τα ζυμαρικά ως βασική διατροφική συνήθεια των Ελλήνων, κατά κύριο λόγο με πολύ μικρό κόστος κτήσης, εμφανίζουν μία μικρή αρνητική τάση στην κατανάλωση, η οποία ακολουθεί την οικονομική πίεση που δέχονται τα ελληνικά νοικοκυριά».
Σήμερα, κύριο μέλημα της εταιρείας είναι το επαναλανσάρισμα των ιστορικών ζυμαρικών ΜΑΚΒΕΛ. Όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Κωνσταντινίδης: «Με ιστορία πάνω από 70 χρόνια, συστήνουμε ξανά στο καταναλωτικό κοινό τα ΜΑΚΒΕΛ. Συστηνόμαστε ξανά και φέρνουμε νέα προϊόντα και γεύσεις, πάντα με γνώμονα την υψηλή ποιότητα και την αγάπη μας για αυτό που κάνουμε».
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Πασχάλης Θεοφανίδης
Οι εταιρείες
ΗΛΙΟΣ
Η Βιομηχανία Ζυμαρικών ΗΛΙΟΣ εδώ και 85 χρόνια παραμένει αμιγώς ελληνική επιχείρηση που ανήκει αποκλειστικά στην οικογένεια Παναγιώτη Δάκου. Η πολύτιμη εμπειρία του ιδιοκτήτη στον τομέα της αλευροβιομηχανίας και των δημητριακών συνδυαζόμενη με τη δημιουργικότητα της νέας γενιάς από τις θυγατέρες Αθανασία και Κατερίνα Δάκου, εγγυώνται το μέλλον για περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας. Η ΗΛΙΟΣ από την ίδρυσή της επενδύει στον εξοπλισμό της μονάδας, καθώς και σε στελεχιακό δυναμικό και τεχνογνωσία, παράγοντες οι οποίοι την καθιστούν σήμερα μια από τις πιο σύγχρονες βιομηχανίες ζυμαρικών της Ευρώπης.
Η Βιομηχανία Ζυμαρικών ΗΛΙΟΣ, προσφέρει μία ευρεία ποικιλία ζυμαρικών από 100% σιμιγδάλι, σκληρού, σταριού και παρουσιάζει συνεχώς καινοτόμα προϊόντα στην αγορά.
Από το 2011 έχει διακριθεί με 12 βραβεία Ανώτερης Γεύσης από τον ITQI. Τα ζυμαρικά ΗΛΙΟΣ αποδεικνύουν την ποιότητα των προϊόντων και υπηρεσιών τους ακολουθώντας διεθνή πρότυπα έχοντας λάβει πιστοποιήσεις από ανεξάρτητους φορείς. Έχουν πιστοποιηθεί κατά ISO 22000:2005, ISO 9001:2008, IFS FOOD V6.
Η ΗΛΙΟΣ εξάγει ένα σημαντικό μέρος της παραγωγής σε περισσότερες από 30 αγορές και διαχειρίζεται πάνω από 30 μάρκες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με περισσότερα από 75 σχήματα ζυμαρικών.
Με σημαντική ενεργό κοινωνική δράση ανταποκρινόμενη στις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, στηρίζει πάνω από 100 ΜΚΟ. Ως ενεργός εταιρικός πολίτης, με σεβασμό προς τον άνθρωπο και τον καταναλωτή, συνεισφέρει στην ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας και στην επιχειρηματική εξωστρέφεια της χώρας.
Σχετικά με τον κύκλο εργασιών, η κ. Χαρά Κοντορούση, υπεύθυνη τμήματος Marketing της εταιρείας, μας είπε: «Η ελληνική οικονομία αυτή τη στιγμή διανύει μια δύσκολη περίοδο και αυτό έχει αντίκτυπο στις εγχώριες επιχειρήσεις. Εμείς ωστόσο στην ΗΛΙΟΣ, παραμένουμε μια αμιγώς ελληνική εταιρεία συνεχίζοντας να επενδύουμε στη χώρα μας. Οι πελάτες μας αναγνωρίζουν την ποιότητα των προϊόντων μας και τη συνέπεια μας και γι’ αυτό μας εμπιστεύονται.
Με δεδομένες λοιπόν τις οικονομικές συνθήκες, είμαστε ευχαριστημένοι και στοχεύουμε για ακόμα μεγαλύτερες και καλύτερες συνεργασίες». Στην ερώτηση για το αν η αγορά ζυμαρικών πηγαίνει καλά, παρά τις όποιες οικονομικές δυσκολίες αντιμετωπίζει η χώρα, δήλωσε: «Σχεδόν όλες οι βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται σήμερα στην Ελλάδα στον κλάδο των ζυμαρικών έχουν πραγματοποιήσει μεγάλες επενδύσεις στοχεύοντας στην ανάπτυξη νέων αγορών.
Τα ζυμαρικά είναι μία από τις πιο αγαπημένες τροφές παγκοσμίως. Πιστεύω λοιπόν πως υπάρχει μεγάλη δυνατότητα για ακόμα περισσότερες εξαγωγές ελληνικών ζυμαρικών τόσο στις υπάρχουσες αγορές όσο και στο άνοιγμα νέων δυναμικών αγορών στις αναπτυσσόμενες χώρες».
Τέλος, η κ. Κοντορούση για τα προϊόντα της ΗΛΙΟΣ μας είπε: «Αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου δημιουργήσαμε καινοτόμα προϊόντα όπως τα ζυμαρικά Espressi (γρήγορου βρασμού), βιολογικά ζυμαρικά, ζυμαρικά λαχανικών, ολικής άλεσης, καθώς και ζυμαρικά χωρίς γλουτένη.
Ιδιαίτερη σημασία δίνουμε και στη μαζική εστίαση παρέχοντας ειδική σειρά για τους επαγγελματίες. Δεν ξεχνάμε όμως και τους πιο απαιτητικούς καταναλωτές, τα παιδιά, δημιουργώντας ζυμαρικά με ιδιαίτερα σχήματα όπως: με γράμματα και αριθμούς, ελληνικό αλφάβητο και πολλά άλλα».