Το λιανεμπόριο είναι σήμερα ο κλάδος με τον πιο έντονο ρυθμό ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού. Παρ’ όλα ταύτα, κάποια πράγματα παραμένουν σε αυτόν τον χώρο σταθερά. Όπως το ότι, τα χαμόγελα και η καλή διάθεση είναι η βασική εικόνα που έχουν οι περισσότεροι επιχειρηματίες της μικρής λιανικής για τους διανομείς και χονδρέμπορούς τους.
Της Μαρίας Γεωργιάδου
Aπαραίτητο γρανάζι στο λιανεμπόριο
Στην έρευνα του περιοδικού μας, ένα από τα βασικά συμπεράσματα ήταν ότι η πλειοψηφία των επιχειρηματιών έχει καλές σχέσεις με τους διανομείς που συνεργάζεται. Σε αρκετές περιπτώσεις, μάλιστα, και φιλικές. Ωστόσο, μόνο το 35% προμηθεύεται τα πράγματα που έχει στο κατάστημά του μόνο από διανομείς.
Η πλειοψηφία σε αυτήν την περίπτωση, που ήταν το 58%, εφοδιάζεται προϊόντα εκτός από διανομείς, και από Cash n Carry, ψάχνοντας στο διαδίκτυο, ακόμη και μέσα από διαφημίσεις των κλαδικών περιοδικών του χώρου. Επίσης, το 82%, ένα τεράστιο ποσοστό, συνεργάζεται με περισσότερους από τέσσερις διανομείς, γεγονός που δείχνει ότι οι περισσότεροι επαγγελματίες θέλουν να ψάχνονται συνεχώς για καλύτερες προσφορές και προϊόντα.
Τέλος, επιβεβαιώνοντας, αυτό που ήδη γνωρίζαμε, σχεδόν όλοι οι συμμετέχοντες στην έρευνα, μας είπαν ότι είναι ανοιχτά όλη την ημέρα και τις επτά ημέρες της εβδομάδας. Αυτό συνεπάγεται καθημερινή εξυπηρέτηση σε κάποιους από δίκτυα διανομών. Αξιοσημείωτο, ότι δίκτυα διανομής έχουν πλέον και αρκετά Cash n Carry, με τη λογική να προσελκύσουν περισσότερους επαγγελματίες του χώρου.
Ο νόμος του μάρκετινγκ
Οι μεσάζοντες (intermediaries), όπως χονδρέμποροι και λιανέμποροι, είναι απαραίτητοι στο μάρκετινγκ και τη διανομή, ακόμα κι αν ένας κατασκευαστής μπορεί να διαθέσει τα προϊόντα του απευθείας στο καταναλωτικό κοινό. Οι δύο βασικοί λόγοι που τους κάνουν απαραίτητους είναι το ότι αυξάνουν την αποδοτικότητα της διανομής και προσφέρουν πολύτιμες υπηρεσίες στη διάθεση προϊόντων.
Ο βασικός λόγος ύπαρξης των μεσαζόντων είναι απλός. Οι δραστηριότητες τους χαμηλώνουν την τιμή του προϊόντος για τον καταναλωτή και αυξάνουν τα κέρδη για τον παραγωγό, ακόμα και αν οι μεσάζοντες ανταμείβονται για τις υπηρεσίες τους. Αυτό οφείλεται στο ότι οι μεσάζοντες εξειδικεύονται σε κάποια δραστηριότητα διανομής και αποκτούν οικονομίες κλίμακας που τους επιτρέπουν να είναι πιο αποδοτικοί από τον παραγωγό στις υπηρεσίες που προσφέρουν. Το κόστος των δραστηριοτήτων τους διανέμεται σε μεγάλο αριθμό προϊόντων, κάνοντας το μοναδιαίο κόστος τους μικρό. Έτσι, για παράδειγμα, είναι φθηνότερο για τον καταναλωτή να αγοράζει από έναν λιανοπωλητή παρά να πηγαίνει σε κάθε παραγωγό για να αγοράζει απευθείας.
Ένας άλλος λόγος της παρουσίας μεσαζόντων είναι το ότι μειώνουν τον αριθμό των συναλλαγών που απαιτούνταιται για να φτάσει το προϊόν από τον παραγωγό στον καταναλωτή. Εάν κάθε παραγωγός ερχόταν σε επαφή με κάθε καταναλωτή, οι συναλλαγές του και το κόστος του θα ήταν σημαντικά μεγαλύτερο.