Με τη ζήτησή τους να αυξάνεται διαρκώς τα τελευταία χρόνια και το περιθώριο κέρδους από τις πωλήσεις τους να είναι από τα μεγαλύτερα στην αγορά, τα Energy Drinks έχουν αρχίσει να αποτελούν ένα από τα πιο «δυνατά όπλα» στην πλειοψηφία των μίνι μάρκετ και των υπόλοιπων καταστημάτων της μικρής λιανικής.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Η αγορά των ενεργειακών και ισοτονικών ποτών στην Ελλάδα είναι μία από τις λίγες που παρουσιάζουν διαρκή ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, αφού η ζήτησή τους ακολουθεί συνεχώς ανοδική πορεία, ειδικά όσον αφορά τα κορυφαία brands του κλάδου. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα της Coca Cola 3E, η πλέον εντυπωσιακή αύξηση όγκου πωλήσεων αφορούσε τα ενεργειακά ποτά, με βασικό σήμα το Monster. Η συγκεκριμένη αύξηση έφτασε το 17,6%, στα εξαμηνιαία αποτελέσματα της εταιρείας το 2017, γεγονός που αποδεικνύει και τη δυναμική του συγκεκριμένου κλάδου στην εγχώρια αγορά.
Ένα μίνι μάρκετ κοντά σε παιδιά, αλλά και κοντά σε γυμναστήρια ή γήπεδα, μπορεί να βγάλει σημαντικό κέρδος από την κατανάλωση των ενεργειακών ποτών.
Μόνο τυχαίο δεν είναι άλλωστε και το λανσάρισμα, όλο και περισσότερων κωδικών και γεύσεων στη συγκεκριμένη κατηγορία από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά, αλλά και η ενισχυμένη διαφήμισή τους, ακόμη και μέσα στα ίδια τα καταστήματα της λιανικής. Η πλειοψηφία των μίνι μάρκετ τόσο στην Αττική όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά αντίστοιχα και τα περισσότερα περίπτερα της χώρας, διαθέτουν πλέον ξεχωριστά ψυγεία για τα ενεργειακά ποτά, τα οποία και παρέχουν οι ίδιες οι εταιρείες που διανέμουν τα εν λόγω προϊόντα.
Οι νέοι «εκτινάσσουν» τη ζήτηση
Τα ενεργειακά ποτά φαίνεται ότι αποτελούν τη… νέα μόδα στα μη αλκοολούχα ποτά και το μεγάλο πλεονέκτημά τους είναι ότι απευθύνονται σε αρκετές διαφορετικές καταναλωτικές ομάδες, με ένα όμως σημαντικό, κοινό χαρακτηριστικό. Πρόκειται για καταναλωτές που θεωρούνται βασικό αγοραστικό κοινό με μεγάλη δυναμική.
Πιο συγκεκριμένα, τόσο οι σχετικές έρευνες, όσο και το ρεπορτάζ του περιοδικού μας στην αγορά, συμφωνούν ότι η ζήτηση των ενεργειακών ποτών έχει «εκτιναχθεί» τον τελευταίο καιρό, εξαιτίας των νέων ανθρώπων ηλικίας από 10-15 χρονών και πάνω. Με βάση μια σειρά από διεθνείς έρευνες το 30-50% των παιδιών και των εφήβων καταναλώνει σε συχνή βάση ενεργειακά ποτά, γεγονός που επιβεβαιώνεται και στην Ελλάδα, και δη στην αγορά των μίνι μάρκετ και των υπολοίπων σημείων της μικρής λιανικής.
Σε αυτούς τους καταναλωτές θα πρέπει να προσθέσουμε και μία ακόμη «ενεργή» καταναλωτική ομάδα, τους… θαμώνες των γυμναστηρίων. Τα ενεργειακά ποτά έχουν συνδεθεί εξαιτίας των ιδιοτήτων τους με τη γυμναστική και όσοι γυμνάζονται τακτικά, αποτελούν συνήθως βασικούς πελάτες για τα συγκεκριμένα προϊόντα. Με τα γυμναστήρια λοιπόν στην Ελλάδα να αυξάνουν συνεχώς τα δικά τους πελατολόγια, αυξάνεται αντίστοιχα και το καταναλωτικό κοινό για τα ενεργειακά ποτά.
Σημείο-κλειδί η θέση του μίνι μάρκετ
Όπως και σε κάθε επιχείρηση ή κατάστημα, η τοποθεσία παίζει κρίσιμο ρόλο και στην επιτυχία των πωλήσεων. Ειδικά στις περιπτώσεις των μίνι μάρκετ και των άλλων σημείων της μικρής λιανικής, όμως, μπορεί ακόμη και να καθορίσει την πορεία αρκετών προϊόντων. Για παράδειγμα τα παγωτά σε περιοχές κοντά σε πλατείες με παιδιά ή σχολεία είναι δεδομένο ότι θα αυξήσουν τις πωλήσεις του καταστήματος.
Κάτι αντίστοιχο ισχύει και με τα ενεργειακά ποτά, ακριβώς επειδή απευθύνονται περισσότερο σε συγκεκριμένες ηλικιακές και καταναλωτικές ομάδες. Επομένως, ένα μίνι μάρκετ κοντά σε παιδιά, αλλά και κοντά σε γυμναστήρια ή γήπεδα, καλό θα είναι να αξιοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο το συγκεκριμένο προϊόν για να αυξήσει τις πωλήσεις του και άρα τα κέρδη του.
Περιθώριο κέρδους ακόμη και πάνω από 40%
Η αγορά των μη αλκοολούχων ποτών, των λεγόμενων και soft drinks, είναι μία κατεξοχήν αγορά της μικρής λιανικής, με τα στοιχεία του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) να αναφέρουν ότι όγκος πωλήσεών τους μέσω λιανικής (μάρκετ, ψιλικατζίδικα, περίπτερα) καλύπτει περίπου τα 2/3 της συνολικής αγοράς. Τα περισσότερα προϊόντα της εν λόγω κατηγορίας μάλιστα αποτελούν και τα βασικά έσοδα για τα καταστήματα της μικρής λιανικής, προσφέροντας και καλύτερα περιθώρια κέρδους, από προϊόντα όπως τα τσιγάρα. Συγκεκριμένα, τα ενεργειακά ποτά συγκαταλέγονται τον τελευταίο καιρό, ανάμεσα στα πιο επικερδή προϊόντα ενός μίνι μάρκετ.
Κι αυτό γιατί και οι πωλήσεις τους μπορούν να γίνουν αρκετά μεγάλες και τα περιθώρια κέρδους τους είναι από τα πιο μεγάλα μεταξύ των προϊόντων κάθε καταστήματος. Συγκεκριμένα, και σύμφωνα με την έρευνα αγοράς μας, το περιθώριο κέρδους σε κάποια brands μπορεί ακόμη και να ξεπερνάει το 40% επί της τιμής. Φυσικά, το ποσοστό αυτό αφορά το κέρδος σε σχέση με την αγορά του προϊόντος, χωρίς να προσμετρούνται φόροι και έξοδα του καταστήματος, τα οποία και αποτελούν άλλωστε το μεγάλο πρόβλημα κάθε καταστήματος της μικρής λιανικής και όχι μόνο.
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Κυριάκος Πετρούτσος
Περιθώριο κέρδους ακόμη και πάνω από 40%
Η αγορά των μη αλκοολούχων ποτών, των λεγόμενων και soft drinks, είναι μία κατεξοχήν αγορά της μικρής λιανικής, με τα στοιχεία του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) να αναφέρουν ότι όγκος πωλήσεών τους μέσω λιανικής (μάρκετ, ψιλικατζίδικα, περίπτερα) καλύπτει περίπου τα 2/3 της συνολικής αγοράς. Τα περισσότερα προϊόντα της εν λόγω κατηγορίας μάλιστα αποτελούν και τα βασικά έσοδα για τα καταστήματα της μικρής λιανικής, προσφέροντας και καλύτερα περιθώρια κέρδους, από προϊόντα όπως τα τσιγάρα.
Τα ενεργειακά ποτά συγκαταλέγονται τον τελευταίο καιρό, ανάμεσα στα πιο επικερδή προϊόντα ενός μίνι μάρκετ. Κι αυτό γιατί και οι πωλήσεις τους μπορούν να γίνουν αρκετά μεγάλες και τα περιθώρια κέρδους τους είναι από τα πιο μεγάλα μεταξύ των προϊόντων κάθε καταστήματος.
Συγκεκριμένα, και σύμφωνα με την έρευνα αγοράς μας, το περιθώριο κέρδους σε κάποια brands μπορεί ακόμη και να ξεπερνάει το 40% επί της τιμής. Φυσικά, το ποσοστό αυτό αφορά το κέρδος σε σχέση με την αγορά του προϊόντος, χωρίς να προσμετρούνται φόροι και έξοδα του καταστήματος, τα οποία και αποτελούν άλλωστε το μεγάλο πρόβλημα κάθε καταστήματος της μικρής λιανικής και όχι μόνο.
Τα βασικά συστατικά των energy drinks
Το ατού των ενεργειακών ποτών είναι ουσιαστικά αυτό που αναφέρει και το όνομά τους, προσφέρουν περισσότερη ενέργεια σε όσους τα καταναλώνουν, αφού έχουν σχεδιαστεί ως ένας εύκολο τρόπος για να πάρει ο ανθρώπινος οργανισμός, μια «ισχυρή» ώθηση ενέργειας, μέσα στην ημέρα.
Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες το 30-50% των παιδιών και των εφήβων καταναλώνει σε συχνή βάση ενεργειακά ποτά.
Το βασικό συστατικό τους είναι η καφεΐνη, με την περιεκτικότητά της σε κάθε ενεργειακό ποτό να διαφέρει, αλλά συνήθως να κυμαίνεται μεταξύ 50mg-200mg, την ώρα που ένα μέσο ποτήρι καφέ περιλαμβάνει περίπου 160mg καφεΐνης. Πέραν αυτής όμως, συχνά προστίθενται και άλλα συστατικά που προσφέρουν αύξηση ενέργειας, όπως οι βιταμίνες Β, η ταυρίνη, το γκουαρανά, το ginseng και άλλα. Επίσης, έχουν αυξημένη περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, της τάξης του 10 με 12%. Ελέγχοντας πάντως την ετικέτα ενός ενεργειακού ποτού, μπορεί να διαπιστώσει κανείς ποιο από τα παραπάνω συστατικά περιλαμβάνει, αλλά και σε ποιες ποσότητες.
Ενεργειακά ποτά και μερίδια στην εγχώρια αγορά
Η αύξηση των πωλήσεων των ενεργειακών ποτών τα τελευταία χρόνια, έχει ενισχύσει σημαντικά και την γκάμα των σχετικών προϊόντων και στην εγχώρια αγορά της λιανικής. Στα μίνι μάρκετ και τα υπόλοιπα καταστήματα της μικρής λιανικής στην Ελλάδα, μπορεί κανείς να βρει σήμερα τόσο τα γνωστά brands, όσο και νέα προϊόντα σε διάφορες γεύσεις. Τον τελευταίο καιρό μάλιστα, καταγράφεται και η είσοδος κάποιων ελληνικών εταιρειών στον συγκεκριμένο κλάδο της αγοράς, που διεκδικούν και αυτές τα δικά τους μερίδια, μέσω ελληνικών προϊόντων. Στην κορυφή των πωλήσεων πάντως, παραμένει το Monster με μερίδιο της τάξης του 32% στη μικρή λιανική. Ακολουθεί το Hell με μεγάλη ανάπτυξη τελευταία, εξαιτίας και της χαμηλής τιμής του, με 28% επί του όγκου πωλήσεων στην Ελλάδα. Σταθερά στις πρώτες θέσεις και το Red Bull με μερίδιο 22,4% (στοιχεία Δεκεμβρίου 2017, Nielsen). Ενδεικτικά, παρακάτω παρουσιάζονται κάποια από τα κορυφαία energy drinks της αγοράς, τα οποία και μπορούν να αποτελέσουν ένα σημαντικό έσοδο για κάθε επιχείρηση της μικρής λιανικής.
Monster
Το Monster είναι ένα από τα πιο δημοφιλή ενεργειακά ποτά και στην Ελλάδα, το οποίο και προέρχεται από τις ΗΠΑ. Έχει προκύψει από ένα μείγμα ενέργειας από γλυκόζη, panax ginseng, ταυρίνη, καφεΐνη και L-καρνιτίνη, ενώ λανσάρεται σε διάφορες γεύσεις. Τον τελευταίο καιρό, η εταιρεία λανσάρει το συγκεκριμένο προϊόν και χωρίς ζάχαρη, με μηδενικές θερμίδες. Πρόκειται για το Monster Absolute Zero, το οποίο διανέμεται στην Ελλάδα, από την Coca Cola 3Ε.
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Χρήστος Τουζούνης
Hell
To Hell παρουσιάζει μεγάλη ανάπτυξη και στην Ελλάδα, εξαιτίας της ιδιαίτερα ανταγωνιστικής τιμής του, η οποία και το έχει καταστήσει το Νούμερο 1 ενεργειακό ποτό στις ηλικίες από 15 έως 25 ετών. Το Hell συνδυάζει στα συστατικά του την ταυρίνη και την καφεΐνη με ένα σύμπλεγμα βιταμινών Β (βιταμίνες Β2, Β3, Β5, Β6, και Β1), που παράγει ενέργεια για το σώμα, βοηθά στη πέψη των υδατανθράκων και παίζει σημαντικό ρόλο στη φυσιολογική λειτουργία της καρδιάς και των μυών. Υπεύθυνη για την διανομή του προϊόντος στην Ελλάδα είναι η εταιρεία Hell Greece Ltd.
Red Bull
Ένα από τα πιο γνωστά ενεργειακά ποτά, το οποίο και ουσιαστικά «άνοιξε» τη συγκεκριμένη αγορά στην Ελλάδα, με τη μεγάλη διαφημιστική του καμπάνια, είναι το Red Bull. Πρόκειται για ένα ενεργειακό ποτό που περιέχει καφεΐνη, ταυρίνη, Β-βιταμίνες και άλλα σχετικά συστατικά και το οποίο παράγεται από την αυστριακή εταιρεία Red Bull, η οποία έχει αναδειχτεί σε κολοσσό της παγκόσμιας αγοράς, με «όπλο» τις πωλήσεις του συγκεκριμένου soft drink. Στη χώρα μας, το προϊόν διανέμεται από τη Red Bull Hellas Ltd.
Lucozade
Στην κατηγορία των αθλητικών ενεργειακών ποτών, ξεχωρίζει το Lucozade Energy, το οποίο και διαθέτει μερίδιο αγοράς της τάξης του 3,3% στον όγκο πωλήσεων. Το συγκεκριμένο ενεργειακό ποτό βασίζεται στη σύνθεση γλυκόζης, που προσφέρει ενέργεια για μεγαλύτερη διάρκεια μέσα στην ημέρα και περιέχει επίσης φυσικό χυμό, αλλά και την απαραίτητη περιεκτικότητα σε καφεΐνη, για την τόνωση του οργανισμού. Στην Ελλάδα μπορεί κανείς να βρει το Lucozade σε τρεις γεύσεις (Lemon, Orange και Pink Lemonade), ενώ η διάθεσή του πανελλαδικά, γίνεται από την παλαιότερη ελληνική εταιρεία εισαγωγής, marketing και εμπορίας αλκοολούχων –και μη– ποτών στη χώρα μας, την Άμβυξ ΑΕ.
Gatorade
To Gatorade αποτελεί ένα επιστημονικά σχεδιασμένο και αθλητικά ελεγμένο προϊόν ώστε να καλύπτει τις ανάγκες όσων αθλούνται. Οι υδατάνθρακες και οι ηλεκτρολύτες που περιέχει συμβάλλουν στην καταπολέμηση της κόπωσης και δίνουν ενέργεια στους αθλούμενους, παρέχοντας πνευματική διαύγεια. Πλέον, μάλιστα, κυκλοφορεί και σε διάφορες γεύσεις, μεταξύ των οποίων βατόμουρο και τροπικά φρούτα. Πρόκειται για προϊόν της Pepsico και το διανέμει στην Ελλάδα η Pepsico-HBH.
Vibe by Life
Μία νέα σειρά ενεργειακών ποτών, έχει λανσάρει τα τελευταία χρόνια και η εταιρεία Δέλτα, υπό το brand Vibe by Life. Πρόκειται για ένα ενεργειακό ποτό με χυμό φρούτων, φυσική καφεΐνη, γκουαρανά και βιταμίνες της ομάδας Β, που συμβάλλουν στη μείωση της κούρασης και της κόπωσης, καθώς και στη φυσιολογική λειτουργία των μεταβολικών διεργασιών που αποσκοπούν στην παραγωγή ενέργειας. Τα Vibe δεν έχουν συντηρητικά και γλουτένη, ούτε λιπαρά και διατίθενται σε τρεις γεύσεις, VIBE Raspberry-Goji Berry, VIBE Kiwi-Starfruit και VIBE Tropical Fruits. Τα προϊόντα διανέμονται από τη Δέλτα, η οποία το 2016 πήρε και το βραβείο Best Sports or Fitness Drink στο πλαίσιο των 13ων ετήσιων World Beverage Innovation Awards, στην έκθεση BrauBeviale της Γερμανίας, για τη συγκεκριμένη σειρά ενεργειακών ποτών.
Bad Dog
Ένα από τα νέα λανσαρίσματα στην αγορά των ενεργειακών ποτών, είναι και το Bad Dog. Πρόκειται για ένα ανθρακούχο αναψυκτικό εμπλουτισμένο με βιταμίνες, καφεΐνη και ταυρίνη, το οποίο διαθέτει αρωματικές ουσίες και χρωστικές καραμέλας. Διατίθεται στην Ελλάδα από την εταιρεία Καρασακαλίδης Γενικό Εμπόριο, με έδρα τη Βουλγαρία, η οποία έχει προσθέσει πλέον στο χαρτοφυλάκιό της και ένα ακόμη ενεργειακό ποτό, το Bull Dog.
Black Broth
Εμπνευσμένο από τον μέλανα ζωμό που αποτελούσε την κύρια τροφή των αρχαίων Σπαρτιατών πολεμιστών, είναι το πρώτο ελληνικό ενεργειακό ποτό. Ο σύγχρονος μέλας ζωμός (Black Broth) ως ενεργειακό ποτό ήταν μια ιδέα που έγινε πραγματικότητα από την ομάδα της θεσσαλικής εταιρείας Black Broth NRG Drink SMPC σε συνεργασία με την εταιρεία Ιπποφαές Ελλάς ΑΕ. Το συγκεκριμένο προϊόν περιέχει ταυρίνη, καφεΐνη, αλλά και έλαιο από ιπποφαές και διατίθεται σε διαφορετικές συσκευασίες, αλλά και σε νέα γεύση χωρίς ζάχαρη.