Αναψυκτικά, τσιγάρα, παγωτά, ακόμη και ΣΚΡΑΤΣ τοποθετημένα αρμονικά δίπλα σε λάδια αυτοκινήτου, κάρβουνα, παραφλού και ανταλλακτικά υαλοκαθαριστήρων. Η νέα τάση στην αγορά θέλει τα πρατήρια βενζίνης να μετατρέπονται και σε καταστήματα ψιλικών, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό στα μίνι μάρκετ και τη μικρή λιανική.
Της Ελένης Σαραντάκη
Με τον τζίρο της μικρής λιανικής στην Ελλάδα να υπολογίζεται στα 4 δισ. ευρώ, ήταν δεδομένο ότι εν μέσω κρίσης, ο ανταγωνισμός για ένα μέρος της συγκεκριμένη «πίτας», θα αυξανόταν από διάφορες πλευρές.
Όπως και συνέβη δηλαδή, γιατί ήδη έχουν κάνει την εμφάνισή τους νέου τύπου καταστήματα που φιλοδοξούν να «χτυπήσουν» τα μίνι μάρκετ και τα υπόλοιπα καθιερωμένα σημεία της μικρής λιανικής. Από τη μια έχουμε τα καταστήματα «γειτονιάς» από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, και από την άλλη τα πρατήρια καυσίμων, τα οποία και μετατρέπονται σιγά-σιγά σε μικρές αγορές.
Εξαιτίας των οικονομικών δυσχερειών που προκάλεσε η κρίση και η υπερφορολόγηση των υγρών καυσίμων, πολλοί ιδιοκτήτες πρατηρίων αναζήτησαν νέες πηγές εσόδων και διεύρυναν την γκάμα των προϊόντων τους, είτε περιστασιακά, είτε οργανωμένα, με τη βοήθεια και των ίδιων των εταιρειών πετρελαιοειδών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η είσοδος του ΣΚΡΑΤΣ στα πρατήρια της ΕΚΟ και της Aegean, λίγο καιρό μετά την κυκλοφορία του στα μίνι μάρκετ, αλλά και η προσπάθεια της Revoil να κλείσει με τον ΟΠΑΠ αντίστοιχη συμφωνία, προκειμένου να εντάξει τη διάθεση τυχερών παιγνίων στα καταστήματά της.
Πρατήρια και μίνι μάρκετ μαζί
Το ΣΚΡΑΤΣ βέβαια, δεν είναι το μόνο προϊόν που πέρασε από τη διάθεση της μικρής λιανικής στα πρατήρια, αφού τα τελευταία χρόνια παρατηρείται η μαζική εμφάνιση «καταστημάτων ευκολίας», που εντείνουν τον ανταγωνισμό και υπολογίζεται ότι μειώνουν τα κέρδη των μικρών επιχειρήσεων του χώρου κατά 4% κάθε χρόνο. Κι αυτό γιατί σε ένα πρατήριο καυσίμων μπορεί κανείς να βρει σήμερα μια μεγάλη γκάμα προϊόντων της μικρής λιανικής.
Τα πρατήρια υγρών καυσίμων προσφέρουν και την πολυτέλεια της εύκολης στάθμευσης ακόμα και σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, ως ένα πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού με τα μίνι μάρκετ.
Κι αν τα αναψυκτικά και τα προϊόντα ψυγείου αποτελούσαν πάντα μία επιλογή σε ένα πρατήριο, το ίδιο δεν ισχύει και για τα τσιγάρα, τα χαρτικά και τα τρόφιμα. Κι όμως πλέον, το να βρεις σοκολάτες, κρουασάν και πατατάκια δίπλα σε λάδια αυτοκινήτου είναι το πλέον πιθανό σενάριο. Κι αυτό, γιατί η μικρή αγορά, που ενσωματώθηκε πια στα πρατήρια υγρών καυσίμων, δεν περιλαμβάνει μόνο είδη για την κάλυψη των αναγκών του αυτοκινήτου, όπως συνηθιζόταν την προηγούμενη δεκαετία, αλλά στοχεύει και στην κατανάλωση προϊόντων από τον ίδιο τον οδηγό, που παρουσιάζεται πρόθυμος να διαθέσει λίγα επιπλέον ευρώ, όσο αναμένει να γεμίσει το ντεπόζιτο του αυτοκινήτου του.
Τα πλεονεκτήματα των πρατηρίων
Κι αν τα σούπερ μάρκετ γειτονιάς έχουν αρκετές δυσκολίες στην αντιμετώπιση του ανταγωνισμού της μικρής λιανικής (πολλά λειτουργικά έξοδα, μικρότερα περιθώρια κέρδους, υποχρέωση για αγορά συγκεκριμένων προϊόντων), το ίδιο δεν ισχύει και για τα πρατήρια καυσίμων. Κι αυτό γιατί τα πρατήρια διαθέτουν μία σειρά από πλεονεκτήματα που προσφέρουν αρκετά «όπλα» έναντι του ανταγωνισμού.
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Γκαλής Κώστας
Πρώτα από όλα, έχουν σταθερή πελατεία. Κάθε οδηγός αυτοκινήτου πηγαίνει τακτικά σε κάποιo πρατήριο υγρών καυσίμων για τον ανεφοδιασμό του και άρα οι πελάτες υπάρχουν ήδη και για τις μικρές αγορές μέσα στα πρατήρια.
Επίσης, σε ένα πρατήριο υπάρχει και η πολυτέλεια της εύκολης στάθμευσης ακόμα και σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, γεγονός που αποτελεί πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού με τα μίνι μάρκετ. Πολλά από τα συγκεκριμένα καταστήματα μάλιστα είναι και διαρκώς ανοικτά, όλο το 24ωρο, ενώ σε κάθε περίπτωση λειτουργούν σε ωράρια αντίστοιχα των μίνι μάρκετ και των καταστημάτων ψιλικών. Τέλος, ο χρόνος αναμονής σε ένα πρατήριο είναι μικρός αλλά δεδομένος και άρα μπορεί εύκολα να καλυφθεί με μια γρήγορη αγορά προϊόντων, ειδικά όταν αυτά υπάρχουν σε αφθονία.
Βενζινάδικα-παντοπωλεία σε όλη την Ελλάδα
Η τάση που θέλει τα πρατήρια υγρών καυσίμων να μετατρέπονται σε μικρά παντοπωλεία, είναι πια μαζική και αφορά όλη την Ελλάδα, όχι μόνο μέσω των οργανωμένων δικτύων, αλλά και ατομικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο αριθμός των βενζινάδικων που είναι ταυτόχρονα και μίνι μάρκετ έχει πολλαπλασιαστεί στην Αθήνα. Μια γρήγορη βόλτα σε κάποια από αυτά δε, ήταν αρκετή για να αναδείξει το πλήθος των προϊόντων που μπορεί να βρει κανείς σε ένα πρατήριο υγρών καυσίμων σήμερα.
Ενδεικτικά, σε πρατήριο της ΕΚΟ επί της οδού Αργυρουπόλεως, στην Αργυρούπολη, βρήκαμε καπνικά είδη, αναψυκτικά, χυμούς, πάγο, μια μεγάλη γκάμα από σνακς, παγωτά, κάρτες ανανέωσης χρόνου κινητής τηλεφωνίας, προϊόντα δηλαδή που παραδοσιακά προμηθεύεται κάποιος από ένα μίνι μάρκετ. Παρόμοια ήταν η κατάσταση και σε πρατήριο της Ελίν στη λεωφόρο Κωνσταντίνου Καραμανλή 30, στη Βούλα. Δίπλα στα αξεσουάρ αυτοκινήτου υπήρχαν τσιγάρα, αναψυκτικά, τύπος, τσίχλες, καραμέλες και πατατάκια σε ένα καλοστημένο και ευρύχωρο περιβάλλον.
Όσον αφορά δε, τη συνεργασία των δικτύων πρατηρίων καυσίμων με μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, το μεγάλο πλεονέκτημα αυτών των υποκαταστημάτων, πέρα από τη βαρύτητα της επωνυμίας τους, είναι η καλή οργάνωση και η μεγάλη ποικιλία προϊόντων, ανάλογα με τις ανάγκες της περιοχής. Επιπλέον, λόγω της υψηλής επισκεψιμότητας, τα συγκεκριμένα καταστήματα είναι σε θέση να εξασφαλίζουν χαμηλότερες τιμές από τα μίνι μάρκετ και να βγάζουν προσφορές σε κάποια είδη, όπως παρατηρήθηκε από την επίσκεψη μας σε πρατήριο της Shell με παράρτημα της ΑΒ Βασιλόπουλου επί της λεωφόρου Βάρης Κορωπίου, στο Κορωπί.
«Κλειδί» οι καλύτερες τιμές χονδρικής
Σύμφωνα με τη ΣΤΟΧΑΣΙΣ-Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ, που εκπονεί κλαδικές μελέτες παρουσιάζοντας την υφιστάμενη κατάσταση και τις προοπτικές της αγοράς, οι ιδιοκτήτες των μίνι μάρκετ, προκειμένου να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί, θα πρέπει σίγουρα να μεταβάλουν κάποια από τα χαρακτηριστικά της μέχρι πρότινος λειτουργίας τους. Η συνεργασία μεταξύ των μικρών λιανεμπόρων κρίνεται απαραίτητη, για να ενισχύσουν τη διαπραγματευτική τους ικανότητα με τους προμηθευτές, διεκδικώντας καλύτερες τιμές χονδρικής.
Η επέκταση της βάσης των προϊόντων τους και ο περιορισμός της εξάρτησής τους από τα καπνικά προϊόντα θα μπορούσε να βελτιώσει τα έσοδά τους, ενώ η αξιοποίηση της τεχνολογίας και των δυνατοτήτων του marketing παρουσιάζεται ως το εφαλτήριο για τη σταδιακή αύξηση των πωλήσεων.
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…