Ο κλάδος των μίνι μάρκετ αντιμετωπίζει αρκετά προβλήματα, αποτελεί όμως και μια διέξοδο για νέους επιχειρηματίες, όπως ο κ. Νίκος Γεωργακόπουλος, που εδώ και λίγους μήνες μπήκε στην αγορά, με ένα νέο κατάστημα στο Γαλάτσι.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Mε τον τζίρο της λιανικής αγοράς να παραμένει σε υψηλά επίπεδα, ακόμη κι οι «αλυσίδες» σούπερ μάρκετ έχουν αρχίσει να διεκδικούν μερίδια από την «πίτα», συμπιέζοντας όμως έτσι και τα κέρδη για τις μικρές επιχειρήσεις. Στα μίνι μάρκετ, η κατάσταση είναι πολλές φορές δύσκολη, αφού η μειωμένη οικονομική δυνατότητα των καταναλωτών εν μέσω κρίσης, τους οδηγεί συχνά στα μεγάλα καταστήματα που έχουν τη δυνατότητα για προσφορές και χαμηλότερες τιμές.
Παρόλα αυτά, ο κλάδος του μίνι μάρκετ συνεχίζει να έχει ενδιαφέρον για πολλούς νέους επιχειρηματίες, όπως και για τον κ. Νίκο Γεωργακόπουλο. Μετά από χρόνια εργασίας στον κλάδο, ως υπάλληλος περιπτέρου, ο κ. Γεωργακόπουλος αποφάσισε να κάνει το «βήμα» παρακάτω και να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση στη μικρή λιανική. «Θέλαμε να κάνουμε κάτι δικό μας κι, αφού αυτή την αγορά γνωρίζαμε καλύτερα, αποφασίσαμε να ανοίξουμε ένα μίνι μάρκετ», τόνισε στο περιοδικό μας.
Τα πρώτα «βήματα»
Πόσο εύκολο είναι όμως να ξεκινήσει κανείς τη δική του επιχείρηση μέσα στην κρίση, με την ελληνική οικονομία να μην έχει ακόμη επανέλθει και την καταναλωτική «δύναμη» να παραμένει περιορισμένη; «Είναι πάντα δύσκολο να κάνεις τη δική σου επιχείρηση. Εμείς δυστυχώς δεν είχαμε μεγάλο κεφάλαιο κι έτσι αναγκαστήκαμε να το «χτίσουμε» σιγά σιγά. Κι ακόμη το προσπαθούμε αυξάνοντας λίγο λίγο το εμπόρευμά μας και τα προϊόντα που παρέχουμε στους πελάτες μας», υποστήριξε ο κ. Γεωργακόπουλος.
Όσον αφορά την επιλογή του σημείου: «Υπήρχε και παλιά εδώ ένα μίνι μάρκετ, το οποίο όμως ήταν παρατημένο τα τελευταία χρόνια. Επιλέξαμε λοιπόν αυτό το σημείο, γιατί ήταν εύκολο να μας γνωρίσει ο κόσμος, ειδικά το καλοκαίρι που ανοίξαμε, ενώ έχει κοντά πλατεία και σχολείο, γεγονός που θεωρητικά βοηθάει τα μίνι μάρκετ», μας είπε.
Ανταγωνισμός και «πόλεμος» προσφορών
Οι μεγάλες «αλυσίδες» σούπερ μάρκετ συνεχίζουν τον «πόλεμο» τιμών και κυρίως προσφορών στην ελληνική αγορά, με τα σχετικά στοιχεία να δείχνουν ότι αποτελούν και το νούμερο ένα κριτήριο πλέον για τους καταναλωτές.
Τι γίνεται όμως στα μίνι μάρκετ; «Προσωπικά μελετάω αρκετά την αγορά και παρακολουθώ τον ανταγωνισμό. Προσπαθώ να διαφοροποιούμαι όσο γίνεται από τα σούπερ μάρκετ, τουλάχιστον όσα βρίσκονται κοντά μου. Έχω δίπλα και Μασούτη, αλλά κι OK Anytime. Ψάχνω λοιπόν προϊόντα που λείπουν από αυτά τα καταστήματα ή είναι διαφορετικά ώστε να «τραβήξω» τους καταναλωτές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα συνέβη πριν λίγες ημέρες. Ένα πελάτης μου ζήτησε ένα υγρό απορρυπαντικό για παιδιά το οποίο δεν είχαν τα OK, το οποίο πλέον είμαι «αναγκασμένος» να φέρω. Γενικά, στόχος είναι να μπορούμε πάντα να εξυπηρετούμε τους πελάτες μας ό,τι κι αν ψάχνουν».
Κι όσον αφορά τις τιμές; «Πρέπει να είσαι κοντά στο σούπερ μάρκετ, αλλά και να επιλέγεις κι εσύ κάποια προϊόντα για να «χτυπήσεις» τις τιμές. Τώρα για παράδειγμα σκέφτομαι να μειώσω κι άλλο την τιμή στα ενεργειακά ποτά της Hell, που «φεύγουν» αρκετά, ώστε να προσελκύσουμε ακόμη περισσότερο κόσμο.
Παράλληλα, βγάζουμε διαρκώς προσφορές σε προϊόντα που έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε, για να βοηθήσουμε τους πελάτες μας. Δεν βοηθάνε όμως κι οι εταιρείες. Πολύ δύσκολα μας προσφέρουν χαμηλότερες τιμές, παρότι το προσπαθώ αρκετά. Επιλέγοντας πάντως stand λιγότερου γνωστού brand στα κρουασάν, κατάφερα να κερδίσω και μια μικρή μείωση από γνωστή εταιρεία, που είδε τον ανταγωνισμό», τόνισε ο κ. Γεωργακόπουλος.
«Δυστυχώς έρχεται αρκετός κόσμος και ζητάει μια διευκόλυνση, γεγονός που καταλαβαίνουμε, γιατί οι καιροί είναι δύσκολοι, αλλά κι εμείς δεν μπορούμε να εξυπηρετήσουμε».
«Ο βερεσές απέθανε!»
Πάνω από το ταμείο του καταστήματος ξεχωρίζει μια μικρή πινακίδα που γράφει «ο βερεσές απέθανε και σβήσαν τα τεφτέρια και ήρθε νέα διαταγή, με τα λεφτά στα χέρια». Πόσο συχνά έρχεται αλήθεια κόσμος χωρίς λεφτά για να ψωνίσει; «Δυστυχώς, έρχεται αρκετός κόσμος και ζητάει μια διευκόλυνση, γεγονός που καταλαβαίνουμε, γιατί οι καιροί είναι δύσκολοι, αλλά κι εμείς δεν μπορούμε να εξυπηρετήσουμε. Πολλοί βλέπουν ένα γεμάτο μαγαζί και νομίζουν ότι γίνεται… χαμός, κάτι που φυσικά δεν ισχύει. Επίσης, είναι κι επικίνδυνο. Σε εμάς εδώ ήρθε πρόσφατα ένας γνωστός πελάτης και μου ζήτησε βερεσέ. Το έκανα, γιατί ήταν καλός πελάτης, αλλά μετά από αυτό «εξαφανίστηκε». Τον βρήκα τελικά στο δρόμο για να πάρω τα λεφτά μου», μας εξήγησε.
Μεγάλη ζήτηση και POS
Ποια προϊόντα αξίζει να έχει σήμερα ένα μίνι μάρκετ, ήταν η επόμενη ερώτηση. «Όλα φεύγουν κι όλα πρέπει να τα έχεις. Όσο μεγαλύτερη η γκάμα των προϊόντων, τόσο καλύτερα. Επίσης, εξαρτάται κι από το κατάστημα. Εμείς, για παράδειγμα, επειδή έχουμε κοντά πλατεία έχουμε μεγαλύτερη ζήτηση στα ενεργειακά ποτά, στα παιχνίδια, όπως οι τυχερές σακούλες, και σε τέτοιου είδους προϊόντα, που προτιμούν τα παιδιά. Αν και οι γονείς έχουν περιορίσει κι αυτές τις αγορές σε πολλά από τα παιδιά. Κατά τα άλλα, φεύγουν και προϊόντα όπως τα τσιγάρα, οι εφημερίδες κι οι κάρτες κινητής τηλεφωνίας, αλλά δεν σου αφήνουν τίποτα κι εμείς δεν χρεώνουμε και τα 50 λεπτά παραπάνω, γιατί δεν το κάνουν τα περίπτερα της γειτονιάς, οπότε δεν μπορούμε να το κάνουμε μόνο εδώ. Και δεχόμαστε και πληρωμή με κάρτες, καθώς είναι δύσκολο να πεις «όχι» στον καταναλωτή, παρότι όλα τα λεφτά τα δίνουμε μετά στις τράπεζες για τα POS. Ειδικά, αν πρόκειται για άγνωστους πελάτες, δεν μπορείς να κάνεις τίποτα», ανέφερε ο κ. Γεωργακόπουλος.
Οι δυσκολίες της δουλειάς και τα μελλοντικά σχέδια
Ως νέος επιχειρηματίας στο χώρο, ο κ. Γεωργακόπουλος μας εξήγησε επίσης τις δυσκολίες του εγχειρήματος. «Είναι μια δύσκολη δουλειά υπό την έννοια ότι πρέπει να είσαι όλη τη μέρα στο κατάστημα. Εμείς ανοίγουμε νωρίς το πρωί και κλείνουμε στις 12 το βράδυ ή και πιο αργά. Είναι πάρα πολλές οι ώρες που πρέπει να διαθέσεις για το μίνι μάρκετ και χωρίς σταματημό, αφού δουλεύεις 7 ημέρες την εβδομάδα. Προκαλώ όσους ζητάνε βερεσέ και νομίζουν ότι είναι τόσο απλό να έρθουν εδώ να δούνε τη δουλειά», μας είπε αστειευόμενος ο κ. Γεωργακόπουλος, ο οποίος έχει σημαντικά σχέδια για τη συνέχεια.
«Εξ αρχής είχα αποφασίσει να διαφοροποιήσω το κατάστημά μου και για αυτό έχω ήδη άδεια και για αρτοποιείο. Είναι στα άμεσα σχέδιά μας να φέρουμε ψωμί, αλλά και άλλα αρτοσκευάσματα, ώστε να αυξήσουμε έτσι και την γκάμα των προϊόντων μας, αλλά και να διαφοροποιηθούμε και από τον ανταγωνισμό».