Ο κλάδος των παιχνιδιών συνεχίζει να ακολουθεί ανοδικές τάσεις τα τελευταία χρόνια, επιβεβαιώνοντας τη ζήτηση στην αγορά, αλλά και τη δυνατότητα που προσφέρεται στα καταστήματα της μικρής λιανικής να αυξήσουν τα κέρδη τους, αλλά και να προσελκύσουν πελάτες, μέσω των μικρών καταναλωτών.
Της Ελένης Σαραντάκη
Μικροί καταναλωτές ενισχύουν το τζίρο των μίνι μάρκετ
Σε αντίθεση με την πλειοψηφία των κλάδων του λιανεμπορίου, τα παιχνίδια διατήρησαν την αξία τους την περασμένη χρονιά κι εμφανίζουν καλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης κι ανοδικές τάσεις, με βάση τα δεδομένα της εγχώριας αγοράς. Ο όγκος πωλήσεων των παιχνιδιών συνεχίζει να παραμένει υψηλός και εν μέσω κρίσης, με τους μικρούς καταναλωτές, τα παιδιά, να αποτελούν ένα «δυναμικό» κοινό για την αγορά. Προς αυτή την κατεύθυνση έχουν βοηθήσει οι μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών, οι οποίες φαίνεται να κερδίζουν σταθερά μερίδια από το κανάλι της μικρής λιανικής, με τα μίνι μάρκετ και τα ψιλικατζίδικα να «αποδυναμώνονται» όσο περνάει ο καιρός, εξαιτίας και των ιδιαίτερα χαμηλών τιμών, που προσφέρουν μεγάλες επιχειρήσεις, όπως τα Jumbo, τα Max Stores και τα καταστήματα Μουστάκας. Παρ’ όλα αυτά, τα παιχνίδια συνεχίζουν να αποτελούν ένα σημαντικό έσοδο για τα μίνι μάρκετ που αξιοποιούν τα συγκεκριμένα προϊόντα ή ευνοούνται από την τοποθεσία τους, έχοντας κοντά τους πλατείες, πάρκα και σχολεία, μέρη δηλαδή όπου συχνάζουν παιδιά κι είναι πιο εύκολο να τα προσελκύσεις.
Τα παιχνίδια συνεχίζουν να αποτελούν ένα σημαντικό έσοδο για τα μίνι μάρκετ που αξιοποιούν τα συγκεκριμένα προϊόντα ή ευνοούνται από την τοποθεσία τους, έχοντας κοντά τους πλατείες, πάρκα και σχολεία, μέρη δηλαδή που συχνάζουν παιδιά.
Μεγάλη γκάμα παιχνιδιών για μίνι μάρκετ
Το μίνι μάρκετ και τα υπόλοιπα καταστήματα της μικρής λιανικής είναι ιδανικά σημεία για την πώληση παιχνιδιών και οι καταναλωτές μπορούν να επιλέξουν από μία μεγάλη γκάμα, που περιλαμβάνει πλέον τους περισσότερους τύπους, τουλάχιστον στα παιχνίδια μικρού μεγέθους. Μικρά και φθηνά παιχνίδια, όπως οι τυχερές σακούλες με αγαπημένους ήρωες των παιδιών, που εμπεριέχουν παιχνιδάκια (Hello Kitty, Spiderman, Frozen, Toy Story, Mickey Mouse, Πέππα κ.λπ.), κούκλες, αυτοκινητάκια και πολλά ακόμη, είναι μικρά και φθηνά παιχνίδια που προσελκύουν τα παιδιά, αλλά ταυτόχρονα είναι και οικονομικά για τους γονείς, ώστε να μην επιβαρύνουν σημαντικά την τσέπη τους, σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να τα αγοράσουν.
Παιχνίδια, όπως αυτά που βρίσκονται μέσα σε σακούλες και σακουλάκια, έχουν πολύ χαμηλό κόστος, αλλά αρκετό περιθώριο κέρδους. Τα τελευταία χρόνια δε, έχει δημιουργηθεί και μία νέτα τάση, με παιχνίδια όπως τα Playmobil και τα Lego να αναπτύσσονται αρκετά και στο κανάλι της μικρής λιανικής, επιτρέποντας στους ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ και ψιλικών να προσθέσουν νέα προϊόντα στα καταστήματά τους, τα οποία μάλιστα είναι ευρέως γνωστά και διαδεδομένα σε όλη την Ελλάδα. Η Lego για παράδειγμα είναι η πιο πολύτιμη μάρκα παιχνιδιών στον κόσμο και κατέχει ηγετική θέση και στην εγχώρια αγορά. Η αξία του σήματος ανέρχεται στα 7,6 δισ. δολ. κι είναι το ισχυρότερο σήμα της βιομηχανίας (σύμφωνα με το Brand Finance’s Brand Strength Index). Στην Ελλάδα μάλιστα αναδείχθηκε το νούμερο ένα brand στα παιχνίδια, τόσο το 2016, όσο και το 2017.
«Ισχυρό» περιθώριο κέρδους
Το σημαντικότερο όλων όμως για τους επαγγελματίες της αγοράς είναι το γεγονός ότι οι περισσότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των παιχνιδιών και διανέμουν τέτοιους είδους προϊόντα στο κανάλι του μίνι μάρκετ και των υπολοίπων σημείων της μικρής λιανικής προσφέρουν μεγάλο περιθώριο κέρδους στον τελικό πωλητή. Σύμφωνα με την έρευνα αγοράς, προϊόντα όπως οι σακούλες παιχνιδιών, αποφέρουν πάνω από 50% κέρδος στα περισσότερα μίνι μάρκετ και άρα μπορούν να αποτελέσουν ένα σημαντικότατο «όπλο» τόσο για τον τζίρο όσο και για τα κέρδη των επιχειρήσεων. Η ποικιλία παιχνιδιών είναι σημαντική για την προσέλκυση των μικρών καταναλωτών είτε με το… χαρτζιλίκι τους, είτε μέσω των γονιών τους και η καλύτερη αξιοποίησή τους μέσα ή και κυρίως στους έξω χώρους του καταστήματος, μπορεί να αποδειχθεί καταλυτική.
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Κατερίνα Ντάλη
«Παράνομο το 90% των παιχνιδιών σε περίπτερα και ψιλικά»
Τα μη νόμιμα παιχνίδια αποτελούν ένα μεγάλο ποσοστό της ελληνικής αγοράς, με το πρόβλημα να μεγιστοποιείται σε ό,τι αφορά τα περίπτερα και τα καταστήματα ψιλικών, όπως εξηγεί στο περιοδικό Mini Market & Μικρή Λιανική ο κ. Γιώργος Παππάς, Marketing Manager της Giochi Preziosi Hellas S.A.
Mini Market: Ποια είναι σήμερα η κατάσταση στην αγορά των παιχνιδιών; Για τι ποσότητες μη νόμιμων προϊόντων συζητάμε;
Γιώργος Παππάς: Υπάρχουν πολλά μη νόμιμα παιχνίδια στην ελληνική αγορά. Δυστυχώς, η αγορά δεν είναι μετρήσιμη αλλά αν θέλαμε να το ποσοτικοποιήσουμε θα μπορούσαμε να πούμε ότι μπορεί να φτάνει και το 30% της συνολικής αγοράς των παιχνιδιών.
Μ.Μ.: Σε ποια “κανάλια” πώλησης είναι πιο συχνό το φαινόμενο;
Γ.Π.: «Το φαινόμενο των κλεψίτυπων παιχνιδιών είναι πολύ έντονο σε καταστήματα ψιλικών και σε περίπτερα όπου τα μη νόμιμα προϊόντα μπορεί να ξεπερνούν και το 90% . Υπάρχουν βέβαια κλεψίτυπα προϊόντα και σε μερικά μικρά καταστήματα παιχνιδιών, αλλά το ποσοστό είναι πολύ μικρότερο έως μηδενικό, καθώς στο συγκεκριμένο κανάλι διανομής οι επίσημοι εισαγωγείς παιχνιδιών έχουν καλύτερη πρόσβαση, εντοπίζουν πιο εύκολα τα κλεψίτυπα προϊόντα και κάνουν τις κατάλληλες ενέργειες για την απόσυρσή τους».
Μ.Μ.: Από πού προέρχονται και ποιοι διανέμουν, συνήθως, παράνομα παιχνίδια;
Γ.Π.: «Τα παράνομα παιχνίδια έχουν χώρα προέλευσης κυρίως την Κίνα και διανέμονται συνήθως στα σημεία πώλησης με φορτηγάκια τύπου «van», είτε χωρίς τιμολόγια είτε αν υπάρχουν τιμολόγια, η περιγραφή των προϊόντων είναι συνήθως γενική π.χ. «παιχνίδια» και όχι συγκεκριμένη ως οφείλει να είναι π.χ. «Φιγούρα 10εκ. Ben 10».
Μ.Μ.: Μπορεί να καταλάβει ένας καταναλωτής αν ένα προϊόν είναι «μαϊμού» και με ποιο τρόπο;
Γ.Π.: Ένας καταναλωτής μπορεί να καταλάβει τη διαφορά αρχικά από την έλλειψη των στοιχείων του κατασκευαστή. Τα νόμιμα παιχνίδια φέρουν πάντα – ως ορίζει η νομοθεσία – πληροφορίες με επωνυμία, διεύθυνση και στοιχεία επικοινωνίας του κατασκευαστή, αλλά φυσικά και του νόμιμου εισαγωγέα στη χώρα. Σε αντίθεση, τα μη νόμιμα ποτέ δεν κάνουν τέτοια αναφορά. Ενδέχεται να αναφέρουν κάποια στοιχεία επικοινωνίας με κάποιον εισαγωγέα στην προσπάθειά τους να παραπλανήσουν τον καταναλωτή, αλλά ποτέ τα στοιχεία του κατασκευαστή του παιχνιδιού.
Άλλος τρόπος ένας καταναλωτής να καταλάβει τη διαφορά είναι να προσέξει το σήμα πάνω στο παιχνίδι, καθώς πολλές φορές τα σήματα πάνω στα μη νόμιμα παιχνίδια είναι παραποιημένα, δηλαδή ελαφρώς αλλοιωμένα σε σύγκριση με τα αυθεντικά. Π.χ. το πραγματικό μπορεί να είναι L.O.L. και το παράνομο L.Q.L. Επιπλέον στις περιπτώσεις αυτές η εικονογράφηση των παιχνιδιών αντιγράφει και προσομοιάζει αυτή των αυθεντικών παιχνιδιών ώστε να παραπλανά τον καταναλωτή ότι αγοράζει το πρωτότυπο ενώ αγοράζει απομίμηση.
Μ.Μ.: Ποιοι και πόσο μεγάλοι είναι οι κίνδυνοι για τους καταναλωτές;
Γ.Π.: «Οι κίνδυνοι που εγκυμονούν τα μη νόμιμα παιχνίδια αφορούν κατά κύριο λόγο την υγεία των παιδιών που τα χρησιμοποιούν. Πρόκειται για προϊόντα που παράγονται με φθηνότερα κι επικίνδυνα για την υγεία υλικά και μεθόδους παραγωγής και δεν υπόκεινται σε κανέναν από τους ελέγχους για την ασφάλεια που επιβάλλει η Ε.Ε και τους οποίους πληρούν τα νόμιμα παιχνίδια. Συνεπώς, το γεγονός αυτό επιφέρει άμεσες και δυσμενέστατες επιπτώσεις πρωτίστως και κυρίως στηv πoιότητα και, κατ’ επέκταση, στηv αvθεκτικότητά τoυς, αλλά και φυσικά στην ασφαλή χρήση τους».
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Αγγελική Μανίκα
Οι εταιρείες στον κλάδο των παιχνιδιών
Τσουδής – Mad Max
Η εταιρεία που έχει τον εμπορικό τίτλο MAD MAX ιδρύθηκε στην Αθήνα το 1989 και δραστηριοποιείται έκτοτε κυρίως στην υπερ-χονδρική – χονδρική πώληση παιχνιδιών τυχερής σακούλας. Οι εγκαταστάσεις της εταιρείας βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας, απ’ όπου διαθέτει τα προϊόντα της σε όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, υπό την επωνυμία Mad Max. Την εταιρεία χαρακτηρίζουν η άμεση κι ευέλικτη συνεργασία, η γρήγορη εξυπηρέτηση, η διαρκώς ανανεώσιμη γκάμα κι η ιδιαίτερα συμφέρουσα τιμολογιακή πολιτική. Εκτός από τις τυχερές σακούλες, διαθέτει πληθώρα προϊόντων, όπως άλμπουμ με συλλεκτικά αυτοκόλλητα, αυτοκίνητα, κούκλες, μπάλες και μπαλάκια, stickers, νεροπίστολα, βραχιολάκια, χάντρες, κορδόνια χειροτεχνίας, φιγούρες (angry birds), μπρελόκ και πολλά ακόμη.
Lazarid toys
H Lazarid Toys ιδρύθηκε το 1980 από την κα Αναστασία Λαζαρίδου, μια διακεκριμένη φιγούρα της Αθηναϊκής βιοτεχνικής κοινωνίας με εμπειρία πάνω από 20 χρόνια στον κατασκευαστικό τομέα. Οι δραστηριότητες της εταιρείας αφορούσαν αρχικά τις γενικές μεταλλικές κατασκευές και μετέπειτα ειδικεύτηκαν στις κατασκευές μεταλλικών παιχνιδιών, όπως καροτσάκι κουκλών, κρεβατάκια κουκλών κ.τ.λ., όπου τελικά επικέντρωσαν το ενδιαφέρον τους στην κατασκευή μεταλλικής κούνιας βεράντας για παιδιά. Το εξειδικευμένο προσωπικό της Lazarid Toys σε συνδυασμό με το μοντέρνο εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας, εγγυάται για την εξαιρετική ποιότητα των προϊόντων της, χάρη στην οποία απέκτησε και το σήμα CE. Σήμερα η εταιρεία Lazarid Toys έχει προσθέσει στο «χαρτοφυλάκιό» της και νέα παιχνίδια, και συγκεκριμένα πλαστικά τουβλάκια κατασκευών σε κουβά ή σακούλα και με εξαιρετιές τιμές για τη μικρή λιανική. Οι συνεργασίες της περιλαμβάνουν τα μεγαλύτερα καταστήματα παιχνιδιών στην Αθήνα και την επαρχία, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει ξεκινήσει κι εξαγωγές, με πωλήσεις σε χώρες όπως η Κύπρος κι η Ρωσία.
Evnic
H εταιρεία δραστηριοποιείται από το 2003 στο χώρο των περιπτέρων ψιλικών μίνι μάρκετ, με χονδρική πώληση σε τυχερές σακούλες, παιχνίδια, δώρα και είδη καπνιστών. Το 2007 ξεκίνησε τις εισαγωγές προϊόντων από Κίνα-Ασία κι Ευρώπη, εξυπηρετώντας πλέον και πελάτες υπερ-χονδρικής, αυξάνοντας παράλληλα και την γκάμα των προϊόντων της. Στόχος της η ανταγωνιστική τιμή, η ποικιλία κι η άμεση διάθεση των προϊόντων στον πελάτη. Διαθέτει τυχερές σακούλες και διάφορα άλλα παιχνίδια, όπως μπάλες, μπαλόνια, Pokémon, αυτοκινητάκια, σβούρες, κούκλες, τράπουλες tichu.
Τσαγκογέωργας
Η εταιρεία βρίσκεται από το 1989 στο χώρο των εισαγωγών με εποχιακά είδη, παιχνίδια, δώρα και ψιλικά. Διαθέτει φθηνά προϊόντα, σωστών ποιοτικών προδιαγραφών, υψηλής κερδοφορίας για τον έμπορο και εν συνεχεία προσιτά για τον τελικό καταναλωτή. Εμπορεύεται μία ποικιλία 10.000 κωδικών, που ανανεώνεται διαρκώς. Μερικά από τα παιχνίδια που διαθέτει είναι: αυτοκινητάκια, φορτηγά, ελικόπτερα, δεινόσαυροι, επιτραπέζια, κούκλες, κουζινικά, μπάλες, παζλ, στρατιωτάκια, τηλεκατευθυνόμενα, μπίλιες και πολλά ακόμη.
Στεργίδης
Η εταιρεία Στεργίδης ΑΕΜΕ είναι μία ελληνική εταιρεία που ιδρύθηκε ως ατομική επιχείρηση το 1971 στην Αθήνα και το 1987 μετατράπηκε σε Ανώνυμη Εμπορική Εξαγωγική Εταιρεία. Το 2011 μετονομάστηκε σε Στεργίδης ΑΕΜΕ, Ανώνυμη Εμπορική Μεταφορική Εταιρεία. Έχει δημιουργήσει ένα ισχυρό κανάλι στις υπηρεσίες μεταφοράς, καλύπτοντας όλη τη μεταφορική αλυσίδα από την παραλαβή των εμπορευμάτων από τους προμηθευτές έως την παράδοσή τους στις αποθήκες των πελατών της. Έτσι, μπορεί να εγγυηθεί ασφαλή και γρήγορη μεταφορά χωρίς μεσάζοντες, από και προς οποιαδήποτε γωνιά της Ελλάδας και της Ευρώπης. Μεταξύ άλλων διαθέτει τυχερές σακούλες, μεταλλικές τάπες (Pokémon, EuroChampion), μεταλλικές ταυτότητες, αυτοκόλλητα, μπάλες, παιδικά ρολόγια με ήρωες της Disney, φιγούρες, σαπουνόφουσκες, μπρελόκ.
Γιοβάς – GIM A.E.
Η εταιρεία Γιοβάς ξεκίνησε τη δραστηριοποίησή της το 1980 στην αγορά χαρτοσχολικών προϊόντων και σήμερα κατέχει δεσπόζουσα θέση στην ελληνική κι ευρωπαϊκή αγορά, με μερίδιο άνω του 35% στη χώρα μας. Παράλληλα, πραγματοποιεί εξαγωγές σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., με μεγαλύτερους πελάτες της το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία και την Ιταλία. Η συνεργασία με τη Disney το 1992 οδήγησε στην περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας, με την κατοχύρωση εμπορικών σημάτων και ήρωες κινουμένων σχεδίων, σε χαρτοσχολικά προϊόντα, ενώ στα επόμενα χρόνια, η GIM A.E. πρόσθεσε στο χαρτοφυλάκιό της και σήματα προϊόντα, όπως Walt Disney, Warner Bros, Marvel, Moto GP, NBA κ.ά. Επίσης, δημιούργησε 2 δικά της Brand το Paper & Art και το Home Made, ενώ επέκτεινε την προϊοντική της γκάμα με λούτρινα, κεραμικές κούπες, φωτογραφικά άλμπουμ, κορνίζες, ρολόγια, αυτοκόλλητα και σχολικά είδη και είδη δώρων. Σήμερα, τα προϊόντα της GIM A.E. διατίθενται μέσα από ένα εκτεταμένο δίκτυο καταστημάτων στην Ελλάδα, το οποίο υπερβαίνει τα 4.500 σημεία πώλησης.
Όπως γίνεται αντιληπτό, οι επιλογές για τα μίνι μάρκετ είναι πάρα πολλές και από την πλευρά των εταιρειών και καλό θα είναι να αναζητήσετε τη συνεργασία που εξυπηρετεί καλύτερα το εκάστοτε κατάστημα, είτε προτιμώντας την καλύτερη τιμή, είτε τα καλύτερα παιχνίδια, είτε και την καλύτερη συνεργασία με τους προμηθευτές.