Οι μπάρες δημητριακών αποτελούν ένα από τα προϊόντα με μεγάλη ανάπτυξη, τα τελευταία χρόνια, στην εγχώρια αγορά, ως ένα γρήγορο, γευστικό και υγιεινό σνακ. Εξαιτίας μάλιστα και της on the go φιλοσοφίας τους, ευνοείται η πώλησή τους σε μίνι μάρκετ, παντοπωλεία και καταστήματα βιολογικών προϊόντων.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Σε πολλές χώρες του εξωτερικού, το πρωινό αποτελεί βασικό γεύμα της διατροφής των πολιτών, είτε περιλαμβάνει αλμυρά είτε γλυκά προϊόντα. Στις ΗΠΑ, τα αυγά και το μπέικον είναι συνυφασμένα με το πρώτο γεύμα της ημέρας, ενώ στη Γαλλία το κρουασάν και τα γύρω από αυτό προϊόντα, έχουν πολύ μεγάλη κατανάλωση και στο σπίτι.
Στην Ελλάδα, όμως, το πρωινό φαίνεται να μην έχει καταφέρει να γίνει συνήθεια, για την πλειοψηφία των πολιτών, παρά και τις συμβουλές των γιατρών για τη σημαντικότητά του ως γεύμα. Είναι χαρακτηριστικό, ότι σύμφωνα με σχετική έρευνα της μη κερδοσκοπικής εταιρείας ΑΚΟΣ, μόνο 4 στους 10 Έλληνες λαμβάνουν κανονικό πρωινό και το 50% παραλείπει τελείως το πρώτο γεύμα της ημέρας.
Κάπως έτσι εξηγείται και η μεγάλη ανάπτυξη προϊόντων που μπορούν να λειτουργήσουν ως υποκατάστατα του πρωινού και τα οποία έχουν τη δυνατότητα να καταναλωθούν στον δρόμο, γρήγορα και εύκολα. Σε αυτήν την κατηγορία, έχουν αρχίσει να κερδίζουν διαρκώς έδαφος, οι μπάρες δημητριακών, καθώς «συμφωνούν» με όλες τις νέες τάσεις των καταναλωτών. Από τη μία, συμβαδίζουν με τη λογική της «εν κινήσει» κατανάλωσης, στον δρόμο, στη δουλειά και γενικά εκτός σπιτιού. Και από την άλλη, μπορούν να υποστηρίξουν και την ανάγκη για μια πιο υγιεινή διατροφή, καθώς αρκετά από τα προϊόντα του συγκεκριμένου τομέα, είναι πλούσια σε θρεπτικές ουσίες και ιδανικά για την ενίσχυση του οργανισμού μέσα στην ημέρα.
Άνοδος 12% στις πωλήσεις του 2017
Η καθιέρωση των δημητριακών και κατ’ επέκταση της μπάρας δημητριακών μεταξύ των βασικών προϊόντων κατανάλωσης στο πρωινό –και όχι μόνο– επιβεβαιώνεται και από τους αριθμούς, με τα στοιχεία να δείχνουν διψήφια αύξηση πωλήσεων και το 2017. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας αγοράς IRI, τα τελευταία στοιχεία για το κλείσιμο του 2017 δείχνουν πως η κατηγορία των δημητριακών κατέγραψε άνοδο της τάξης του 9,6% σε όγκο πωλήσεων, σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, αυξάνοντας και την αξία της κατά 4,4%.
Ακόμη μεγαλύτερη ήταν, όμως, η ανάπτυξη της υποκατηγορίας μπάρας δημητριακών, αφού ο όγκος των πωλήσεών αυξήθηκε κατά 11,9% και η αξία κατά 9,4%. Όσον αφορά δε, τα επιμέρους στοιχεία της κατηγορίας, ξεχωρίζει η άνοδος στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label), καθώς είναι υπερδιπλάσια του συνόλου. Πιο συγκεκριμένα, οι μπάρες δημητριακών με ιδιωτική ετικέτα φαίνεται να σημειώνουν αύξηση της τάξης του 28,3% στις πωλήσεις του 2017 και έναντι της προηγούμενης χρονιάς, με την αξία τους να ενισχύεται αντίστοιχα, κατά 20.4%.
Πάνω από τη… μπάρα τα μίνι μάρκετ
Όπως σημειώθηκε νωρίτερα, ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μπάρας δημητριακών είναι ότι μπορεί να αποτελέσει ένα θρεπτικό και υγιεινό σνακ και να καταναλωθεί γρήγορα. Αυτό δείχνει να εξυπηρετεί περισσότερο τα καταστήματα ψιλικών και τα περίπτερα. Το γεγονός επιβεβαιώνεται εν μέρει και από τα στοιχεία έρευνας της IRI, τα οποία δείχνουν ότι όσο μικρότερο είναι το κατάστημα, τόσο μεγαλύτερη είναι η αύξηση στις πωλήσεις των σχετικών προϊόντων.
Πιο συγκεκριμένα, την ώρα που στα σουπερ μάρκετ υπήρξε πτώση της τάξης του 27,3% στον όγκο πωλήσεων στις μπάρες δημητριακών, στα καταστήματα 1.000- 2.500 τ.μ. σημειώθηκε αύξηση ύψους 2,6%. Πολύ μεγαλύτερος ήταν αντίστοιχα, ο ρυθμός ανάπτυξης του προϊόντος στα μικρότερα καταστήματα μεγέθους από 400 έως 1.000 τ.μ., όπου οι πωλήσεις αυξήθηκαν σε όγκο, κατά 6,5%.
Ξέρετε ότι…
…η πρώτη μπάρα δημητριακών ήταν ελληνική! Κι όμως, ακόμη και στην αρχαία Ελλάδα υπήρχε μπάρα δημητριακών, το γνωστό σε όλους μας, παστέλι. Πρόκειται για ένα παραδοσιακό ελληνικό γλυκό που παρασκευάζεται από σουσάμι και μέλι, βασικά συστατικά της διατροφής των αρχαίων Ελλήνων. Το παστέλι αναφέρεται ακόμη και από τον Όμηρο στην Ιλιάδα με την ονομασία «ίντριον», ενώ σημειώνεται ότι το έτρωγαν οι Έλληνες για να μπορούν να έχουν αντοχή στις κακουχίες του πολέμου. Η κοινή ονομασία του παστελιού στα αρχαία χρόνια πάντως, ήταν «σησαμίς».
Το υγιεινό σνακ
Οι μπάρες δημητριακών έχουν καθιερωθεί στην αγορά, ως ένα από τα πλέον υγιεινά σνακ και συχνά συγχέονται με ειδικές διατροφές και δίαιτες. Στην πραγματικότητα, όμως, αυτό ισχύει μόνο για συγκεκριμένα προϊόντα της κατηγορίας, καθώς δεν λείπουν και αυτά που θυμίζουν περισσότερο γλυκό.
Μπορεί δηλαδή να έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ακόρεστα λιπαρά και να οφείλουν τη γλυκύτητα τους στο σιρόπι καλαμποκιού υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη, που ανήκει στις ανθυγιεινές τροφές. Μια μπάρα δημητριακών λοιπόν, για να χαρακτηριστεί «υγιεινή» θα πρέπει να είναι χαμηλή σε σάκχαρα, πλούσια σε φυτικές ίνες (> 4 γρ. / 100 γρ. μπάρας από σιτάρι και βρώμη ολικής άλεσης), χαμηλή σε λίπος (< 3 γρ. κορεσμένα λιπαρά / 20 γρ. μπάρας) και χαμηλή σε αλάτι.
Οι σύνθετοι υδατάνθρακες και οι φυτικές ίνες που περιέχονται στην μπάρα βοηθούν στη σταδιακή απελευθέρωση της ενέργειας και σε μεγαλύτερο κορεσμό, γεγονός που είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για τον σύγχρονο, γρήγορο και απαιτητικό τρόπο ζωής.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό επομένως, όταν επιλέγετε μία μπάρα δημητριακών, να διαβάζετε καλά την ετικέτα του προϊόντος και αν επιθυμείτε ένα υγιεινό σνακ, να προτιμάται τα εξής
- Με βάση τη βρώμη. Οι μπάρες δημητριακών με βάση τη βρώμη ή άλλα δημητριακά ολικής άλεσης, θεωρούνται πιο υγιεινές και με λιγότερες θερμίδες.
- Με ξηρούς καρπούς. Οι ξηροί καρποί αποτελούν μία άριστη διατροφική επιλογή διότι είναι γεμάτοι βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία, αλλά και καλά λιπαρά που συμβάλλουν στην υγεία της καρδιάς.
- Με αποξηραμένα φρούτα. Πέραν των βιταμινών και των προστατευτικών αντιοξειδωτικών συστατικών, τα αποξηραμένα φρούτα περιέχουν και μία ομάδα ουσιών που ονομάζονται φυτικές ίνες και οι οποίες έχουν μελετηθεί για τη συμβολή τους στον έλεγχο της χοληστερίνης, του σακχάρου και της καλή λειτουργίας του εντέρου.
Μπάρες πρωτεΐνης και αθλητές
Ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει και στις μπάρες πρωτεΐνης, οι οποίες πωλούνται και σε φαρμακεία, καθώς απευθύνονται σε μια μεγάλη πλέον, ομάδα καταναλωτών, τους αθλητές και όσους γυμνάζονται συστηματικά. Οι πρωτεΐνες είναι ουσιαστικά τα δομικά στοιχεία των μυών και θεωρούνται απαραίτητες σε μεγάλες μάλιστα ποσότητες, σε όσους επιθυμούν να αυξήσουν τη μυϊκή μάζα του σώματός τους.
Οι μπάρες πρωτεΐνης, αποτελούν ένα προϊόν με μεγάλη ανάπτυξη και στη χώρα μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι η γενικότερη αγορά των ειδών διατροφής για αθλητές έχει αυξηθεί από το 2011 κατά περίπου 160%, με τις ίδιες τις μπάρες πρωτεΐνης να σημειώνουν αύξηση πωλήσεων ύψους 63%, μόνο κατά τη διάρκεια του 2015, σύμφωνα με μελέτη του Euromonitor. Το 2016, σύμφωνα με τα στοιχεία της Mintel, λανσαρίστηκαν 40% περισσότερα προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες στην ελληνική αγορά.