Περίοπτη θέση στα ράφια των μίνι μάρκετ κερδίζουν τα προϊόντα χωρίς γλουτένη, καθώς η συγκεκριμένη αγορά αναπτύσσεται με εντυπωσιακό ρυθμό παγκοσμίως, δημιουργώντας αντίστοιχη τάση και στην Ελλάδα, όπου ήδη η πλειοψηφία των επιχειρήσεων «στρέφεται» προς αυτή την κατεύθυνση.
Του Βάιου Τασούλα
«Κυρίαρχη» τάση στην αγορά τα gluten free προϊόντα
Η κατηγορία των προϊόντων χωρίς γλουτένη εμφανίστηκε, αρχικά, στην αγορά ως μία ειδική κατηγορία, που απευθυνόταν αποκλειστικά στους ανθρώπους που αντιμετώπιζαν δυσανεξία, έντονης ή ελαφριάς μορφής, στη γλουτένη. Η γλουτένη, πρωτεΐνη του μαλακού σιταριού, του κριθαριού και της σίκαλης, είναι το συστατικό που δημιουργεί το «φούσκωμα» του ψωμιού. Αρκετοί άνθρωποι, όμως, δεν μπορούν να την καταναλώσουν για λόγους υγείας, με αποτέλεσμα να κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά και τα σχετικά gluten free προϊόντα. Τα τελευταία χρόνια, η «στροφή» των καταναλωτών σε όλο τον κόσμο προς πιο υγιεινές επιλογές στη διατροφή «παρέσυρε», ουσιαστικά, και τη συγκεκριμένη αγορά, η οποία ευνοήθηκε από το έντονο μάρκετινγκ για τροφές με μεγαλύτερη θρεπτική αξία. Ταυτόχρονα, αρκετές έρευνες επιβεβαίωσαν ορισμένες ευεργετικές ιδιότητες των gluten free προϊόντων, αφού ισχυρίζονται ότι η κατανάλωση γλουτένης σχετίζεται με την πρόσληψη βάρους, το άγχος και την κατάθλιψη, την ώρα που η αποφυγή της έχει ως αποτέλεσμα τον μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης αυτοάνοσων παθήσεων.
«Εκτόξευση» της ζήτησης και της αγοράς
Κάπως έτσι, η αγορά των προϊόντων χωρίς γλουτένη εμφάνισε εντυπωσιακό ρυθμό ανάπτυξης τα προηγούμενα χρόνια, με τους σχετικούς δείκτες στις ΗΠΑ να ξεπερνούν σε ετήσια βάση το 30% και τον κλάδο να συνεχίζει, μέχρι σήμερα, να ενισχύεται με διψήφιους αριθμούς, σε παγκόσμιο επίπεδο. Στην Αμερική, μάλιστα, ήδη από το 2015, 1 στους 5 καταναλωτές επιλέγει συνειδητά, προϊόντα αποκλειστικά χωρίς γλουτένη, μία συμπεριφορά που σημειώνεται σε όλο τον κόσμο, όπως και στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου των τροφίμων και των ποτών έχουν εστιάσει πια τα καινούργια λανσαρίσματά τους προς αυτή την κατεύθυνση, με τα προϊόντα χωρίς γλουτένη να αυξάνονται διαρκώς στα ράφια των σούπερ και μίνι μάρκετ και στη χώρα μας.
Στην Αμερική, ήδη από το 2015, 1 στους 5 καταναλωτές επιλέγει συνειδητά, προϊόντα αποκλειστικά χωρίς γλουτένη.
«Ισχυρό» μάρκετινγκ στα προϊόντα «χωρίς»
Τα προϊόντα χωρίς γλουτένη δεν έμειναν ανεπηρέαστα από την αλλαγή στην καταναλωτική τάση, με τη νέα γενιά καταναλωτών να ζητάει διαρκώς πιο υγιεινές επιλογές, αναγκάζοντας και τις ίδιες τις εταιρείες να προσαρμόζουν τα προϊόντα τους, αλλά και τις καμπάνιες τους. Το μάρκετινγκ προς τα «υγιεινά» προϊόντα υπερίσχυσε στην παγκόσμια αγορά, κατανικώντας τον ανταγωνισμό κι αλλάζοντας τα δεδομένα. Ουσιαστικά, οδήγησε στη διαμόρφωση μίας ολόκληρης αγοράς, αυτής των «άνευ» ή «χωρίς». Από σχετική έρευνα του Oservatorio Immagino 2, μάλιστα, προκύπτει ότι πιο διαδεδομένα σε πωλήσεις είναι πλέον τα προϊόντα με σήμανση «χωρίς συντηρητικά» κι ακολουθούν, με αντίστοιχη δυναμική, όσα έχουν τη σήμανση «χαμηλά λιπαρά», «χωρίς χρώματα» και «χαμηλά σε ζάχαρη». Μεγαλύτερη τάση ανάπτυξης παρατηρείται στα προϊόντα «χωρίς πρόσθετα», «χωρίς φοινικέλαιο», «χωρίς αλάτι», «χωρίς επιπλέον ζάχαρη», «χωρίς κορεσμένα λίπη» και, φυσικά, «χωρίς γλουτένη». Κάπως έτσι, έχουν μειωθεί πια σε σημαντικό βαθμό και στην Ελλάδα τα προϊόντα με γλουτένη, αποτελώντας πια τη μειοψηφία, μέσα σε λίγα μόνο χρόνια, ειδικά σε συγκεκριμένες κατηγορίες των τροφίμων.
Νέα δεδομένα στα ράφια
Όπως γίνεται αντιληπτό, η νέα αυτή τάση έχει αλλάξει κατά πολύ και την εικόνα στα ράφια των καταστημάτων, τόσο στα μεγάλα σουπερμάρκετ, όσο και στα σημεία της μικρής λιανικής. Όσον αφορά τα προϊόντα χωρίς γλουτένη, βασικοί τομείς ανάπτυξης για τη συγκεκριμένη κατηγορία τροφίμων κατά τα τελευταία χρόνια ήταν τα αρτοσκευάσματα, τα δημητριακά και τα σνακ. Όμως, πλέον, κι άλλες κατηγορίες, όπως τα αλλαντικά ή ακόμη και τα ροφήματα έχουν στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση. Τα στοιχεία δείχνουν, μάλιστα, ότι το 21% των νέων προϊόντων σε όλο τον κλάδο των τροφίμων και των ποτών αφορά προϊόντα χωρίς γλουτένη. Η αγορά των δημητριακών βρίσκεται στην κορυφή, πάντως, με αριθμούς πολύ πάνω από τον μέσο όρο, αφού το 43% των νέων προϊόντων είναι gluten free, με τα μπισκότα να ξεχωρίζουν ως επιμέρους κατηγορία. Στα σνακ η αγορά παρουσιάζει, επίσης, σχετικά υψηλή αναλογία στο σύνολο των λανσαρισμάτων προϊόντων χωρίς γλουτένη, σε παγκόσμιο επίπεδο, με τον μέσο όρο να διαμορφώνεται στο 13%, αλλά να ξεπερνά το 42% στις ΗΠΑ.
Εξειδικευμένα καταστήματα και στην Ελλάδα
Με τους καταναλωτές που επιλέγουν τα προϊόντα χωρίς γλουτένη να αυξάνονται διαρκώς και στην Ελλάδα, έχουν αρχίσει να γίνονται και σχετικές κινήσεις για την καλύτερη εξυπηρέτησή τους, με νέα επιχειρηματικά εγχειρήματα. Πέρα από το γεγονός, λοιπόν, ότι η πλειοψηφία των σουπερμάρκετ έχει δημιουργήσει ειδικές κατηγορίες εντός των καταστημάτων, στα online shop τους μπορεί κανείς να βρει ξεχωριστά τα τρόφιμα χωρίς γλουτένη. Εδώ και λίγο καιρό υπάρχει κι απόλυτα εξειδικευμένο ηλεκτρονικό κατάστημα με προϊόντα χωρίς γλουτένη, το glutenfreeonline.gr, όπου μπορεί να βρει κανείς μία τεράστια γκάμα που απευθύνεται αποκλειστικά σε αυτή τη νέα ομάδα καταναλωτών.
Γεγονός είναι και το πρώτο καφέ-εστιατόριο με gluten free προϊόντα, καθώς στον δεύτερο όροφο του σουπερμάρκετ Θανόπουλος στη Νέα Κηφισιά (Ελαιών 38) έχει ανοίξει το «ALL GLUTEN FREE», που αποτελεί μία ακόμη απόδειξη ότι η νέα αυτή διατροφική τάση έχει μέλλον. Ίσως, λοιπόν, δεν είμαστε μακριά κι από ένα μίνι μάρκετ, αποκλειστικά με προϊόντα χωρίς γλουτένη.