Καπνικά τσιγάρα Η μείωση του καπνίσματος στην Ελλάδα κι η αύξηση των λαθραίων τσιγάρων έχει επηρεάσει την αγορά του καπνού, η οποία όμως παραμένει «ισχυρή» στη χώρα μας, βρίσκοντας διέξοδο και μέσα από νέα προϊόντα.
Της Ελένης Σαραντάκη
Κέρδη και νέα δεδομένα για τις καπνοβιομηχανίες
Μειωμένη εμφανίζεται τα τελευταία χρόνια η κατανάλωση καπνού στην Ελλάδα, με την οικονομική κρίση να έχει οδηγήσει και σε «μαχαίρι» του ατομικού τζίρου των Ελλήνων στα τσιγάρα. Σύμφωνα με σχετικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι συμπατριώτες μας καπνιστές περιόρισαν την αγορά καπνού και τσιγάρων μέσα στην κρίση κατά 20 ευρώ, καθώς το 2008, ξόδευαν κατά μέσο όρο ένα ποσό της τάξης των 54,65 ευρώ τον μήνα για καπνό και 52,85 ευρώ για την αγορά τσιγάρων, ενώ μια δεκαετία αργότερα τα νοικοκυριά εκτιμάται ότι ξοδεύουν 37,42 ευρώ για την αγορά καπνού και 29,94 ευρώ για τσιγάρα.
Παρά τη μείωση, όμως, στην κατανάλωση, ο αριθμός των καπνιστών παραμένει υψηλός, με την αντίστοιχη έρευνα να δείχνει ότι μόνο στην Αττική, το 32,7% του πληθυσμού, περίπου 1 εκατομμύριο άτομα, δηλαδή, εξακολουθούν να είναι καπνιστές. Την ίδια ώρα, μάλιστα, οι μεγάλες καπνοβιομηχανίες της χώρας μας εμφανίζουν συνεχώς ανοδικούς δείκτες σε τζίρους και κέρδη, αποδεικνύοντας ότι η συγκεκριμένη αγορά παραμένει «ισχυρή».
Δύο μεγάλες καπνοβιομηχανίες έχουν ξεκινήσει τη δική τους «μάχη» στις θερμαινόμενες ράβδους καπνού, την ώρα που φουντώνει ο ανταγωνισμός και για το ηλεκτρονικό τσιγάρο.
Ενισχυμένοι οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς
Οι «μεγάλοι παίκτες» του κλάδου των καπνικών στην Ελλάδα έχουν καταφέρει να διατηρήσουν σε θετική «τροχιά» τον τζίρο και την κερδοφορία τους, παρουσιάζοντας θετικά αποτελέσματα τα τελευταία χρόνια. Στην Ελλάδα, η Καρέλιας σημείωσε και στην χρήση 2018 αύξηση του καθαρού (χωρίς Ε.Φ.Κ.) Κύκλου Εργασιών της κατά 3,31%, συγκριτικά με την προηγούμενη χρήση, και αύξηση μεριδίων τόσο στα τσιγάρα όσο και στον καπνό για στριφτό τσιγάρο. Στην χρήση 2018, ο ενοποιημένος καθαρός (χωρίς Ε.Φ.Κ.) κύκλος εργασιών του Ομίλου ανήλθε σε 208 εκ. ευρώ, παραμένοντας στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2017. Τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων κι αποσβέσεων (EBITDA) αυξήθηκαν κατά 12,72%, στα 99,4 εκατ. ευρώ.
Τα καθαρά κέρδη του Ομίλου, μετά τα δικαιώματα μειοψηφίας και την πρόβλεψη για φόρους, ανήλθαν σε 79,04 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 44,39%, σε σύγκριση με το 2017. Αντίστοιχα, η Imperial Tobacco Hellas, που είναι υπεύθυνη για έξι αγορές της ΝΑ Ευρώπης (Ιταλία, Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία, Κύπρο, Μάλτα), είχε το 2016 κύκλο εργασιών 67,2 εκατ. ευρώ, με τα κέρδη προ φόρων να ανέρχονται σε 5,8 εκατ. ευρώ. Καθαρά κέρδη προ φόρων 251,28 εκατ. ευρώ για το 2017, σε σχέση με 27,14 εκατ. ευρώ το 2016, είχε παρουσιάσει κι η Παπαστράτος, η οποία έχει πλέον σταματήσει την παραγωγή τσιγάρων, εστιάζοντας πια στα Iqos, ως βασικός παραγωγός της Philip Morris International για ολόκληρη την Ευρώπη.
«Μάχη» σε θερμαινόμενες ράβδους κι ηλεκτρονικά τσιγάρα
Πάντως, οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς έχουν ήδη στραφεί στην επόμενη ημέρα του κλάδου, η οποία αφορά το άτμισμα. Με το ηλεκτρονικό τσιγάρο να δέχεται «πιέσεις» ακόμη και σε πολιτικό επίπεδο, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, δύο μεγάλες καπνοβιομηχανίες έχουν ξεκινήσει τη δική τους «μάχη» στις θερμαινόμενες ράβδους καπνού. Την αρχή έκανε η Παπαστράτος, με επένδυση 300 εκατ. ευρώ για την κατασκευή μονάδας παραγωγής του νέου προϊόντος iQOS, στις εργοστασιακές εγκαταστάσεις της εταιρείας, στον Ασπρόπυργο Αττικής. Η εταιρεία σταμάτησε το 2017 να παράγει οποιοδήποτε άλλο τσιγάρο, για να αφοσιωθεί στην παραγωγή του νέου προϊόντος της Philip Morris Internatinoal, με αποτέλεσμα να έχει πλέον «κερδίσει» και σημαντικό μερίδιο της αγοράς, καθώς υπολογίζεται ότι το iQOS καταλαμβάνει πια κοντά στο 7% της αγοράς, μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.
Κάπως έτσι μπήκαν στον… χορό κι οι υπόλοιπες μεγάλες καπνοβιομηχανίες, λανσάροντας στην Ελλάδα τα δικά τους προϊόντα. Ακολούθησε η British American Tobacco (BAT), η οποία σε αποκλειστική συνεργασία με τη Nobacco έκανε τη δική της είσοδο στην αγορά προϊόντων θερμαινόμενου καπνού, με την αποκλειστική διάθεση του προϊόντος glo Trademark στην Ελλάδα. Αντίθετα, από την πλευρά της, η Japan Tobacco Hellas έκανε δυναμική είσοδο στο ηλεκτρονικό τσιγάρο, με το Logic Compact, το οποίο και λειτουργεί με προ-γεμισμένες κάψουλες (pods). Όσον αφορά την αγορά του ηλεκτρονικού τσιγάρου, αξίζει να σημειωθεί κι η πρόσφατη συνεργασία της JWELL-BΟVaping, μέσω του αποκλειστικού αντιπροσώπου της στην Ελλάδα, Vapour2smoke, με το δίκτυο της SMOK-E. H νέα συνεργασία αφορά το λανσάρισμα ενός εκ των κορυφαίων προϊόντων ατμίσματος στην εγχώρια αγορά, της σειράς BO Vaping.