Με πάνω από 35.000 επισκέπτες να κάνουν ρεκόρ
προσέλευσης στο 4ο Vegan Life Festival Athens, αποδείχθηκε ξανά ότι η καταναλωτική ομάδα των vegans συνεχίζει να μεγαλώνει, δημιουργώντας μία σημαντική νέα αγορά και στην Ελλάδα.
Αυξάνονται οι vegan καταναλωτές στην Ελλάδα
Το φετινό Φεστιβάλ του Οκτώβρη διήρκεσε 24 ώρες συνολικά σε διάστημα δύο ημερών, είχε 168 πάγκους εκθετών, στους οποίους μπορούσες να γνωρίσεις 122 διαφορετικές επιχειρήσεις, εγχειρήματα κι οργανώσεις, που παρουσίασαν πλήθος προϊόντων, ενώ πραγματοποιήθηκαν και συνολικά 18 ώρες ομιλιών, 18 ώρες εργαστηρίων και 16 ώρες παιδικών δραστηριοτήτων. Το φαγητό ήταν, βέβαια, σε πρώτο πλάνο, με την ποικιλία να είναι τεράστια, καθώς υπήρχαν άπειρες γλυκές κι αλμυρές επιλογές, όπως σουβλάκια με γύρο μανιταριού και τζατζίκι από φυτικές πρώτες ύλες, burger με γύρο μανιταριών ή tofu, vegan hot dog, κρέπες, παγωτά και άλλα πολλά φαγητά. Παράλληλα, το Φεστιβάλ φιλοξένησε και πλήθος από cruelty free αλλά και zero waste προϊόντα, δείχνοντας ότι ο βιγκανισμός είναι ένας τρόπος ζωής που επιδιώκει τη μη χρήση, εκμετάλλευση και κακοποίηση των ζώων, κάνοντας ταυτόχρονα καλό στην υγεία και το περιβάλλον.
Ενισχύεται ο βιγκανισμός και στην Ελλάδα
Η διατροφική -και όχι μόνο- ομάδα των vegans έχει αρχίσει να εδραιώνεται τα τελευταία χρόνια σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, το 14% σε παγκόσμιο επίπεδο είναι vegetarian κι ένα ποσοστό 31% αφορά τους vegans και τους flexitarians (αυτοί που περιορίζουν το κρέας από τη διατροφή τους). Αντίστοιχα, η εν λόγω καταναλωτική ομάδα ενισχύεται διαρκώς και στην Ελλάδα, όπου εκτιμάται πια ότι το 0,8% του πληθυσμού, ήτοι περίπου 80.000 άτομα, είναι ακόλουθοι της vegan διατροφής, με την πλειονότητα αυτών να αποτελείται από τις «δυναμικές» ηλικίες των 18 έως και 25 χρονών.
Με την Ελλάδα, μάλιστα, να είναι η πέμπτη κρεατοφαγική χώρα στον πλανήτη και η πρώτη στον Δυτικό κόσμο, με 104 κιλά/κατά κεφαλήν κατανάλωσης ετησίως, η άνοδος του βιγκανισμού φαίνεται ότι έχει μεγάλο περιθώριο εξέλιξης, καθώς βρίσκεται ακόμη στα πρώτα στάδια σε σχέση με πιο εξελιγμένες χώρες της Ευρώπης και φυσικά τις ΗΠΑ. Για παράδειγμα, σε χώρες, όπως το Ισραήλ, οι vegans αντιπροσωπεύουν το 15% του πληθυσμού, ενώ στην Πολωνία και τη Μεγάλη Βρετανία το 7% και τη Γερμανία το 6%, με τους απόλυτους αριθμούς σε παγκόσμιο επίπεδο να κάνουν λόγο για μία αγορά 50 εκατομμυρίων ανθρώπων, με εκπληκτικά ανοδικές τάσεις.
Νέα τάση στην αγορά τα vegan προϊόντα
Μπορεί ο αριθμός των vegans να μην ξεπερνά ακόμη τους 100.000 ανθρώπους στη χώρα μας, πρόκειται όμως για μία απόλυτα «δυναμική» ομάδα καταναλωτών, η οποία αναμένεται να καθιερωθεί στην αγορά τα επόμενα χρόνια. Όπως έδειξε κι η μεγάλη προσέλευση στο Vegan Life Festival που διοργανώθηκε φέτος για 4η φορά στην Τεχνόπολις στο Γκάζι, υπάρχει ήδη μεγάλη ζήτηση για τα vegan προϊόντα, αφού αυτά δεν αφορούν μόνο τους ίδιους τους vegans και γενικότερα τους χορτοφάγους, αλλά και πολλούς καταναλωτές που θεωρούν αυτά τα τρόφιμα πιο υγιεινά και δείχνουν διατεθειμένοι να τα αγοράζουν και να τα καταναλώνουν, ακόμη και χωρίς να έχουν αποφασίσει ακόμη να κόψουν το κρέας.
Χαρακτηριστικό της ανάπτυξης του κλάδου και στην Ελλάδα, πάντως, είναι ότι, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η χορτοφαγική δίαιτα που περιλαμβάνει και τα vegan προϊόντα αποτελεί μία από τις εφτά τάσεις που θα επικρατήσουν την επόμενη δεκαετία. Στην Ελλάδα το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν χορτοφάγοι δεν ξεπερνά το 3%, αλλά υπάρχει ένα έντονο ενδιαφέρον για αύξηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών, το οποίο είναι σημαντικά πιο έντονο από άλλες χώρες, με το 62% του κοινού να δηλώνει ότι έχει αυξήσει την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών με στόχο τη βελτίωση της υγείας του. Η συγκεκριμένη τάση, λοιπόν, αναμένεται να κάνει πιο έντονη την αναζήτηση για εναλλακτικά υλικά, τρόφιμα και προϊόντα, προκειμένου να καλυφθούν οι υπάρχουσες διατροφικές συνήθειες. Προϊόντα όπως το φυτικό τυρί, τα φυτικά γάλατα κ.λπ. υπάρχουν ήδη στην ελληνική αγορά, με το επόμενο βήμα να είναι το κρέας εργαστηρίου ή από φυτικά συστατικά.
Το πρώτο ελληνικό περιοδικό για vegans «έκλεψε» τα φώτα στο Φεστιβάλ
Eδώ και λίγες ημέρες αποτελεί γεγονός και το πρώτο περιοδικό για vegans στην Ελλάδα. Πρόκειται για το νέο «Greek VEGAN», το οποίο έχει στόχο την ενημέρωση της ελληνικής βίγκαν κοινότητας για τα δρώμενα στον συγκεκριμένο χώρο και φιλοδοξεί να αποτελέσει το σημαντικότερο μέσο πληροφόρησης όλων όσοι ενδιαφέρονται για το κίνημα του βιγκανισμού. Παράλληλα, το περιοδικό αποτελεί έναν χώρο έκφρασης της αγοράς που απευθύνεται σε όσους έχουν υιοθετήσει το vegan lifestyle, παρουσιάζοντας είδη διατροφής και ρουχισμού, εστιατόρια, καλλυντικά κι ό,τι άλλο αφορά κι ενδιαφέρει τη βίγκαν κοινότητα.
Το «Greek VEGAN» βρίσκεται ήδη στα περίπτερα και στο Vegan Life Festival έγινε ουσιαστικά η επίσημη παρουσίασή του, με το περίπτερό του να είναι από τα «καυτά» του Φεστιβάλ, αφού η πλειοψηφία των επισκεπτών ήθελε να μάθει περισσότερα γι’ αυτή τη νέα έκδοση, που αναμένεται να αποτελέσει κι οδηγό για κάθε vegan καταναλωτή στην Ελλάδα.