Παραδοσιακά προϊόντα από τη Φθιώτιδα
Η Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (ΚΟΙΝΣΕΠ) Μαρτίνου με την εμπορική ονομασία Βουμελιταία ιδρύθηκε το 2015 από 22 μέλη. Όραμα των μελών κι εργαζομένων της ΚΟΙΝΣΕΠ Μαρτίνου ήταν και είναι, μέσα από το συνεργατικό σχήμα που δημιούργησαν, να προωθήσουν τα τοπικά προϊόντα, ενισχύοντας αφενός τους παραγωγούς του τόπου απ’ όπου κι αντλεί η επιχείρηση τις πρώτες ύλες για τη δημιουργία των προϊόντων της, αφετέρου να δημιουργήσουν έναν χώρο όπου άνθρωποι, οι οποίοι είναι κοινωνικά αποκλεισμένοι ή άνεργοι, να βρίσκουν αγάπη, φιλοξενία και συνεργασία.
Το Μαρτίνο Φθιώτιδας βρίσκεται στο 126ο χλμ. της Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας, στην πλευρά της Λοκρίδας, του Νομού Φθιώτιδος. Σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο Αθηνών, η περιοχή κατοικείται από την 2η με 3η χιλιετία π.Χ. κι έχει έντονη παρουσία μέχρι και σήμερα.
Η ΚΟΙΝΣΕΠ Μαρτίνου διατηρεί το πρατήριο των προϊόντων της ένα χιλιόμετρο από τον κόμβο της Εθνικής Οδού. Το όνομα Βουμελιταία, το οποίο επέλεξαν τα μέλη της Συνεταιριστικής Επιχείρησης ως brand name για τα προϊόντα τους, ήταν μία από τις ονομασίες που είχε η περιοχή στην πάροδο των χρόνων, όνομα που της είχε δοθεί λόγω του συνεχούς βουητού από τις μέλισσες.
Το έναυσμα για την προσπάθεια
Πέρα από την παρουσίαση των προϊόντων που προσφέρει η συγκεκριμένη επιχείρηση, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε πώς ξεκίνησε η όλη προσπάθεια δημιουργίας της επιχείρησης. Για όσους τυχόν δεν γνωρίζουν, η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία (ΚΑΛΟ) είναι πολύ πρόσφατη στην Ελλάδα, σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου επιχειρήσεις ΚΑΛΟ έχουν παρουσία δεκαετιών, με σημαντικά οικονομικά αποτελέσματα. Ενδεικτικά μόνο να αναφέρουμε πως στη Γαλλία η ΚΑΛΟ αφορά το 13,5% του ΑΕΠ της χώρας. Του γαλλικού ΑΕΠ, οπότε μπορεί κανείς να αναλογιστεί τα οικονομικά μεγέθη που συζητούμε. Στην Ελλάδα, η Κοινωνική Οικονομία θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά μόλις το 2011, και μάλιστα κατ’ απαίτηση της τρόικας ή των θεσμών ή όπως αλλιώς θέλετε.
Τότε, οι ξένοι φορείς, βλέποντας πως δεν υπάρχει στην Ελλάδα ανάλογο πλαίσιο, όπως σε άλλες χώρες της ΕΕ, για την Κοινωνική Οικονομία ζήτησαν -απαίτησαν αν θυμόμαστε τις εποχές εκείνες- από την τότε κυβέρνηση να προχωρήσει στη δημιουργία νομικού πλαισίου. Όπερ και εγένετο το 2011.
Για την υλοποίηση και την προώθηση αυτής της εναλλακτικής λύσης οικονομικής ενασχόλησης, υπήρξαν καμπάνιες κι ενημερωτικά σεμινάρια σε όλη τη χώρα.
Ένα από αυτά τα σεμινάρια παρακολούθησε το 2014 και μία ομάδα κατοίκων του Μαρτίνου που είχε ακριβώς θέμα την Κοινωνική Οικονομία κι Επιχειρηματικότητα. Το πρόγραμμα ενέπνευσε τους κατοίκους κι αποφάσισαν να προχωρήσουν στη δημιουργία της ΚΟΙΝΣΕΠ Μαρτίνου, έχοντας στο επίκεντρο τις ακόλουθες αρχές:
- Την προαγωγή της κοινωνικής ωφέλειας, της παραγωγής αγαθών ή της παροχής υπηρεσιών συλλογικού και κοινωνικού χαρακτήρα.
- Την πρόταξη του ατόμου και της εργασίας έναντι του κεφαλαίου.
- Τη χρησιμοποίηση των κερδών για την ανάπτυξη της απασχόλησης και τη διεύρυνση των εργασιών της.
- Την προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης.
«Η κεντρική ιδέα του Συνεταιρισμού ήταν η δημιουργία μιας κοινωνικής ομάδας που θα είχε ως αρχικό στόχο να βοηθήσει το σύνολο, μέσα από τη δημιουργικότητα και την απασχόληση, να προσφέρει θέσεις εργασίας και να διαθέσει παράλληλα τοπικά προϊόντα, τα οποία αν δεν συντηρηθούν, επί του πρακτέου, θα περάσουν στα βιβλία και θα χαθούν. Καταγράψαμε τις παραδοσιακές συνταγές του τόπου μας κι η ομάδα μας έπιασε δουλειά. Τον Μάιο του 2015 συμμετείχαμε σε έκθεση στο στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, με στόχο να προβάλλουμε τις δικές μας αγνές γεύσεις.
Παρουσιάσαμε στην εκπομπή “Μένουμε Ελλάδα” τα υπέροχα τοπικά εδέσματα που ετοίμασαν τα μέλη μας. Επίσης, η συμβολή από τη Δημοτική Αρχή, με τη βοήθεια του Μορφωτικού Συλλόγου και του Εμπορικού Συλλόγου, ήταν καθοριστική, διότι μας παραχώρησε αναξιοποίητους χώρους, οι οποίοι ανακαινίστηκαν για να στεγάσουν το περίπτερο όπου θα εκτίθενται και θα πωλούνται τα προϊόντα μας. Όλα τα προϊόντα είναι χειροποίητα, με πρώτες ύλες από τον τόπο μας», έχουν τονίσει μέλη του Συνεταιρισμού σε παλαιότερες δηλώσεις τους στην ΕΡΤ.