Οι τάσεις στα μίνι μάρκετ του εξωτερικού. Η πανδημία του κορωνοϊού επηρέασε τα μίνι μάρκετ και τη μικρή λιανική σε ολόκληρο τον κόσμο, με τα καταστήματα να προσαρμόζονται στις νέες συνθήκες και να διαμορφώνουν σχετικά τις υπηρεσίες τους, αλλά ακόμα και τα ίδια τους τα προϊόντα, για να καταφέρουν να αντεπεξέλθουν στα νέα δεδομένα.
Του Βάιου Τασούλα
Η εποχή του κορωνοϊού συνεχίζεται στην Ελλάδα, αλλά και παγκοσμίως, με τα πάντα να κινούνται πλέον στον ρυθμό της νέας καθημερινότητας που δημιούργησε η πανδημία και τα μέτρα για την αντιμετώπισή της. Οι άνθρωποι έχουν αναγκαστεί να κλειστούν στα σπίτια τους και να ανεχθούν τους περιορισμούς στην κυκλοφορία τους, με το μεγαλύτερο άμεσο «πλήγμα» να αφορά την αγορά και την οικονομία. Μαζί με τους ανθρώπους που νόσησαν βαριά από τον κορωνοϊό, η πλειονότητα των επιχειρήσεων σε ολόκληρο τον πλανήτη δίνει «μάχη», για να αντεπεξέλθει σε αυτές τις έκτακτες δυσκολίες, τις οποίες κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει.
Όσον αφορά τον κλάδο των μίνι μάρκετ, η εικόνα είναι σαφώς καλύτερη από διάφορους άλλους τομείς της αγοράς, αλλά, ανάλογα και με την κάθε χώρα, τα προβλήματα δεν έχουν λείψει. Οι περισσότερες χώρες διατήρησαν ανοιχτά τα λεγόμενα convenience και grocery stores, με τη Γερμανία και τη Βρετανία να απαγορεύουν ανά διαστήματα την πώληση προϊόντων που δεν ήταν πρώτης ανάγκης, όπως συνέβη και με τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια της δεύτερης καραντίνας. Η Γερμανία εμφάνισε, μάλιστα, μεγάλες μειώσεις στους τζίρους στους πρώτους μήνες της πανδημίας, με τις αγορές να έχουν περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό. Πολύ καλύτερη ήταν η κίνηση στις ΗΠΑ, όπου το 58% των ιδιοκτητών έκανε λόγο για αύξηση πωλήσεων στο πρώτο 9μηνο του 2020. Στο διάστημα, μάλιστα, του Σεπτεμβρίου του 2020, και σε σχέση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους, το ποσοστό των επαγγελματιών της αγοράς που ανέφεραν αυξήσεις ανήλθε στο 64% (έρευνα του NACS Research).
Νέες υπηρεσίες λόγω κορωνοϊού
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, η πλειοψηφία των μίνι μάρκετ έσπευσε να προσαρμοστεί στις νέες ανάγκες των καταναλωτών εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, προσφέροντας νέες υπηρεσίες για την καλύτερη εξυπηρέτησή τους, με βάση τα νέα δεδομένα. Συγκεκριμένα, το 21% προσέφερε τη δυνατότητα παραλαβής των προϊόντων στο… πεζοδρόμιο, έξω από το κατάστημα δηλαδή, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός στον εσωτερικό χώρο και να παρέχεται περισσότερη ασφάλεια στους καταναλωτές. Το ίδιο ποσοστό των ιδιοκτητών καταστημάτων της μικρής λιανικής (21%) προσέθεσε την υπηρεσία του contactless payment, της πληρωμής δηλαδή χωρίς την επαφή με το ταμείο, όπως συμβαίνει ήδη σε πολλά σούπερ και μίνι μάρκετ και στην Ελλάδα. Ένα σημαντικό ποσοστό (14%) εστίασε περισσότερο στη λογική του drive-thru, μια υπηρεσία που είναι ευρέως διαδεδομένη στις ΗΠΑ σε άλλα καταστήματα, αλλά τη συναντάμε και σε κάποια καταστήματα και στην Ελλάδα. Τέλος, το 14% των καταστημάτων προσέθεσε εν μέσω πανδημίας την υπηρεσία του delivery, το οποίο και φαίνεται να αναδεικνύεται σε… νικητή της εποχής γενικότερα στην αγορά, και ειδικότερα στην εστίαση και το λιανεμπόριο.
Τα ready-to-eat γεύματα αποτελούν «κυρίαρχη» τάση για τη μικρή λιανική, λόγω της αυξημένης ζήτησης από τη νέα γενιά καταναλωτών.
«Κυρίαρχη» τάση το έτοιμο φαγητό
Όπως έχουμε αναφέρει και σε παλαιότερα θέματα του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική», η «κυρίαρχη» τάση των τελευταίων ετών στα μίνι μάρκετ και τα μανάβικα του εξωτερικού αφορά τις υπηρεσίες φαγητού. Μία έρευνα του GasBuddy το 2019 έδειξε ότι το 43% των Millennials, δηλαδή της νέας γενιάς των καταναλωτών, που είναι γεννημένοι στο τέλος της προηγούμενης χιλιετίας ή στις αρχές της τρέχουσας (ηλικίες 20-38 σήμερα), αγόρασαν φαγητό από καταστήματα της μικρής λιανικής.
Η τάση δείχνει να έχει ανοδική πορεία, μάλιστα, κι εμφανίζεται έξτρα ενισχυμένη και από τα νέα δεδομένα με την πανδημία του κορωνοϊού. Το έτοιμο φαγητό ή τα ready-to-eat γεύματα, όπως λέγονται στο εξωτερικό, φαίνεται ότι θα αποτελέσουν το μέλλον για αυτού του είδους τα καταστήματα. Ήδη πολλές μεγάλες «αλυσίδες» της κατηγορίας, όπως τα 7Eleven, τα QuikTrip και πολλά ακόμη γνωστά brand της παγκόσμιας αγοράς, έχουν αρχίσει να επενδύουν προς αυτή την κατεύθυνση, προσφέροντας νέους κωδικούς σε έτοιμο φαγητό κάθε κατηγορίας, αν κι οι υγιεινές επιλογές είναι αυτές που έχουν αρχίσει να ξεχωρίζουν σε αυτή τη γενιά των καταναλωτών.
«Εκτινάσσεται» η ζήτηση για υγιεινά προϊόντα
Μία άλλη ξεκάθαρη τάση στο εξωτερικό δε, η οποία έχει αρχίσει να αναδεικνύεται και στην Ελλάδα, είναι η «στροφή» σε πιο υγιεινές επιλογές σε τρόφιμα και ποτά, αλλά όχι μόνο. Οι millenials, αλλά κι η γενιά που ακολουθεί, εμφανίζονται περισσότερο ευαισθητοποιημένοι για το περιβάλλον, αλλά και για την υγεία τους. Η αύξηση των vegans, αλλά και γενικότερα των ανθρώπων που γυμνάζονται και προσέχουν τη διατροφή τους, είναι αισθητή σε ολόκληρο τον κόσμο κι επηρεάζει αντίστοιχα και τη ζήτηση για προϊόντα αυτής της κατηγορίας. Κάπως έτσι, ακόμη και κολοσσοί της παγκόσμιας αγοράς προσαρμόζονται προς αυτή την κατεύθυνση, λανσάροντας όλο και περισσότερα υγιεινά προϊόντα, για τα ράφια των σούπερ και μίνι μάρκετ.
Αναγκαίο πια το delivery
Έχουμε ήδη αναφέρει ότι το delivery θεωρείται απόλυτα κερδισμένο από την περίοδο του κορωνοϊού, και φαίνεται κι από τα σχετικά στοιχεία και στην Ελλάδα. Στο εξωτερικό, το third party delivery είναι η «κυρίαρχη» τάση, με εταιρείες όπως οι UberEats, Grubhub και DoorDash να αναλαμβάνουν τη διαδικασία παράδοσης στο σπίτι. Πολλά είναι και τα μίνι μάρκετ που έχουν καταφύγει σε αυτή τη λογική, με τα αντίστοιχα παραδείγματα στην Ελλάδα να αφορούν κυρίως το e-food και τη Wolt.