e-Λιανικό χωρίς μίνι μάρκετ. Τα μίνι μάρκετ φαίνεται να αποκλείονται από μία σειρά μέτρων στήριξης για τον κορωνοϊό, μεταξύ των οποίων κι η επιδότηση από το ΕΣΠΑ για το πρόγραμμα e-Λιανικό, το οποίο κι αφορά την κατασκευή e-shop.
Του Βάιου Τασούλα
Απαιτείται λύση με τα e-shop και στη μικρή λιανική
H πανδημία του κορωνοϊού έχει «πληγώσει» την οικονομία της Ελλάδας, με τα προβλήματα στην αγορά να είναι μεγάλα για μια σειρά από κλάδους, μεταξύ των οποίων και το λιανεμπόριο. Τα μίνι μάρκετ, όμως, όπως και τα υπόλοιπα καταστήματα της μικρής λιανικής, θεωρούνται σε πολλές περιπτώσεις από τους ευνοημένους της ιδιαίτερης κατάστασης που έχει δημιουργηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς συγχέονται -κακώς- με τα σούπερ μάρκετ. Το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, κι ειδικά οι μεγάλες «αλυσίδες», είδαν τις πωλήσεις τους να «εκτοξεύονται» στους πρώτους μήνες της πανδημίας, κι η αύξηση στους τζίρους τους συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Το ίδιο δεν ισχύει, όμως, σε καμία περίπτωση, στη μικρή λιανική. Τα μικρά καταστήματα χτυπήθηκαν» από την πρώτη στιγμή, ενώ το δεύτερο «κύμα» του κορωνοϊού έπληξε σε μεγάλο βαθμό και τα μεγάλα μίνι μάρκετ, που είχαν εμφανίσει αυξημένη κίνηση την περίοδο της προηγούμενης άνοιξης. Την ίδια ώρα, οι αρμόδιες Αρχές φαίνεται να αντιμετωπίζουν τους επαγγελματίες του μίνι μάρκετ ως… παρακλάδι των σούπερ μάρκετ, αποκλείοντάς τους από μία σειρά μέτρων ελάφρυνσης για τον κορωνοϊό. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και το νέο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ με τίτλο «e-Λιανικό» αποκλείει, ουσιαστικά, μόνο τα μίνι μάρκετ από την επιδότηση για τη δημιουργία e-shop, γεγονός που έχει φέρει και σχετικές αντιδράσεις στην αγορά.
Τα μίνι μάρκετ και τα καταστήματα της μικρής λιανικής φαίνεται να αποκλείονται από ένα ακόμη εργαλείο στήριξης των μικρών επιχειρήσεων, εν μέσω κορωνοϊού.
Η προδημοσίευση της Δράσης «e-Λιανικό»
Μέχρι και τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου, η νέα Δράση «e-Λιανικό» δεν είχε ακόμη επισημοποιηθεί, αλλά σύμφωνα με την προδημοσίευση που δόθηκε στην αγορά, αφήνει, χωρίς ουσιαστικό λόγο και για μία μικρή λεπτομέρεια, εκτός όλα τα μίνι μάρκετ και τα καταστήματα της μικρής λιανικής. Κι αυτό γιατί μεταξύ των προϋποθέσεων είναι να έχει ανασταλεί η λειτουργία του καταστήματος, έστω και μία ημέρα εν μέσω κορωνοϊού. Κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ για τα μίνι μάρκετ, παρότι μάλιστα υπήρξαν σχετικές εκκλήσεις από πολλούς επαγγελματίες που βρέθηκαν σε αδιέξοδο για πολύ καιρό, μην μπορώντας να κλείσουν τα καταστήματά τους, παρότι είχαν μείνει χωρίς δουλειά κι υπό το φόβο του ιού για την καθημερινή συναλλαγή με τους όποιους λίγους πελάτες τους.Συγκεκριμένα, η προδημοσίευση για το «e-Λιανικό», το οποίο κι αναμενόταν να ξεκινήσει στις αρχές του τρέχοντος μηνός, ανέφερε -μεταξύ άλλων- τα εξής:
«Η Δράση «e-Λιανικό» έχει στόχο την επιχορήγηση ΜμΕ επιχειρήσεων για τη δημιουργία ή την αναβάθμιση ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop), προκειμένου να στηριχθεί η λειτουργία τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, να ενισχυθεί ο βαθμός ενσωμάτωσης της ψηφιακής τεχνολογίας και του ψηφιακού μετασχηματισμού αυτών, να αποφευχθεί ο συνωστισμός στους εσωτερικούς χώρους και να διασφαλιστεί η συνέχεια της οικονομικής δραστηριότητάς τους. Επιδοτούνται αιτήσεις μέχρι 5.000 ευρώ για κάθε επιχείρηση με διακριτό ΑΦΜ.
Σε ποιους απευθύνεται
Μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανεμπορίου, διατηρούν φυσικό κατάστημα κι η λειτουργία τους έχει ανασταλεί για τουλάχιστον μία ημέρα από την Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020 και μετά. Οι επιχειρήσεις διακρίνονται σε:
- Υφιστάμενες, οι οποίες έχουν συσταθεί έως και την 30/09/2019
- Νεοσύστατες, οι οποίες έχουν συ-
σταθεί από 01/10/2019 και μετά, μέχρι τις 07/11/2020.
Ως έναρξη επιλεξιμότητας δαπανών ορίζεται η 18η Μαρτίου 2020.
Είδος ενίσχυσης: Επιχορήγηση / Επιδότηση
Περιοχή εφαρμογής: Όλη η Ελλάδα
Τι χρηματοδοτείται - Eξυπηρετητές / διακομιστές (server) για τη φιλοξενία εφαρμογών – λογισμικού απαιτούμενου για τη δημιουργία /αναβάθμιση και λειτουργία ηλεκτρονικού καταστήματος, με τα συνοδευτικά στοιχεία του (πληκτρολόγια, οθόνη κ.λπ.) και το απαιτούμενο λειτουργικό σύστημα. Επιτρέπεται και η απόκτηση με τη μορφή του Infrastructure as a Service (IAAS).
- Ηλεκτρονικοί υπολογιστές (Desktop/Laptop)
- Άλλος τεχνολογικός εξοπλισμός σχετικός με τη δημιουργία / αναβάθμιση και τη λειτουργία ηλεκτρονικού καταστήματος (π.χ. εξοπλισμός δικτύου, barcode readers, εκτυπωτές κ.λπ.)
- Υπηρεσίες σχεδιασμού, ανάπτυξης / αναβάθμισης και διαχείρισης ηλεκτρονικού καταστήματος e-shop, συμπεριλαμβανομένων των λογισμικών παραγγελιοληψίας, αποθήκης και ηλεκτρονικών πληρωμών και υπηρεσιών φιλοξενίας (hosting, collocation κ.λπ.)
- Ανάπτυξη ή / και πιστοποίηση ψηφιακής πολιτικής ασφάλειας.
Προϋπολογισμός: 80.000.000 ευρώ».