Το 2020 απετέλεσε χρονιά “σταθμό” για την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, καθώς οι online αγορές τροφίμων μπήκαν στην καθημερινότητα του Έλληνα καταναλωτή και αναμένεται να αναπτυχθούν περεταίρω το 2021.

Αναλυτικά, οι πωλήσεις του online καναλιού των σούπερ μάρκετ έχουν ξεπεράσει το 2020, σύμφωνα με την Convert Group, τα 100 εκατ. ευρώ, δηλαδή ήταν υπερδιπλάσιες συγκριτικά με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2019, οι οποίες είχαν διαμορφωθεί στα 46,7 εκατ. ευρώ.
Όπως προκύπτει από την τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) ποσοστό 25% των καταναλωτών αγοράζει ηλεκτρονικά τρόφιμα και άλλα είδη σούπερ μάρκετ ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν μικρότερο από 2%. 

Οι βασικοί λόγοι που οι καταναλωτές ψωνίζουν από ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ είναι η ασφάλεια από τον κορονοϊό σε ποσοστό 40%. Ακολουθεί η ευκολία των αγορών σε ποσοστό 38%, η ταχύτητα αγορών με 23% και η αναζήτηση προσφορών με 22%. Παράλληλα 1 στους 4 καταναλωτές, 25%, δεν έχει εικόνα για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών, κάτι που αποτελεί ένδειξη για ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς. Ακόμα πιο σημαντικά ευρήματα όμως παρέχει η περαιτέρω ανάλυση, στο εστιασμένο δείγμα όσων αποτελούν αγοραστές προϊόντων από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ. Σε αυτή την περίπτωση, τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών παραμένουν στην ίδια σειρά, αλλά με σημαντικά υψηλότερα ποσοστά. Το 71% θεωρεί ότι παρέχουν ασφάλεια από τον κορονοϊό, το 63% την ευκολία των αγορών, το 41% ταχύτητα αγορών. 

Όσον αφορά την επιλογή του σημείου ηλεκτρονικής πώλησης, η πλειοψηφία σε ποσοστό 52% προτιμά το ηλεκτρονικό κατάστημα της ίδιας αλυσίδας σούπερ μάρκετ από την οποία αγοράζει και εκτός διαδικτύου, από τα φυσικά της καταστήματα. Αθροιστικά ηλεκτρονικό κατάστημα αλυσίδας με φυσικό δίκτυο θα επέλεγε, 2 στους 3 καταναλωτές, το 66% (52% της ίδιας αλυσίδας και 14% άλλης αλυσίδας), κάτι που δείχνει τη σημασία που δίνουν οι καταναλωτές στην αξιοπιστία του φυσικού καταστήματος. Μόλις 11% θα επέλεγε ηλεκτρονικό κατάστημα χωρίς φυσικό σημείο πώλησης. Πρόκειται για μια σημαντική ιδιαιτερότητα της αγοράς τροφίμων που δεν συναντάται εύκολα σε αγορές άλλων αγαθών. Στη δεύτερη θέση επιλογής σημείου αγοράς βρίσκεται με ποσοστό 21% η χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας με πολλά καταστήματα τροφίμων όπως είναι το e-food και το box. Το νέο αυτό μοντέλο αγορών που εμφανίστηκε μόλις την προηγούμενη άνοιξη στην αγορά έχει κερδίσει ήδη σημαντικό έδαφος.

Αναφορικά με τους παράγοντες με τους οποίους επιλέγουν οι χρήστες να κάνουν τις αγορές, η δωρεάν αποστολή προϊόντων θεωρείται πρακτικά δεδομένη από την πλευρά των πελατών με ποσοστό 73%. Η ποιότητα των φρέσκων προϊόντων και των προϊόντων ψυγείου με ποσοστό 71% είναι κάτι που φαίνεται να αποτελεί ουσιαστική απαίτηση του κοινού και βασικό παράγοντα διαφοροποίησης. Σημαντικοί επίσης παράγοντες είναι η ταχύτητα παράδοσης με 69% (ένας τομέας όπου οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ παρουσιάζουν ουσιαστική βελτίωση τους τελευταίους μήνες με αυθημερόν παράδοση), οι τιμές των προϊόντων επίσης με 69% (οι πιο πολλές εταιρείες έχουν κοινή τιμολογιακή πολιτική για ψηφιακό και φυσικό δίκτυο) και η ευκολία χρήσης του site ή της εφαρμογής του τηλεφώνου με 69%. Αντίθετα υπηρεσίες όπως είναι η παραλαβή από το κατάστημα και η παρακολούθηση παραγγελίας, δεν παρουσιάζουν ενδιαφέρον με χαμηλά ποσοστά 38% και 43% αντίστοιχα.