Τα παιχνίδια και οι δωροσακούλες αποτελούν δύο κατηγορίες προϊόντων που μπορούν να φέρουν καλές πωλήσεις στα μίνι μάρκετ, προσφέροντας μάλιστα και σημαντικό περιθώριο κέρδους για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής.
Του Βάιου Τασούλα
Δυναμικός κλάδος με μεγάλο περιθώριο κέρδους
Tα παιχνίδια στα μίνι μάρκετ είναι μία κατηγορία προϊόντων που συχνά δεν αξιοποιείται όπως θα έπρεπε, καθώς θεωρείται ότι δεν πρόκειται για πωλήσεις πρώτης ανάγκης, με αποτέλεσμα να αφήνονται και σε… δεύτερη μοίρα. Στην πραγματικότητα όμως και ειδικά για μια μεγάλη μερίδα μίνι μάρκετ, τα παιχνίδια μπορούν να αποτελέσουν ένα σημαντικό όπλο όχι μόνο για την αύξηση των κερδών τους, αλλά και για την προσέλκυση πελατών. Πολλοί επαγγελματίες της μικρής λιανικής επιβεβαιώνουν ότι η αξιοποίηση της συγκεκριμένης κατηγορίας έχει φέρει νέους πελάτες στο μαγαζί τους, αλλά και ενίσχυση στον συνολικό τους τζίρο. Η περίοδος του κορωνοϊού φαίνεται ότι είχε μάλιστα θετικό αντίκτυπο στις πωλήσεις τους στα μίνι μάρκετ, καθώς «χτυπήθηκαν» άλλα κανάλια, ειδικά κατά τη διάρκεια των Lockdown.
Νέα δεδομένα εν μέσω κορωνοϊού
Η πανδημία του κορωνοϊού άλλαξε τα δεδομένα σε ολόκληρη την αγορά και αυτό ισχύει και για τα παιχνίδια, καθώς οι περιορισμοί και τα Lockdown δημιούργησαν νέες –και σε πολλές περιπτώσεις αναγκαστικές– συνήθειες. Κατ’ αρχάς, οι περιορισμοί στις μετακινήσεις και τα κλειστά καταστήματα οδήγησαν σε ραγδαία μείωση των πωλήσεων στα καταστήματα παιχνιδιών και σε μεγάλους «παίκτες» της αγοράς, όπως τα Jumbo. Αντίθετα, ενισχύθηκαν οι αγορές στα μικρά καταστήματα, αφού για ένα διάστημα αποτέλεσαν και το μοναδικό ανοικτό κανάλι για τις πωλήσεις τους. Στην περίοδο της καραντίνας, ακόμη και τα σούπερ μάρκετ είχαν αποκλειστεί από τη διάθεση παιχνιδιών μέσα από τα ράφια τους, με τις λύσεις των click away και των e-shop να αποτελούν τις μόνες επιτρεπτές με βάση τις αποφάσεις της κυβέρνησης στην Ελλάδα.
Η κατηγορία των παιχνιδιών περιλαμβάνει πλήθος οικονομικών επιλογών που μπορούν να αποτελέσουν κίνητρο για τους πελάτες της μικρής λιανικής.
Οι online αγορές μάλιστα εκτοξεύτηκαν σε αυτό το διάστημα. Σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου με τη συνεργασία των μηχανών σύγκρισης τιμών BestPrice και Skroutz, την Google και την ομάδα eMarket Intelligence της Convert Group, η αύξηση έφθασε έως και το 134% εβδομαδιαίως, κατά τη διάρκεια της καραντίνας, στην καταναλωτική δαπάνη των Ελλήνων σε ηλεκτρονικά καταστήματα. Όπως προκύπτει από την έρευνα, τον Μάρτιο εκατοντάδες κατηγορίες αύξησαν θεαματικά τις online αγορές – και, φυσικά, τα παιχνίδια ήταν από τις πρώτες κατηγορίες. Ενδεικτικά, οι πωλήσεις παζλ κατέγραψαν άνοδο της τάξης του 1.654%, ενώ τα προϊόντα ψυχαγωγίας, εν γένει, αυξήθηκαν κατά 433% την εβδομάδα 30 Μαρτίου – 5 Απριλίου 2020 σε σχέση με την εβδομάδα 2 Μαρτίου – 8 Μαρτίου 2020. Μία ακόμη σημαντική αλλαγή όμως κατά τη διάρκεια του κορωνοϊού ήταν το γεγονός ότι οι πολίτες και στην Ελλάδα απομακρύνθηκαν από τις αγορές προϊόντων αγνώστου προέλευσης. Ειδικά στα παιχνίδια, ένας μεγάλος αριθμός πωλήσεων αφορά παράνομα προϊόντα ή αμφιβόλου προελεύσεως, τα οποία και περιορίστηκαν σημαντικά σε αυτό το διάστημα. Η πλειοψηφία των καταναλωτών προτίμησε την ασφάλεια εν μέσω κορωνοϊού, υπό τον φόβο της διάδοσης του ιού, με αποτέλεσμα το παρεμπόριο να δεχθεί –έστω και προσωρινά– ένα σημαντικό χτύπημα, προς όφελος των νόμιμων οδών πώλησης και παιχνιδιών, όπως είναι και τα μίνι μάρκετ.
«Κράχτης» τα παιχνίδια στα μίνι μάρκετ
Τα παιχνίδια, και ειδικά οι δωροσακούλες, αποτελούν έναν σημαντικό «κράχτη» για τα μίνι μάρκετ και τα περίπτερα. Η κατηγορία περιλαμβάνει πλήθος οικονομικών επιλογών που μπορούν να αποτελέσουν κίνητρο για να μπει ένας πελάτης στο μαγαζί. Ιδιαίτερα σε καταστήματα που βρίσκονται κοντά σε πλατείες, σχολεία ή παιδικές χαρές, η προβολή των εν λόγω προϊόντων είναι ικανή να προσελκύσει τους μικρούς καταναλωτές, οι οποίοι παίζουν καθοριστικό ρόλο για την αγορά τους. Μια μεγάλη γκάμα από παιχνίδια και δωροσακούλες και η συχνή ανανέωσή της με καινούργιες επιλογές αποτελούν ενδεχόμενα που θα πρέπει να εξετάσει ο επαγγελματίας της μικρής λιανικής, καθώς μπορεί να αποτελέσουν «κλειδί» ακόμη και για την αύξηση της ευρύτερης πελατείας του στο κατάστημά του.