Προσφορές και προωθητικές ενέργειες. Οι αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ευνοούν ακόμη περισσότερο τις προσφορές, τις εκπτώσεις, αλλά και διάφορες προωθητικές ενέργειες στις οποίες έχουν αρχίσει να καταφεύγουν πια και αρκετά καταστήματα της μικρής λιανικής.
Κερδίζουν τους καταναλωτές και στα μίνι μάρκετ
Oι προσφορές, οι εκπτώσεις και οι προωθητικές ενέργειες αποτελούν σταθερά ένα «ατού» των σούπερ μάρκετ για τους καταναλωτές, οι οποίοι ψωνίζουν σε μεγάλο βαθμό με αυτό το γνώμονα από τα μεγάλα καταστήματα. Δεν είναι λίγα όμως και τα μίνι μάρκετ που έχουν στραφεί σε αυτή τη λύση, είτε για να «κερδίσουν» τους πελάτες τους, είτε για να ανταγωνιστούν μεγαλύτερα καταστήματα, είτε ακόμη για να αξιοποιήσουν τα ηλεκτρονικά κανάλια πωλήσεων. Κι αν στα σούπερ μάρκετ οι προσφορές έχουν αρχίσει να δημιουργούν προβλήματα στις μεγάλες «αλυσίδες», καθώς η «μάχη» του ανταγωνισμού έχει περιορίσει υπερβολικά τα περιθώρια κέρδους του, στα μίνι μάρκετ μπορεί να αποδειχθεί ένα έξτρα «όπλο» επικοινωνίας προς τους πελάτες, αλλά και αύξησης της κίνησης στα καταστήματα.
«Κυνηγούν» τις προωθητικές ενέργειες οι καταναλωτές
Τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) 2014-2021, με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα, δείχνουν ότι οι Έλληνες στην προσπάθεια τους να εξοικονομήσουν χρήματα κυνηγούν όλο και περισσότερο τις προσφορές και τις εκπτώσεις που παρέχουν τα σουπερ μάρκετ μέσα από πρακτικές έξυπνων αγορών, αποκομίζοντας σημαντικά οφέλη. Πιο συγκεκριμένα, το 20% των ερωτώμενων απάντησε ότι αναζητά τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερ μάρκετ, με το ποσοστό να είναι πάντως αρκετά μειωμένο, σε σχέση με λίγα χρόνια νωρίτερα. Αυτή η εξέλιξη είναι αποτέλεσμα της αύξησης των προωθητικών ενεργειών.
Πλέον, οι καταναλωτές βρίσκουν περισσότερες ευκαιρίες, ενώ τις βρίσκουν και πιο εύκολα. Παράλληλα, όμως, μειώνεται και η επίδραση που έχουν οι προσφορές και οι εκπτώσεις στην επιλογή καταστήματος. Το ποσοστό των καταναλωτών που επέλεγε κατάστημα με κύριο λόγο τις προσφορές, έχει μειωθεί από 63% το 2017 σε 44% το 2020, κάτι που δείχνει ότι πλέον δεν αποτελεί τόσο έντονο σημείο διαφοροποίησης ανάμεσα στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ το εύρος των προωθητικών ενεργειών. Χαρακτηριστικό του βαθμού υιοθέτησης προσφορών από τον καταναλωτή είναι το γεγονός ότι το 47% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει περισσότερες προσφορές, παρά χαμηλές τιμές. Μπορεί και αυτό το ποσοστό να παρουσιάζει κάμψη συγκριτικά με το 2017 (47%), αλλά εξακολουθεί να αποτελεί ιδιαίτερα υψηλή καταγραφή. Ο λόγος γι’ αυτή την επιλογή είναι πως θεωρεί ότι μέσω της αναζήτησης και επιλογής προσφορών και εκπτώσεων έχει τη δυνατότητα τόσο για μεγαλύτερες εξοικονομήσεις, όσο και για προσαρμογή στις δικές τους εξατομικευμένες ανάγκες της εξοικονόμησης χρημάτων.
Στο 13% η εξοικονόμηση για τα νοικοκυριά
Τα στοιχεία δείχνουν, επίσης, ότι η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από τη στάθμιση της συνολικής αξίας αγορών ανέρχεται σε 13%, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη. Πρακτικά, η μηνιαία συνολική αξία των προωθητικών ενεργειών αντιστοιχεί, κατά μέσο όρο, σε όφελος πάνω από 350 ευρώ ετησίως για το 2020, με τη μέση ετήσια εξοικονόμηση τα τελευταία χρόνια να είναι πάνω από 300 ευρώ. Η αξία αυτή είναι σταθερή σε ετήσια βάση την τελευταία πενταετία, με εξαίρεση το 2016, χρονιά υπολειτουργίας δύο εκ των τότε σημαντικότερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το όφελος είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος του 2014, εξαιτίας της μείωσης της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου, η οποία εκτιμάται σε περίπου 4% την εξεταζόμενη πενταετία. Συνολικά, η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε περίπου 2.100 ευρώ για την εξεταζόμενη περίοδο, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί σε επτά χρόνια πλησιάζει τα 9 δισ. ευρώ.
Θετικοί οι καταναλωτές σε μηνύματα για στοχευμένες προσφορές
Πιο θετικά από ποτέ αντιδρά η πλειοψηφία των καταναλωτών στις στοχευμένες προσφορές και τα προσωποποιημένα μηνύματα, σύμφωνα με την εταιρεία Qivos. «Πρόκειται για προσφορές και μηνύματα που υποστηρίζουν την ανάγκη των καταναλωτών για έξυπνες αγορές και παράλληλα αυξάνουν την καταναλωτική τους δύναμη, σε αντιστάθμισμα των όποιων ανατιμήσεων», δήλωσε ο κ. Βαγγέλης Καραλής, διευθύνων σύμβουλος της Qivos. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της εταιρείας, η εξοικείωση με το «online» (διαδικτυακό) περιβάλλον αγορών κάνει τους περισσότερους να αναζητούν παρόμοιες διευκολύνσεις και «offline», καθώς επιστρέφουν στα φυσικά καταστήματα. Έτσι, είναι δεκτικοί ως προς την αξιοποίηση των δεδομένων της καταναλωτικής τους συμπεριφοράς, πολύ περισσότερο, μάλιστα, όταν το αντίκρισμα είναι προσφορές αγορών που τους αφορούν άμεσα. Το κατάλληλο μήνυμα, την κατάλληλη στιγμή, μέσα από το σωστό κανάλι επικοινωνίας αναδεικνύεται σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις επιχειρήσεις.