Νέες τάσεις στις μπίρες και νέες ετικέτες αυξάνουν διαρκώς τις επιλογές για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής, οι οποίοι έχουν πια τη δυνατότητα να προσφέρουν μία ευρεία γκάμα από μπίρες στους πελάτες τους.
Βιοτεχνική, χωρίς αλκοόλ και hard seltzer
Oι μπίρες αποτελούν ένα από τα προϊόντα με τη μεγαλύτερη ζήτηση στη μικρή λιανική, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, αφού οι υψηλές θερμοκρασίες και η αυξημένη κίνηση των τουριστών ευνοούν την κατανάλωσή τους. Παρά το γεγονός ότι η γενικότερη τάση τα τελευταία χρόνια έδειχνε σημαντική ανάπτυξη στις πωλήσεις των εν λόγω προϊόντων, όπως ήταν φυσικό, η πανδημία ανέτρεψε τα δεδομένα. Το κατέβασμα των ρολών στην εστίαση, ο πολύμηνος εγκλεισμός στο σπίτι και η ακύρωση πάσης φύσεως εκδηλώσεων που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ είχαν ως αποτέλεσμα μια σημαντική πτώση των πωλήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο.
«Η μπίρα κατέχει ιδιαίτερη θέση στην αγορά των αλκοολούχων ποτών, αφού είναι εξαιρετικά δημοφιλής στις γενιές των millennials και Gen Z, οι οποίες διαμορφώνουν πλέον τις τάσεις.»
Το κανάλι της μικρής λιανικής και τα σούπερ μάρκετ κατάφεραν να περισώσουν κάπως την κατάσταση, όμως το 2020 αποτέλεσε μια χρονιά με σημαντικές απώλειες για τη βιομηχανία της μπίρας. Το 2021 η κατάσταση βελτιώθηκε αισθητά, αφού το ελληνικό καλοκαίρι κατάφερε να ενισχύσει τους τζίρους των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Η μπίρα άλλωστε κατέχει ιδιαίτερη θέση στην αγορά των αλκοολούχων ποτών, αφού είναι εξαιρετικά δημοφιλής στις γενιές των millennials και Gen Z που συνηθίζουν να κάνουν διακοπές με τη «συντροφιά» της, ιδιαίτερα αν διατίθεται στα μίνι μάρκετ στη σωστή θερμοκρασία. Παρά το γεγονός ότι οι προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι ζυθοποιίες ήταν αρκετές, ο κλάδος παρουσιάζει πολλές προοπτικές ανάπτυξης στο μέλλον και μάλιστα χαρακτηρίζεται από αυξημένα στοιχεία καινοτομίας.
Το ευρύτερο κλίμα για φέτος σε κάθε περίπτωση είναι θετικό για την αγορά, η οποία αναμένει μεγάλη ανάκαμψη της τουριστικής κίνησης, γεγονός που θα προσφέρει ισχυρή ώθηση στις πωλήσεις του κλάδου της μπίρας και των εταιρειών που τον απαρτίζουν στη χώρα μας. Όπως δείχνουν τα στοιχεία της αγοράς, η βιοτεχνική μπίρα (με μεγαλύτερη επεξεργασία και καλύτερες πρώτες ύλες), η τεκίλα και τα ποτά με κάνναβη θα κάνουν αισθητή την παρουσία τους στο καλάθι των καταναλωτών το 2022. Σχετική έρευνα του Associated Press σημειώνει ότι φέτος η αυξημένη ζήτηση για τοπικά προϊόντα φέρνει στο προσκήνιο τους κωδικούς των μικρότερων ζυθοποιείων. Μπίρα χωρίς αλκοόλ, Hard Seltzer και ποτά με κάνναβη παρουσιάζουν αυξημένη δυναμική, καθώς απευθύνονται σε ένα πιο εξειδικευμένο κοινό, που αναζητά εναλλακτικές επιλογές. Ο επαγγελματίας της μικρής λιανικής, προσθέτοντας στο κατάστημά του κωδικούς από τις παραπάνω κατηγορίες θα μπορούσε να ενισχύσει τα έσοδά του.
«Οι μπίρες τύπου hard seltzer αποτελούν μια καινοτόμο πρόταση, που βασίζεται στη φυσική ζύμωση από ζαχαρότευτλα, αφήνοντας μια επίγευση που ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός νέου καταναλωτή.»
Οι κυριότερες τάσεις στην αγορά
Κι ενώ οι μπίρες σε ποτήρι κάνουν θραύση στον χώρο της εστίασης, τα προϊόντα χωρίς αλκοόλ έχουν καταφέρει τα τελευταία χρόνια να εδραιωθούν στην αγορά παρουσιάζοντας μεγάλη ζήτηση και στα μίνι μάρκετ. Οι περισσότερες εταιρείες έχουν συμπεριλάβει στο χαρτοφυλάκιό τους κωδικούς χωρίς αλκοόλ, προκειμένου να προσελκύσουν ένα εναλλακτικό κοινό που στο παρελθόν δεν κατανάλωνε μπίρα. Οι περισσότεροι επαγγελματίες έχουν ήδη τοποθετήσει τις μπίρες χωρίς αλκοόλ στα ψυγεία τους, καθώς η γεύση τους έχει βελτιωθεί πολύ σε σχέση με το παρελθόν και σήμερα τις προτιμούν αρκετοί καταναλωτές. Το εγχείρημα φαίνεται ότι πέτυχε, αφού τα προϊόντα πλέον εναρμονίζονται με το πρότυπο της υγιεινής διατροφής και μπορούν να καταναλωθούν κάθε ώρα, από ανθρώπους κάθε ηλικίας χωρίς κίνδυνο. Η μπίρα χωρίς αλκοόλ έχει καταφέρει να ενισχύσει τα μερίδιά της, την ίδια στιγμή που οι μπίρες τύπου hard seltzer αποτελούν μια καινοτόμο πρόταση που βασίζεται στη φυσική ζύμωση από ζαχαρότευτλα, αφήνοντας μια επίγευση, που ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός νέου καταναλωτή με ολοένα και πιο εξελιγμένες προτιμήσεις. Οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής θα βρουν παράλληλα στην αγορά μια μεγάλη γκάμα με προϊόντα υψηλότερης από το συνηθισμένο περιεκτικότητας σε αλκοόλ, κωδικούς με ουίσκι ή κάνναβη και μπίρες με ΙΡΑ, που δημιούργησαν ένα νέο σύμπαν αρωμάτων και προκλήσεων στους ζυθοποιούς.
Φωνάζουν «παρών» οι ελληνικές μικροζυθοποιίες
Ήδη από τη δεκαετία της οικονομικής κρίσης, οι μικροζυθοποιίες της χώρας γνώρισαν σημαντική ανάπτυξη, καθώς τα προϊόντα τους φέρουν την υπογραφή made in Greece και στηρίχθηκαν από το καταναλωτικό κοινό. Αρκετές είναι οι μικροζυθοποιίες που αυξάνουν τις πωλήσεις τους σταδιακά και στοχεύουν σε μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Μια από αυτές, είναι και η Μικροζυθοποιία Σερρών & Β. Ελλάδος, που παράγει από το 2014 φρέσκες και μη παστεριωμένες μπίρες και ειδικότερα την premium craft μπίρα VOREIA. Πρόσφατα, ο Όμιλος Photos Photiades ανακοίνωσε ότι επενδύει στην Siris Microbrewery, έχοντας ως στόχο την ενδυνάμωση της μικροζυθοποιίας και τη διεύρυνση των προϊόντων που προσφέρει στους καταναλωτές. Παράλληλα, 5 μπίρες Νήσος απέσπασαν το ευρωπαϊκό σήμα πιστοποίησης ποιότητας AFQ της Foodoxys, που αποτελεί ένα νέο σύστημα βαθμολόγησης και κατάταξης της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων και τροφίμων, με βάση την βιοδραστικότητα της σύστασής τους σε σχέση με την ανθρώπινη υγεία και ευζωία.
Επενδύουν στην εικόνα
Τα τελευταία χρόνια, όπως συμβαίνει και στις υπόλοιπες κατηγορίες τροφίμων και ποτών, οι μπίρες αλλάζουν συσκευασία σε μια προσπάθεια να κερδίσουν τη μάχη στο ράφι. Η στροφή σε πιο φιλικές προς το περιβάλλον συσκευασίες είναι εμφανής και στις ζυθοποιίες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, αφού το αγοραστικό κοινό δίνει μεγάλη σημασία πλέον σε βιώσιμες πρακτικές και επιλέγει να αγοράσει προϊόντα που συνδέονται με τη διαδικασία της ανακύκλωσης. Σε νέες συσκευασίες έχουν κυκλοφορήσει μπίρες όπως η Βεργίνα ή η Fischer, ενώ στο εξωτερικό οι βιομηχανίες επιχειρούν να κάνουν ένα βήμα παραπέρα, προκειμένου να μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η έναρξη ενός πιλοτικού προγράμματος, με σκοπό να παραχθεί κουτί μπίρας της AB InBev με το χαμηλότερο, για την εταιρεία αυτή, αποτύπωμα άνθρακα μέχρι σήμερα, το οποίο διατίθεται σε πρώτη φάση στην αγορά λιανικής του Ηνωμένου Βασιλείου. Στόχος του προγράμματος είναι η παραγωγή πέντε εκατομμυρίων κουτιών μπίρας Budweiser χωρητικότητας 440 ml, με ιδιαίτερα χαμηλές απαιτήσεις σε άνθρακα με τη χρήση της τελευταίας τεχνολογίας αδρανούς ανοδίου (inertanode), το οποίο θα παράγεται με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Παράλληλα, μια γαλλική ζυθοποιία έφτιαξε την πρώτη μπίρα με μπλε χρώμα, αξιοποιώντας ένα θαλάσσιο κυανοβακτήριο, που χρησιμοποιείται και σε διατροφικά συμπληρώματα. Το μπλε χρώμα του προϊόντος προέρχεται από τη σπιρουλίνα και η εταιρεία, που για την παραγωγή του συνεργάστηκε με την εταιρεία Etika Spirulina, ονόμασε την μπίρα Line. Σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες, περίπου 1.500 μπουκάλια πουλήθηκαν μέσα στο 2021 και η ζυθοποιία Hoppy Urban Brew ετοιμάζεται να αυξήσει την παραγωγή, καθώς η ζήτηση μεγαλώνει συνεχώς.
Νέα καινοτομία η εικονική πραγματικότητα
Αρκετές είναι πλέον οι εταιρείες που επιδιώκουν να εισέλθουν στο metaverse, ένα νέο κόσμο εικονικής πραγματικότητας, που το τελευταίο διάστημα κερδίζει έδαφος στις προτιμήσεις των νεότερων κυρίως καταναλωτών. Η Heineken πρόσφατα παρουσίασε την πρώτη της virtual μπίρα, τη Heineken Silver, αποκλειστικά στο virtual ζυθοποιείο της Heineken, στην ψηφιακή πλατφόρμα Decentraland. Η A-Yeast μαγιά της Heineken Silver, που συνήθως παρασκευάζεται σε οριζόντιες δεξαμενές, αντικαταστάθηκε με A-Pixels. Ο λυκίσκος σε αυτή την περίπτωση δε συλλέχθηκε στα χωράφια, αλλά η virtual Heineken Silver παρασκευάστηκε με Binary Coded Hops, που καλλιεργείται από NPC αγρότες (αυτοματοποιημένους). Όλη η διαδικασία της virtual ζυθοποίησης επιβλέπεται αποκλειστικά από εικονικούς ζυθοποιούς, ψηφιοποιημένους δηλαδή αντικαταστάτες των ζυθοποιών της Heineken. Όλα αυτά τα στοιχεία συνδυάζονται για να αναπτύξουν μια μπίρα, που οι επισκέπτες του virtual ζυθοποιείου της Heineken στο Decentraland θα μπορούν να εξερευνήσουν στον εικονικό κόσμο.