Καπνικά προϊόντα. Με τα τσιγάρα να παραμένουν απλώς κράχτης για τη μικρή λιανική, η νέα γενιά καπνικών προϊόντων έχει αρχίσει να αυξάνει τις πωλήσεις της, δίνοντας διέξοδο στους επαγγελματίες του κλάδου, με σημαντικά μεγαλύτερο περιθώριo κέρδους.
Της Ελένης Σαραντάκη
«Ανεβαίνουν» οι κωδικοί με περιθώριο κέρδους για τα μίνι μάρκετ
Η πώληση τσιγάρων αποτελεί το σημαντικότερο ζήτημα για τον κλάδο της μικρής λιανικής τα τελευταία χρόνια, αφού από Νο1 «όπλο» για τα καταστήματα έχει μετατραπεί σε πρόβλημα ή στην καλύτερη περίπτωση σε απλό «κράχτη» για την προσέλκυση πελατών. Με τους προμηθευτές να παραμένουν ελάχιστοι και τη φορολογία στα ύψη, τα περιθώρια κέρδους για τους ιδιοκτήτες των μίνι μάρκετ, των ψιλικατζίδικων και των περιπτέρων έχουν παραμείνει μηδαμινά πάνω από μία πενταετία και δεν υπάρχει και ελπίδα για κάποια αλλαγή της παγιωμένης πια κατάστασης. Αντίθετα, η υποχρεωτικότητα για POS και η εξοικείωση των καταναλωτών με τις πληρωμές με κάρτα περιόρισε ακόμη περισσότερο το κέρδος και μεγέθυνε το πρόβλημα για τα καταστήματα.
Τα καπνικά προϊόντα νέας γενιάς, όπως τα ηλεκτρονικά τσιγάρα και τα προϊόντα θέρμανσης καπνού, αποδεικνύονται προσοδοφόρα για τα καταστήματα της μικρής λιανικής.
Τα καλά νέα για τους επαγγελματίες του κλάδου είναι ότι η νέα γενιά καπνικών προϊόντων αυξάνει σταθερά την κατανάλωση και τη ζήτηση στη μικρή λιανική, ενώ προσφέρει σίγουρα καλύτερα περιθώρια για πραγματικά έσοδα στα καταστήματα. Όλα τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι οι καπνιστές απομακρύνονται σιγά σιγά από τα παραδοσιακά τσιγάρα και στρέφονται στη χρήση προϊόντων που δεν περιλαμβάνουν καύση, όπως τα ηλεκτρονικά τσιγάρα και τα προϊόντα θέρμανσης καπνού.
Με τους νέους κωδικούς να αλλάζουν γενικότερα τα ράφια και τα ψυγεία στη μικρή λιανική, φαίνεται ότι το ίδιο συμβαίνει και στις προθήκες των καπνικών προϊόντων, αφού νέοι κωδικοί αντικαθιστούν παλαιότερους, προς μεγάλη ικανοποίηση των ιδιοκτητών μίνι μάρκετ, καθώς έχουν έτσι τη δυνατότητα να αυξάνουν το περιθώριο κέρδους τους. Με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) να σημειώνει, μάλιστα, ότι οι πάνω από ένα δισεκατομμύριο καπνιστές σήμερα προβλέπεται να παραμείνουν αριθμητικά στα ίδια επίπεδα τουλάχιστον μέχρι το 2025, αυτό σημαίνει ότι η μόνη αλλαγή θα αφορά τα προϊόντα τα οποία καπνίζουν, με τη νέα γενιά καπνικών να αποτελεί το μέλλον και για τη μικρή λιανική στην Ελλάδα.
Απαραίτητη η καλή γνώση των προϊόντων
Η νέα γενιά καπνικών προϊόντων έχει δημιουργήσει και μία νέα ανάγκη για τους ιδιοκτήτες της μικρής λιανικής. Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά τσιγάρα, οι συσκευές που διατίθενται σήμερα στην αγορά κερδίζουν τους καταναλωτές και για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Ως εκ τούτου, και οι επαγγελματίες στα μίνι μάρκετ και στα περίπτερα θα πρέπει να έχουν καλή γνώση ακόμη και λεπτομερειών για τα προϊόντα που πουλάνε, ώστε να καταφέρουν να τα παρουσιάσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε όποιον πελάτη ζητήσει να μάθει κάτι παραπάνω. Και οι περισσότερες εταιρείες φροντίζουν βέβαια για αυτό. Η αύξηση των πωλήσεων, όμως, είναι σημαντική και για τα κέρδη του καταστήματος, άρα πρόκειται και για ένα έξτρα εφόδιο που θα πρέπει να έχουν οι πωλητές, δηλαδή στις περισσότερες περιπτώσεις οι καταστηματάρχες.
Τάση οι premium κωδικοί και στα καπνικά προϊόντα
Τον τελευταίο καιρό και εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, έχουν αρχίσει να εμφανίζονται νέες καταναλωτικές τάσεις, οι οποίες θα παραμείνουν και τα επόμενα χρόνια, αλλάζοντας τον χάρτη και στα μίνι μάρκετ. Ένα νέο δεδομένο, λοιπόν, που καταγράφεται στην παγκόσμια αγορά είναι ότι έχει αυξηθεί και θα συνεχίσει να αυξάνεται η ζήτηση για premium κωδικούς. Το ίδιο ισχύει και στην Ελλάδα, γεγονός που προσφέρει τη δυνατότητα στα καταστήματα της μικρής λιανικής με μεγάλη γκάμα προϊόντων και στα καπνικά να προσθέσουν premium κωδικούς, όπως πούρα, αλλά και αντίστοιχα αξεσουάρ, που δίνουν την αίσθηση της πολυτέλειας στο κάπνισμα. Στο πλαίσιο αυτό, αξίζει να αναφέρουμε ότι και σε αυτές τις κατηγορίες υπάρχουν νέα προϊόντα στην αγορά, τα οποία συνδυάζουν τη ζήτηση για premium κωδικούς αλλά και νέα προϊόντα. Για παράδειγμα, η εταιρεία Καρύδης AE ανακοίνωσε πρόσφατα τη συνεργασία της με το εργοστάσιο Tabacalera De Nicaragua S.A. και διαθέτει στη μικρή λιανική 14 εμπορικά σήματα της κατηγορίας -Anejo, Baron, Buenaventura, Diamante, Don Armado, El Gran Ray, Fuerte, Flor Fina, Fundador, Gloria de Leon, Hoja, Montego, Seleccion Privada, Reserva Limitada- τα οποία και αποτελούνται από 57 ετοιμοπαράδοτους συνολικούς κωδικούς.