Energy Drinks. Με βασικό κανάλι πώλησης τα μίνι μάρκετ, τα ψιλικατζίδικα και τα περίπτερα, τα energy drinks έχουν αρχίσει να μετατρέπονται σε πρωταγωνιστή της κατηγορίας των μη αλκοολούχων ποτών. Η ανάπτυξή τους σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και στην Ελλάδα συνεχίζεται με έντονο ρυθμό, καθώς αυξάνονται διαρκώς οι καταναλωτές που τα συμπεριλαμβάνουν στην καθημερινή διατροφή τους.
Της Ελένης Σαραντάκη
Ενισχύεται σταθερά η ζήτηση στα ψυγεία
Παρά το γεγονός ότι τα ενεργειακά ποτά αποτελούν μια σχετικά νέα κατηγορία προϊόντων, τα τελευταία χρόνια κατάφεραν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στα ψυγεία και σήμερα να αποτελούν μία από τις σημαντικότερες προϊοντικές ομάδες για τη μικρή λιανική. Μια γρήγορη ματιά στα καταστήματα αποκαλύπτει δεκάδες κωδικούς από energy drinks, οι οποίοι στην πλειονότητά τους κυκλοφορούν σε εντυπωσιακές συσκευασίες, προσελκύοντας κυρίως τη νεολαία.
Οι πωλήσεις τους χρόνο με τον χρόνο αυξάνονται με αξιοσημείωτο ρυθμό όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GVR, η παγκόσμια αγορά energy drinks ανήλθε το 2021 σε 86,35 δισεκατομμύρια δολάρια και αναμένεται να παρουσιάσει ανάπτυξη 8,3% σε ετήσια βάση μέχρι το 2030. Η αυξανόμενη ζήτηση για τα προϊόντα της κατηγορίας συνδέεται στενά με την ενέργεια και την επίτευξη αθλητικών στόχων, αλλά και με το γεγονός ότι η θερμιδική τους αξία συνήθως είναι αρκετά χαμηλή. Κι αυτό γιατί οι σύγχρονοι καταναλωτές, πολλοί από τους οποίους γυμνάζονται σταθερά, αναζητούν προϊόντα χωρίς ζάχαρη και γλυκόζη ή παχυντικά σιρόπια, όπως αυτά που χρησιμοποιούνταν στο παρελθόν ευρέως στα αναψυκτικά, με αποτέλεσμα να στραφούν στα energy drinks, για ένα γρήγορο boost που δεν επηρεάζει τη διατροφή τους.
Η κατηγορία των energy drinks έχει φανατικό αγοραστικό κοινό, το οποίο αποτελείται κυρίως από άντρες ηλικίας από 18 μέχρι 34 ετών.
Οι προοπτικές της κατηγορίας φάνηκαν και τα προηγούμενα χρόνια εν μέσω πανδημίας. Παρά τις ανακατατάξεις που προκάλεσε ο COVID-19, τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης αγοράς ήταν θετικά. Η ζήτηση υπήρξε αυξημένη, φάνηκε όμως να εκτοξεύεται μετά την πανδημία, αφού η ανησυχία για την υγεία μπήκε σε πρώτο πλάνο και οι καταναλωτές αναζητούσαν προϊόντα υψηλής ποιότητας για να αντικαταστήσουν τα αναψυκτικά. Στη χώρα μας, το βασικό κανάλι πωλήσεων των energy drinks είναι τα καταστήματα της μικρής λιανικής, αφού η πλειοψηφία αγοράζει τους κωδικούς της κατηγορίας σε μίνι μάρκετ και περίπτερα. Εν μέσω πανδημίας, όμως, τα στοιχεία στο εξωτερικό κατέγραψαν αρκετές πωλήσεις και στο ηλεκτρονικό κανάλι, γεγονός που υποδηλώνει ότι τα energy drinks έχουν μπει πια στην καθημερινότητα των καταναλωτών και θα παίξουν σημαντικό ρόλο στο μέλλον.
Στο νεανικό κοινό στοχεύουν οι εταιρείες
Τα energy drinks δεν αποτελούν μια κατηγορία προϊόντων που απευθύνεται σε κάθε καταναλωτή, όπως για παράδειγμα τα γαλακτοκομικά ή τα μπισκότα. Το μεγάλο της πλεονέκτημα όμως είναι ότι έχει… φανατικό αγοραστικό κοινό, το οποίο αποτελείται κυρίως από άντρες ηλικίας από 18 μέχρι 34 ετών. Στόχος επομένως και του επαγγελματία της μικρής λιανικής είναι η νεολαία που επισκέπτεται το κατάστημά του, η οποία σήμερα έχει εμπλουτίσει το πρόγραμμά της με αθλητικές και άλλες δραστηριότητες και εμφανίζεται αρκετά απαιτητική όσον αφορά την τελική επιλογή των προϊόντων. Το συγκεκριμένο αγοραστικό κοινό προτιμά τα sugar free ενεργειακά ποτά και είναι «ανοιχτό» στο να δοκιμάσει νέους γευστικούς συνδυασμούς. Αυτός είναι και ο λόγος που πλέον τα ψυγεία έχουν ενισχυθεί με κωδικούς που περιέχουν φρούτα, λαχανικά ή καφέ. Όπως και σε ολόκληρη την αγορά των ροφημάτων, από τα αναψυκτικά μέχρι τα γάλατα, έτσι και στα energy drinks, οι υγιεινές επιλογές έχουν αρχίσει να αναδεικνύονται σε νούμερο ένα προτίμηση. Η νέα γενιά των καταναλωτών προσέχει τη διατροφή της και προσπαθεί αν κόψει «μαχαίρι» τη ζάχαρη, γεγονός που έχει αντίκτυπο και στα προϊόντα που αγοράζει. Ειδικά στα ενεργειακά ποτά δε, τα οποία και συνδυάζονται με τη γυμναστική και την ευεξία, οι ετικέτες «χωρίς» ήδη ξεχωρίζουν. Οι περισσότερες, μάλιστα, εταιρείες έχουν ήδη λανσάρει προϊόντα με μηδενική ζάχαρη κι ελάχιστες θερμίδες.
«Κλειδί» της επιτυχίας οι νέες γεύσεις
Η δημοτικότητα των ενεργειακών ποτών φαίνεται ότι εξαρτάται σημαντικά από τις νέες γευστικές προτάσεις που συνεχώς λανσάρονται στην αγορά από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε προσθήκες όπως καρύδα, cola και espresso στα energy drinks, τα οποία υπόσχονται όχι μόνο νέες γεύσεις αλλά και άλλα οφέλη για την υγεία των καταναλωτών. Αρκετές είναι οι εταιρείες που λανσάρουν νέες γεύσεις στην αγορά, προκειμένου να προσελκύσουν τους πελάτες και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2021 η Red Bull, μία από τις πιο παλιές εταιρείες στην κατηγορία, σύστησε στο κοινό την sugar free έκδοση Coconut Edition, προσθέτοντας περισσότερες προτάσεις στο χαρτοφυλάκιό της. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το «άνοιγμα» της HELL ENERGY στον ενεργειακό καφέ. Η εταιρεία παρουσίασε τη σειρά ENERGY COFFEE το καλοκαίρι του 2019 με τρεις γεύσεις. Την άνοιξη του 2021, δημιούργησε το ENERGY COFFEE Coconut για τους λάτρεις του καφέ με δυσανεξία στη λακτόζη και ακολούθησαν νέες προσθήκες, εκ των οποίων κάποιες ήταν αποκλειστικά για την ελληνική αγορά.
Η παγκόσμια αγορά των energy drinks αναμένεται να παρουσιάσει ανάπτυξη άνω του 8% σε ετήσια βάση μέχρι το 2030.
Energy drinks στο χαρτοφυλάκιο και της Coca-Cola
Τα αναψυκτικά έχουν παγιωμένη θέση στην αγορά εδώ και αρκετές δεκαετίες. Αυξημένο όμως είναι το ενδιαφέρον των μεγάλων «παικτών» της κατηγορίας και για τα energy drinks. Μόνο τυχαίο δεν είναι, λοιπόν, ότι ακόμη κι η Coca-Cola έχει επενδύσει στα ενεργειακά ποτά, αφού πρόκειται για μια ομάδα προϊόντων με μεγάλες προοπτικές. Η εταιρεία έχει επεκτείνει το χαρτοφυλάκιό της από πέρσι με την Coca-Cola Energy. Πρόκειται για ένα ενεργειακό ποτό χωρίς ταυρίνη με τη γεύση της Coca-Cola, που ξεχωρίζει για τη σύστασή της. Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε καφεΐνη (από φυσικές πηγές), βιταμίνες Β, ανταποκρινόμενη στις ανάγκες του σύγχρονου τρόπου ζωής. Η Coca-Cola Energy, διατηρώντας τη γνωστή σε όλους γεύση Coca-Cola, αναμένεται να προσελκύσει στην κατηγορία του ενεργειακού ποτού νέους καταναλωτές, σύμφωνα με την εταιρεία.
Κυριαρχούν οι μεταλλικές συσκευασίες
Η συσκευασία παίζει σημαντικό ρόλο στις πωλήσεις κάθε κατηγορίας προϊόντων. Το ίδιο ισχύει και στα energy drinks. Πρόκειται για προϊόντα που στη συντριπτική πλειοψηφία τους κυκλοφορούν σε μεταλλικά κουτιά, προσφέροντας στους καταναλωτές αυτό ακριβώς που χρειάζονται. Ιδιαίτερες γευστικές προτάσεις και… ασφαλή κατανάλωση μετά την πανδημία. Οι νεότεροι καταναλωτές φαίνεται να προτιμούν πλέον τις μεταλλικές συσκευασίες, αφού μεταφέρονται εύκολα και δεν σπάνε, όπως συμβαίνει με τα γυάλινα μπουκάλια άλλων ποτών. Αυτή η τάση κυριάρχησε την περίοδο των lockdowns, όπου η εστίαση κατέβασε «ρολά» και υπήρξε ανάγκη για κατανάλωση on the go, κυρίως σε εξωτερικούς χώρους. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο έχουν αναγνωρίσει την ανάγκη των καταναλωτών για πρακτικές λύσεις, λανσάροντας κωδικούς ως επί το πλείστον σε μεταλλικές συσκευασίες.
Εκτοξεύεται η ζήτηση κοντά σε σχολεία
Όπως παρατηρούν καθημερινά οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής, η πλειονότητα των πελατών στα μίνι μάρκετ που αγοράζουν ενεργειακά ποτά είναι μαθητές. Είναι επομένως δεδομένο ότι ένα μίνι μάρκετ που βρίσκεται κοντά σε σχολείο, φροντιστήρια, πλατείες και γενικά μέρη όπου συγκεντρώνονται έφηβοι, πρέπει να ενισχύσει το ψυγείο του με αρκετές προτάσεις από την εν λόγω κατηγορία. Η ζήτηση είναι αυξημένη, βασική προϋπόθεση όμως για την αύξηση των πωλήσεων είναι και η σωστή τοποθέτηση των προϊόντων, ώστε να προσελκύουν το καταναλωτικό κοινό. Πρόκειται για μια κατηγορία προϊόντων που προσφέρει μεγάλα περιθώρια κέρδους στον επαγγελματία, αφού η αγορά των μη αλκοολούχων ποτών είναι η κατεξοχήν αγορά της μικρής λιανικής.
Μια κατηγορία που ευνοεί τα μίνι μάρκετ
Τα ενεργειακά ποτά έχουν καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια ως ένα προϊόν με μεγάλη ανάπτυξη, ειδικά στο κανάλι του μίνι μάρκετ, αλλά οι πωλήσεις τους συνεχίζουν να αυξάνονται ταχύτατα κάθε χρόνο. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι και μέσα στο 2020, η άνοδος στην Ελλάδα «άγγιξε» το 20%, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία πωλήσεων, γεγονός που αποδεικνύει τη δυναμική του κλάδου στους καταναλωτές. Η μικρή λιανική καταλαμβάνει δε τη μεγάλη μερίδα των αγορών στα εν λόγω προϊόντα, αφού η λογική του on-the-go ταιριάζει απόλυτα στα energy drinks. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι και οι ίδιες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο χώρο έχουν εστιάσει στα μικρότερα σημεία πώλησης, αυξάνοντας και τις προσφορές τους στη «μάχη» του ανταγωνισμού για τα ψυγεία τους.