Τα προϊόντα με χαμηλά λιπαρά και λίγες θερμίδες έχουν αρχίσει να μετατρέπονται σε Νο1 επιλογή για τους καταναλωτές και η γκάμα τους αυξάνεται σταθερά σε όλες τις κατηγορίες και στα ράφια των καταστημάτων της μικρής λιανικής.
Της Ελένης Σαραντάκη
Πρώτα στις προτιμήσεις και στα μίνι μάρκετ
Eδώ και δεκαετίες, στην Ελλάδα και σε παγκόσμιο επίπεδο, το αγοραστικό κοινό τοποθετεί στο καλάθι των αγορών του τρόφιμα με βασικό γνώμονα την υγιεινή διατροφή, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα χαμηλά λιπαρά και στον περιορισμό των θερμίδων. Η τάση αυτή, μάλιστα, δεν αφορά πλέον μόνο τα γαλακτοκομικά και τα αλλαντικά, αλλά διευρύνεται, πρακτικά, σε κάθε κατηγορία. Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι καταναλωτές υιοθετούν ειδικές δίαιτες και προσπαθούν να ακολουθήσουν ένα πιο ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής. Η μεταστροφή αυτή του αγοραστικού κοινού, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο, έχει φέρει στην πρώτη γραμμή ζήτησης τα προϊόντα χαμηλών λιπαρών, που περιέχουν λίγες ή και καθόλου θερμίδες.
Τα προϊόντα χαμηλών λιπαρών πληθαίνουν διαρκώς στην αγορά, καθώς η βιομηχανία τροφίμων αντιλαμβάνεται τη μεγάλη αύξηση στη ζήτησή τους.
Οι κωδικοί της κατηγορίας έχουν πλέον κυρίαρχη θέση τόσο στο καλάθι του σούπερ μάρκετ όσο και στα καταστήματα της μικρής λιανικής, όπου οι επισκέπτες αγοράζουν προϊόντα για να καλύψουν τις καθημερινές τους ανάγκες. Επομένως, κάθε επαγγελματίας του μίνι μάρκετ που προσβλέπει στην αύξηση του τζίρου του είναι απαραίτητο να διαμορφώσει μια «γωνιά» με εκπροσώπους της κατηγορίας low fat. Η δυναμική των προϊόντων που ταυτίζονται με την απώλεια βάρους είναι εμφανής στη χώρα μας εδώ και δεκαετίες, αφού τα τρόφιμα με την ετικέτα «light» ήταν και παραμένουν δημοφιλή κυρίως στο γυναικείο καταναλωτικό κοινό, που είναι υπεύθυνο άλλωστε για τα ψώνια της συντριπτικής πλειονότητας των νοικοκυριών.
Είναι ευκόλως κατανοητοί οι λόγοι που οδήγησαν στην εκτόξευση αυτής της κατηγορίας προϊόντων, αφού η κυριαρχία των social media και τα πρότυπα που προβάλλονται συστηματικά από τη βιομηχανία της μόδας έχουν διαμορφώσει την αντίληψη ότι η ομορφιά εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το νούμερο που καταγράφει η ζυγαριά. Ο λόγος που επιλέγουν οι καταναλωτές τα προϊόντα χαμηλών λιπαρών είναι κυρίως ψυχολογικός, αφού ουσιαστικά δεν είναι δεδομένο ότι οι χαμηλές θερμίδες ταυτίζονται με την υγιεινή διατροφή.
Τα αναψυκτικά χωρίς θερμίδες έχουν κερδίσει πια τη μερίδα του λέοντος στην αγορά, με τις πωλήσεις τους να αυξάνονται διαρκώς.
Ο επαγγελματίας, ωστόσο, καλείται να προχωρήσει σε «έξυπνες» προσθήκες στην επιχείρησή του, ώστε ο πελάτης που επισκέπτεται το κατάστημα να μπορεί να βρίσκει τα προϊόντα που χρειάζεται χωρίς να αναγκάζεται να επισκεφτεί κάποια μεγάλη αλυσίδα. Η γκάμα των σούπερ μάρκετ είναι τεράστια, ένα μίνι μάρκετ όμως, που δεν έχει τη δυνατότητα να προσφέρει την ίδια ποικιλία κωδικών, μπορεί να επενδύσει στα δημοφιλέστερα προϊόντα κάθε κατηγορίας, κερδίζοντας τους καταναλωτές της γειτονιάς του.
Παραμένει στην κορυφή η άπαχη γαλοπούλα
Όλα σχεδόν τα μίνι μάρκετ διαθέτουν στα ψυγεία τους επιλεγμένους κωδικούς αλλαντικών, αφού πρόκειται για μια κατηγορία προϊόντων που καταναλώνεται σε καθημερινή βάση από τα μέλη όλης της οικογένειας. Οι κωδικοί είναι χιλιάδες. Εδώ και χρόνια, όμως, «βασίλισσα» της κατηγορίας είναι η γαλοπούλα, είτε βραστή είτε ψητή. Ο λόγος που το συγκεκριμένο αλλαντικό έχει ξεχωρίσει είναι ότι θεωρείται άπαχο, έχει λιγότερες θερμίδες σε σχέση με αλλαντικά όπως το σαλάμι, έχει βασική θέση σε κάθε δίαιτα που προτείνουν οι ειδικοί και είναι η ασφαλέστερη επιλογή για τα παιδιά στη συνείδηση του καταναλωτή. Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, οι βιομηχανίες τροφίμων προτείνουν και εναλλακτικές επιλογές, προκειμένου ο καταναλωτής να μπορεί να «ξεφύγει» από τα τετριμμένα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να διατίθενται στην αγορά και αρκετοί κωδικοί αλλαντικών από κοτόπουλο, που επίσης ταυτίζεται με το μοντέλο της υγιεινής διατροφής και θα μπορούσε ο επαγγελματίας του μίνι μάρκετ να τοποθετήσει στο ψυγείο του.