Eλληνικά προϊόντα και Μίνι Μάρκετ. Τα ελληνικά προϊόντα συνεχίζουν να βρίσκονται ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από το ρεπορτάζ του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική» σε καταστήματα που έχουν εστιάσει στη συγκεκριμένη κατηγορία, επενδύοντας σε συνεργασίες με Έλληνες παραγωγούς.
Του Βάιου Τασούλα
Μεγαλώνει η ζήτηση για τα Made in Greece
H περίοδος του κορωνοϊού ευνόησε τις πωλήσεις των ελληνικών προϊόντων, τα οποία ακολουθούν σταθερά τα τελευταία χρόνια ανοδική πορεία στην αγορά. Η παρουσία τους στα μίνι μάρκετ αφορά κυρίως τοπικά προϊόντα, καθώς η προμήθειά τους από όλη την Ελλάδα δεν είναι η πιο εύκολη διαδικασία, αλλά ακόμη κι έτσι, δείχνουν να έχουν υψηλή ζήτηση. Η μελέτη της αγοράς καταδεικνύει, μάλιστα, ότι η στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα «Made in Greece» είχε αρχίσει να γίνεται εμφανής από την προηγούμενη δεκαετία, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει διαμορφωθεί ένα καταναλωτικό κίνημα που εκφράζει τη συνειδητή υποστήριξη του αγοραστικού κοινού για τη διατήρηση θέσεων εργασίας και για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, όπως εξήγησε σχετικά και ο κ. Γεώργιος Μπάλτας, καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σε ποσοστό 60% οι καταναλωτές στράφηκαν περισσότερο σε ελληνικά προϊόντα
εν μέσω κορωνοϊού.
Το 84,6% των καταναλωτών προτιμά τα ελληνικά προϊόντα
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πρόσφατη ετήσια έρευνα του Πανεπιστημίου, το 84,6% των ερωτηθέντων απάντησε ότι όταν βρίσκει στο μάρκετ ελληνικά προϊόντα, τα προτιμά από τα εισαγωγής, σημειώνοντας σημαντική αύξηση από το 78% που ήταν στην περυσινή έρευνα. Διευκρινίζεται, πάντως, ότι η ερώτηση αυτή αφορά την πρόθεση του καταναλωτή και φυσικά δεν ταυτίζεται με την τελική επιλογή του, που επηρεάζεται από πολλαπλούς παράγοντες (διαθεσιμότητα, προσφορές κ.λπ.). Στην ίδια έρευνα, σημειώνεται ότι το 73,7% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι υπάρχει στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ελληνικής παραγωγής, ενώ το 90,9% δηλώνει ότι επιθυμεί να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής. Ακόμη, το 75,7% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν καλύτερη ασφάλεια και ποιότητα, ποσοστό που αυξήθηκε από το 62% που ήταν το 2021, καταδεικνύοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην ελληνική παραγωγή. Το 88,7% πιστεύει ότι επιλέγοντας ελληνικά προϊόντα στηρίζει την παραγωγή της χώρας και το 80,8% ότι με τα ελληνικά προϊόντα βοηθά στη μείωση της ανεργίας.
Πάνω από το 90% των καταναλωτών δηλώνει ότι επιθυμεί να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής.
Διακρίνεται, λοιπόν, η ορθολογική αντιμετώπιση του θέματος και η κατανόηση της σημασίας που έχει η στήριξη των εγχώριων προϊόντων για την παραγωγή και τους εργαζόμενους. Την ίδια στιγμή, η κατανάλωση εγχώριων και τοπικών προϊόντων αποτελεί και οικολογική επιλογή, καθώς προκαλεί πολύ μικρότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον, ελαχιστοποιώντας τις μεταφορές, τις αποθηκεύσεις και γενικότερα τις επιβαρύνσεις που προκαλεί η εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Μπάλτα, οδηγεί περισσότερους καταναλωτές στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες να στρέφονται σε προϊόντα που παράγονται πλησιέστερα σε αυτούς. Το ίδιο κάνουν και επιχειρήσεις στον τομέα των προμηθειών, εφαρμόζοντας μια γνήσια οικολογική στρατηγική, χωρίς στοιχεία προσποίησης που δυστυχώς εντοπίζονται σε κάποιες άλλες περιπτώσεις. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι οι επιχειρήσεις δίνουν σήμερα έμφαση στον παράγοντα «Made in Greece» και προβάλλουν το γεγονός ότι τα προϊόντα τους είναι ελληνικής παραγωγής, καθώς αυτό αποτελεί σημαντικό αγοραστικό κριτήριο για τους καταναλωτές.
Ο κορωνοϊός έδωσε νέα ώθηση
Η κρίση του κορωνοϊού άλλαξε δραστικά τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών και, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, έδωσε νέα ώθηση και στα προϊόντα Μade in Greece. Σύμφωνα με τα στοιχεία σχετικής έρευνας την περίοδο της πανδημίας, επηρεάστηκαν αναπόφευκτα και οι καταναλωτικές τάσεις, με την αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων να δημιουργεί νέα δεδομένα. Για παράδειγμα, το ποσοστό των καταναλωτών που προτίμησε συσκευασμένα προϊόντα βιομηχανικής επεξεργασίας (χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση) αυξήθηκε από 19% σε 33%. Η εξέλιξη αυτή έδειξε και την εμπιστοσύνη που έχουν οι καταναλωτές πλέον στα συστήματα διασφάλισης ποιότητας της βιομηχανίας τροφίμων. Αντίστοιχα, οι καταναλωτές άρχισαν να στρέφονται περισσότερο και σε προϊόντα ελληνικής προέλευσης (σε ποσοστό 60%), ελέγχοντας κυρίως την προέλευση των τροφίμων (σε ποσοστό 48%), ενώ προτίμησαν και τα κοντινότερα καταστήματα σούπερ μάρκετ για τις αγορές τους (σε ποσοστό 72%). Αξιοσημείωτο είναι, μάλιστα, ότι στην ερώτηση «Αν αύριο το πρωί εξαφανιζόταν ο κορωνοϊός και επανερχόμασταν στις προηγούμενες συνθήκες αγοράς, θα διατηρούσατε τις παραπάνω αγοραστικές συνήθειες;» ποσοστό 46% του κοινού απάντησε θετικά. Αυτό το στοιχείο αποτελεί ένδειξη ότι οι εξελίξεις που συνέβησαν στην ελληνική κοινωνία εν μέσω πανδημίας αναμένεται να έχουν συνέπειες για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα.