Οι μπάρες δημητριακών και πρωτεΐνης αποτελούν μια κατηγορία προϊόντων ζωτικής σημασίας για τα καταστήματα της μικρής λιανικής, καθώς μέσα σε μερικά χρόνια οι πωλήσεις τους σημείωσαν θεαματική άνοδο κι αποτέλεσαν αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης διατροφής, με βασικό κανάλι πώλησης τα μίνι μάρκετ.
Της Ελένης Σαραντάκη
Σε ανοδική τροχιά οι πωλήσεις στη μικρή λιανική
Η ραγδαία αύξηση στην κατανάλωση δημητριακών, και συγκεκριμένα στις μπάρες διαφόρων ειδών, είναι αντιπροσωπευτική, προκειμένου να βγουν συμπεράσματα σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο. Πρόκειται για μια κατηγορία προϊόντων, της οποίας οι πωλήσεις συνδέονται άρρηκτα με τη μικρή λιανική, καθώς ταυτίζεται με την on the go κατανάλωση. Η πλειονότητα του αγοραστικού κοινού -είτε πρόκειται για άντρες είτε για γυναίκες- σχεδόν καθημερινά αναζητά ένα snack που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως πρωινό και δε χρειάζεται καμία προετοιμασία για την κατανάλωσή του. Οι μπάρες αναδεικνύονται, λοιπόν, ως η κατάλληλη επιλογή, αφού είναι νόστιμες, χορταστικές, διαθέσιμες σε άπειρους συνδυασμούς και μπορούν να μεταφερθούν εύκολα ανά πάσα ώρα και στιγμή. Επομένως, είναι απολύτως λογικό και για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής να «επενδύουν» σταθερά σε μπάρες δημητριακών, πρωτεΐνης, ενέργειας ή κωδικούς τύπου γκοφρέτας, που ακολουθούν τις σύγχρονες διατροφικές τάσεις και μπορούν να αποτελέσουν ένα extra έσοδο στα ταμεία τους.
Η παγκόσμια αγορά των energy bars υπολογίζεται ότι αγγίζει περίπου τα 3 δις δολάρια και αναμένεται νέα ανάπτυξη, πάνω από 7%, μέχρι το 2027
Σύμφωνα και με τις σχετικές έρευνες, οι πωλήσεις στις μπάρες ακολουθούν σταθερά μεγαλύτερη ανάπτυξη στη μικρή λιανική σε σχέση με το οργανωμένο λιανεμπόριο, επιβεβαιώνοντας ότι η πλειονότητα δεν θα τις αγοράσει από το σούπερ μάρκετ, αλλά θα προτιμήσει το μικρό σημείο, σε αγορές της στιγμής, φεύγοντας για τη δουλειά, στον δρόμο ή μετά το γυμναστήριο. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της κατηγορίας είναι ότι οι μπάρες απευθύνονται σε όλους. Μπορεί τα πρώτα χρόνια να βρήκαν φανατικούς στην ομάδα των πιο νεαρών αθλητών, όμως σήμερα τα προϊόντα αυτά καταναλώνονται με την ίδια ευκολία από ένα μαθητή στο σχολείο ή μια γυναίκα που επιθυμεί να αγοράσει ένα snack χαμηλών θερμίδων για τις ώρες που βρίσκεται στη δουλειά. Είναι χαρακτηριστικό ότι η παγκόσμια αγορά των energy bars υπολογίζεται ότι αγγίζει περίπου τα 3 δισ. δολάρια σε αξία, σύμφωνα με έρευνα της Maximize Market, τη στιγμή που αναμένεται ανάπτυξη της τάξεως του 7,3% μέχρι το 2027. Ενδιαφέρον, μάλιστα, παρουσιάζει το γεγονός ότι παρατηρείται αύξηση των πωλήσεων και στο online κανάλι, παρά το γεγονός ότι οι μπάρες αγοράζονται κυρίως στα φυσικά καταστήματα.
Το μεγάλο trend του conscious snacking
Ιδιαίτερα μετά την πανδημία, οι καταναλωτές δίνουν μεγάλη σημασία στο τι καταναλώνουν, και προτιμούν προϊόντα που τους επιτρέπουν να λαμβάνουν μια σειρά θρεπτικών συστατικών και βιταμινών, χωρίς όμως να χρειάζεται να «κοπιάσουν» στην κουζίνα. Οι μπάρες επομένως είναι μια ελκυστική επιλογή, καθώς προσφέρουν ευκολία, γεύση και έρχονται σε χαμηλή τιμή, ώστε να μπορούν να καταναλώνονται καθημερινά, σε αντίθεση με άλλες υγιεινές προτάσεις που συνήθως… κοστίζουν. Παράλληλα, ο COVID-19 «πυροδότησε» μια μαζική στροφή προς την άσκηση και την ισορροπημένη διατροφή, γεγονός που αφήνει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης για τις μπάρες κάθε είδους. Σήμερα, όλο και περισσότεροι καταναλωτές γυμνάζονται και εκπαιδεύονται σε θέματα σχετικά με τη διατροφή, δημιουργώντας την τάση του conscious snacking, δηλαδή της κατανάλωσης με συνείδηση. Ως εκ τούτου δε, η μπάρα ενέργειας, που ήταν μέρος της διατροφής των αθλητών και των body builders, τώρα καταναλώνεται ευρέως. Άλλωστε, η μεγάλη διάρκεια ζωής, το πρακτικό σχήμα και η συσκευασία καθιστούν την μπάρα δημητριακών, ενέργειας ή πρωτεΐνης την ευκολότερη επιλογή για κάποιον που χρειάζεται ενέργεια πριν από την άσκηση.