Το διαδίκτυο κερδίζει τους καταναλωτές

Η Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2024, που δημοσιεύθηκε από την Eurocommerce, μέλος της οποίας είναι και ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), προβλέπει ότι οι διαδικτυακές αγορές καταναλωτών στην Ελλάδα θα αγγίξουν τα 18,2 δισ. ευρώ το 2024, καταγράφοντας αύξηση 5% σε σχέση με το 2023, όταν είχαν φτάσει τα 17,3 δισ. ευρώ. Αυτή η ετήσια αύξηση εμφανίζεται πιο ήπια σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, όπου η άνοδος ήταν 7% το 2020, 8% το 2021, 10% το 2022 και 9% το 2023. Το ποσοστό των online αγορών ως μέρος του ΑΕΠ διατηρήθηκε σταθερό στο 7,86% για το 2024, παρόμοιο με το 7,87% του 2023 και σημαντικά αυξημένο από το 7,22% του 2022. Επίσης, το 58% των Ελλήνων ηλικίας 16-74 ετών συνεχίζει να πραγματοποιεί online αγορές, όπως και πέρυσι.

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, το 2023 σημειώθηκε μέτρια αύξηση στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C, με άνοδο 3% σε σχέση με 2% το 2022, καθώς ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε από 864 δισ. ευρώ σε 887 δισ. ευρώ, ενώ ο πληθωρισμός υποχώρησε από 8,5% το 2022 σε 6,1%. Παρά την αύξηση αυτή, παρατηρούνται σημαντικές διαφορές μεταξύ των ευρωπαϊκών περιοχών. Η Δυτική Ευρώπη, η μεγαλύτερη αγορά για ηλεκτρονικό εμπόριο, είχε μικρή πτώση κατά 1%, κλείνοντας το 2023 στα 596 δισ. ευρώ. Αντίθετα, η Νότια και Ανατολική Ευρώπη εμφάνισαν εντυπωσιακή ανάπτυξη κατά 14% και 15% αντίστοιχα, με τον τζίρο να φτάνει τα 166 δισ. ευρώ και 17 δισ. ευρώ. Η Κεντρική Ευρώπη σημείωσε αύξηση 8% (φτάνοντας τα 79 δισ. ευρώ), ενώ η Βόρεια Ευρώπη κατέγραψε μείωση 5% με τζίρο στα 56 δισ. ευρώ.

Το 2023, παρά την υποχώρηση του πληθωρισμού στο 6,1%, οι ευρωπαϊκές αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου υπέστησαν πτώση στην πραγματική τους ανάπτυξη λόγω του πληθωρισμού, με προσαρμογή -3% το 2023 από -6% το 2022. Μόνο η Ανατολική και Νότια Ευρώπη παρουσίασαν θετική ανάπτυξη όταν λήφθηκε υπόψη ο πληθωρισμός, σημειώνοντας αύξηση 9,0% και 2,6% αντίστοιχα. Για το 2024, με προβλεπόμενο πληθωρισμό στο 2,7%, αναμένεται η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου να αυξηθεί κατά 5%.