Σύμφωνα με την έρευνα Future Consumer Index Ελλάδα 2024 της EY, οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται συγκρατημένοι στις αγορές τους για τη φετινή εορταστική περίοδο. Βασικά κριτήρια στις επιλογές τους παραμένουν η τιμή, η ποιότητα και οι προσφορές, ενώ η οικονομική αβεβαιότητα φαίνεται να επηρεάζει σημαντικά τη συμπεριφορά τους.

Ειδικότερα, το 36% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι σκοπεύει να δαπανήσει λιγότερα χρήματα φέτος τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά σε σχέση με πέρυσι. Αντίθετα, το 54% αναμένει να ξοδέψει περίπου το ίδιο ποσό, ενώ μόνο το 4% σκοπεύει να ξοδέψει περισσότερα. Ένα 6% δήλωσε ότι δεν προτίθεται να κάνει αγορές.

Η έρευνα, η οποία διενεργείται στην Ελλάδα από το 2021 σε συνεργασία με την MRB και εντάσσεται σε μια παγκόσμια πρωτοβουλία της EY, καταγράφει τις τάσεις, τις ανησυχίες και τις προτιμήσεις των καταναλωτών εν μέσω υψηλού πληθωρισμού και γενικότερης οικονομικής ανασφάλειας. Αναλυτικά αποτελέσματα αναμένονται τον Δεκέμβριο. Η διάθεση για αγορές φαίνεται να επηρεάζεται από την ηλικία των καταναλωτών. Μόνο το 26% των ατόμων 18-29 ετών δηλώνουν ότι θα μειώσουν ή θα αποφύγουν εντελώς τις αγορές, ενώ το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 50% για την ηλικιακή ομάδα 50-64 ετών. Η σύνδεση με το εισόδημα είναι πιο χαλαρή, υποδεικνύοντας ότι η απροθυμία για δαπάνες δεν οφείλεται αποκλειστικά στη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος.

Παρόμοια τάση παρατηρείται σε κατηγορίες καταναλωτών με διαφορετικές προτεραιότητες, όπως εκείνοι που δίνουν έμφαση στην προσιτή τιμή (Affordability First) ή στον κοινωνικό αντίκτυπο των αγορών τους (Society First), με περίπου το 50% να δηλώνει περιορισμένες ή μηδενικές δαπάνες. Η τιμή αναδεικνύεται ως το κυρίαρχο κριτήριο στις αγοραστικές αποφάσεις (95%), ακολουθούμενη από την ποιότητα (65%) και τις προσφορές (55%). Οι νεότεροι καταναλωτές (18-29 ετών) δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το brand (28%), ενώ άλλες παράμετροι, όπως οι διαδικτυακές κριτικές (15%) και η ευκολία στις επιστροφές (10%), καταλαμβάνουν μικρότερη σημασία.