Χαμηλότερα από τις προσδοκίες, αλλά βελτιωμένη ήταν η κίνηση στην ελληνική αγορά, κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ να εμφανίζουν μία σειρά από ανοδικούς δείκτες.

Η έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) κατέγραψε όσα συνέβησαν το προηγούμενο δίμηνο στην ελληνική αγορά, αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, μελετώντας μεταξύ άλλων και τα εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων.

Η έρευνα της ΕΣΕΕ πραγματοποιήθηκε από τις 7 έως τις 9 Ιανουαρίου 2025 και ανέδειξε ότι η κίνηση στην αγορά κατά την πρόσφατη εορταστική περίοδο παρουσίασε σημάδια ομαλοποίησης σε σχέση με πέρυσι, παρότι με ρυθμούς βραδύτερους από τις προσδοκίες και τις ανάγκες των εμπορικών επιχειρήσεων.

Επιπλέον και η συνολική εικόνα του έτους κατέγραψε μια ήπια βελτίωση, μετά από μια μακρά περίοδο παρατεταμένων κρίσεων και αναταράξεων.

Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων που συμμετείχε στην έρευνα, έκανε λόγο για πωλήσεις στα ίδια επίπεδα ή αυξημένες, με την άνοδο να φθάνει μάλιστα μέχρι και το 20%. Γενικά, τα στοιχεία της ΕΣΕΕ κατέγραψαν ένα καλύτερο κλίμα σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, αλλά υπογραμμίζουν και τα προβλήματα που συνεχίζουν να επηρεάζουν τους επαγγελματίες των κλάδων του λιανεμπορίου. Συνοπτικά, η έρευνα ανέδειξε τα εξής:

· Κατά τη φετινή εορταστική περίοδο σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (45%) κατέγραψαν υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με πέρυσι, ενώ επίσης υψηλό ήταν το ποσοστό (39%) επιχειρήσεων που παρέμεινε στα περυσινά επίπεδα.

· Σημειώνεται πως για 4 στις 10 επιχειρήσεις με βελτιωμένες πωλήσεις, η εν λόγω αύξηση διαμορφώθηκε από 11% έως 20%. Αντίθετα, στις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, το 52% αυτών εμφανίζει υποχώρηση χαμηλότερη του 10%.

· Τέσσερις στις 10 επιχειρήσεις (43%) εμφανίζονται από πολύ/ έως και πάρα πολύ ικανοποιημένες από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, ενώ περίπου οι μισές (46%) παρουσιάζονται μέτρια ικανοποιημένες.

· Σε παλαιότερες έρευνες, η καλύτερη περίοδος για την αγοραστική κίνηση εντοπιζόταν στο χρονικό διάστημα που προηγείτο των Χριστουγέννων, εξαιτίας και της καταβολής του δώρου. Ωστόσο φέτος για 4 στις 10 επιχειρήσεις (38%), η αγοραστική κίνηση κορυφώθηκε μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

· Η μείωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος, σε συνδυασμό με το αυξημένο λειτουργικό κόστος, ανάγκασε σχεδόν τις μισές επιχειρήσεις (49%) να πραγματοποιήσουν προσφορές/εκπτώσεις ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο. Ειδικότερα, το 51% των επιχειρήσεων που προχώρησαν σε εκπτώσεις, μειώνοντας τις τιμές των προϊόντων τους από 11% έως 20%.

· Για το 34% των επιχειρήσεων φαίνεται ότι τα πιο φθηνά εμπορεύματα είναι αυτά που προτιμήθηκαν από τους καταναλωτές, γεγονός που πιθανόν συνδέεται και με το αυξημένο κόστος ζωής.

· Για το σύνολο του 2024 συνολικά, η αγορά παρουσιάζει μια συγκρατημένα ευνοϊκή εικόνα, αφού οι θετικές αποκρίσεις υπερβαίνουν τις αρνητικές.

· Οι συσσωρευμένες προκλήσεις και τα εμπόδια στην αγορά, σε συνδυασμό με τις μέχρι σήμερα εξελίξεις, ενισχύουν ελαφρώς τις προσδοκίες των επιχειρήσεων σχετικά με τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων του 2025. Μία στις τρείς επιχειρήσεις (32%) θεωρεί πως οι συγκεκριμένες πωλήσεις θα διαμορφωθούν σε μέτρια επίπεδα, το 28% αναμένει βελτίωση, ενώ το 26% δεν συμμετέχει στις εκπτώσεις (τρόφιμα).

· Προβληματισμό προκαλεί το γεγονός πως το ποσοστό των επιχειρήσεων με δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων παραμένει στα περυσινά επίπεδα (52%), εξέλιξη που σηματοδοτεί πως η ψηφιακή μετάβαση βρίσκεται σε στασιμότητα, αντανακλώντας, σε έναν βαθμό, την αβεβαιότητα αλλά και το κόστος της ψηφιακής αναβάθμισης.

· Στις κυριότερες παραμέτρους αυτής της αβεβαιότητας συγκαταλέγονται κατά σειρά σημαντικότητας, για ακόμα ένα έτος, οι οικονομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης, το υψηλό λειτουργικό της κόστος και τα φορολογικά της βάρη.

Η ταυτότητα της έρευνας: Τηλεφωνικά με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου, σε 151 επιχειρήσεις κατά την περίοδο 7-9 Ιανουαρίου 2025, με πανελλαδική στρωματοποιημένη δειγματοληψία με αναλογική αντιπροσώπευση βάσει γεωγραφικής περιοχής και δραστηριότητας των επιχειρήσεων, σύμφωνα με το μητρώο της ΕΛΣΤΑΤ.