Αυξήσεις τιμών

Η εικόνα των φετινών χειμερινών εκπτώσεων ήταν κατώτερη των προσδοκιών των εμπόρων, με εξαίρεση ορισμένες περιπτώσεις. Παρά τις δυσκολίες, η συνολική αξία των πωλήσεων αναμένεται να καταγράψει πληθωριστική αύξηση περίπου 3% και να ξεπεράσει τα 6 δισ. ευρώ του περυσινού διμήνου. Ωστόσο, έχουν δημιουργηθεί «κενά τζίρου» σε πολλές κατηγορίες προϊόντων και μικρά εμπορικά καταστήματα, λόγω των αλλαγών στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών και των πληθωριστικών πιέσεων.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη, η ακρίβεια σε ενέργεια, τρόφιμα και στέγαση επηρέασε την αγοραστική κίνηση. Ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 2,7% τον Ιανουάριο, ενώ η μόνη κατηγορία που κατέγραψε μηνιαία μείωση τιμών (-23%) ήταν η ένδυση και υπόδηση, λόγω των εκπτώσεων. Ωστόσο, σε ετήσια βάση, ο δείκτης των τιμών ένδυσης-υπόδησης αυξήθηκε κατά 5,4%, επιβεβαιώνοντας τη συγκρατημένη κατανάλωση. Μόνο 4 στους 10 καταναλωτές ανταποκρίθηκαν στις εκπτώσεις, καθώς η αύξηση του μέσου διαθέσιμου εισοδήματος κατά 13% δεν επαρκεί για τις περισσότερες οικογένειες, που δαπανούν κυρίως για βασικές ανάγκες.

Παρατηρείται επίσης στροφή προς τις ηλεκτρονικές αγορές, συχνά από ξένα e-shops, εις βάρος των φυσικών καταστημάτων. Το ταμείο των εκπτώσεων κλείνει στις 28 Φεβρουαρίου, με τις επιχειρήσεις να αναμένουν τα επίσημα στοιχεία για αξιολόγηση της κατάστασης.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, εκτιμά ότι το 2024 θα είναι δύσκολη χρονιά για το εμπόριο, καθώς η αύξηση του τζίρου αντισταθμίζεται από το υψηλό λειτουργικό κόστος. Παρά τα οφέλη από τον τουρισμό, δεν επωφελούνται όλες οι εμπορικές περιοχές στον ίδιο βαθμό.