Το 54% των καταναλωτών εκτιμούν ότι θα στραφούν σε εκπτωτικά προϊόντα φέτος τα Χριστούγεννα, ενώ το 42% αναμένεται να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε σχέση με το 2019. Το 91% όσων θα αγοράσουν εκπτωτικά προϊόντα, θα αναζητήσουν προσφορές στο διαδίκτυο, ενώ δε λείπουν οι ηλεκτρονικές αγορές σε προϊόντα όπως τα φρούτα και τα λαχανικά.
Πιο αναλυτικά,η πανδημία του COVID-19 έχει επιταχύνει τη μετάβαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τη μακροπρόθεσμη υιοθέτησή του για ορισμένες κατηγορίες προϊόντων, σύμφωνα με την πέμπτη έκδοση της έρευνας της EY, Future Consumer Index. Πάνω από το ένα τρίτο (37%) των 14.467 καταναλωτών, που συμμετείχαν στην έρευνα, θεωρούν ότι η πανδημία θα συνεχίσει να επηρεάζει τη ζωή τους για τουλάχιστον έναν ακόμη χρόνο. Το ποσοστό αυτό, εκτοξεύεται στο 43% στην Ευρώπη και στο 66% στην Ιαπωνία, ενώ οι καταναλωτές στην Ινδία (19%) και την Κίνα (18%) εμφανίζονται αισθητά πιο αισιόδοξοι. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι καταναλωτές πιστεύουν ότι ο τρόπος με τον οποίο ψωνίζουν θα αλλάξει μακροπρόθεσμα, ενώ το 39% δηλώνουν ότι θα ψωνίζουν πλέον ηλεκτρονικά, προϊόντα που παραδοσιακά αγόραζαν από φυσικά καταστήματα.
Η έρευνα της EY έδειξε ότι οι καταναλωτές στην Κίνα και – σε μικρότερο βαθμό – στο Ηνωμένο Βασίλειο, είναι πιθανότερο να κάνουν ηλεκτρονικές αγορές και να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο ως το κύριο κανάλι των αγορών τους, σε σχέση με καταναλωτές άλλων χωρών. Αντίθετα, οι καταναλωτές στη Γερμανία και τη Γαλλία δεν είναι τόσο εξοικειωμένοι με αυτήν την ιδέα. Συνολικά, οι ηλεκτρονικές συσκευές και τα προϊόντα τεχνολογίας (53%), αποτελούν κατηγορία προϊόντων που οι ερωτηθέντες εκτιμούν ότι θα αγοράζουν κυρίως ηλεκτρονικά, ενώ, παράλληλα, δηλώνουν ότι προτιμούν να αγοράζουν τα ποτά και τα φρέσκα τρόφιμα από φυσικά καταστήματα.
Ο βαθμός διείσδυσης των ηλεκτρονικών αγορών στην κατηγορία των φρούτων και λαχανικών, εξακολουθεί να είναι ο χαμηλότερος στις περισσότερες αγορές. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το 55% των καταναλωτών αγόρασαν τα είδη αυτά ηλεκτρονικά, τουλάχιστον μία φορά. Από αυτούς, το 42% δηλώνουν ότι πλέον παραγγέλνουν φρούτα και λαχανικά μέσω διαδικτύου συχνότερα σε σχέση με το παρελθόν, κυρίως εξαιτίας της πανδημίας. Αναφορικά με το μέλλον, το 19% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι θα προβούν σε ηλεκτρονικές, κυρίως, αγορές για φρέσκα τρόφιμα, και το 16% για μη αλκοολούχα ποτά (από 3,4% και 1,6% αντίστοιχα, το 2019). Αυτή η τάση δείχνει ότι οι διαδικτυακές αγορές, ακόμη και σε κατηγορίες χαμηλής διείσδυσης, βρίσκονται σε άνοδο – μια τάση που πιθανότατα θα παραμείνει και μετά το πέρας της πανδημίας.
Η έρευνα σημειώνει, επίσης, ότι οι κατηγορίες για τις οποίες οι καταναλωτές είναι πιο πιθανό να προτιμήσουν τις ηλεκτρονικές αγορές, είναι, παράλληλα, εκείνες στις οποίες θα εκτιμούσαν τυχόν παρεχόμενες υπηρεσίες και συμβουλές κατά την πραγματοποίηση μιας αγοράς στο φυσικό κατάστημα – όπως η τεχνολογία, τα καλλυντικά και προϊόντα περιποίησης, τα ρούχα, τα υποδήματα και τα αξεσουάρ.