Vegan Προϊόντα

Παρά τις αυξανόμενες διεθνείς τάσεις υπέρ της φυτικής διατροφής, οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται να αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες στην προσπάθεια μείωσης της κατανάλωσης κρέατος. Αυτό καταγράφεται σε πρόσφατη πανελλαδική έρευνα που διεξήγαγε ο Σύλλογος Ελλήνων Χορτοφάγων «HellasVeg», σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών «Καντάρ Ελλάδας ΑΕ».

Αν και οι καταναλωτές δηλώνουν πρόθεση να στραφούν σε πιο φυτικές επιλογές, έρχονται αντιμέτωποι με εμπόδια όπως η περιορισμένη ποικιλία στην αγορά, το υψηλό κόστος, η ελλιπής πληροφόρηση και η δυσπιστία απέναντι στις νέες εναλλακτικές πρωτεΐνες και τις μεθόδους παρασκευής τους. Επιπλέον, αρκετοί θεωρούν ότι τα επεξεργασμένα φυτικά προϊόντα δεν είναι απαραίτητα υγιεινά.

Η Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία, κατέχει τη δεύτερη θέση στην Ευρώπη σε ποσοστό παμφάγων (73%). Ωστόσο, το ενδιαφέρον για πιο βιώσιμες και υγιεινές επιλογές αυξάνεται: Το 10% των καταναλωτών δηλώνει πως καταναλώνει κρέας μόλις μία φορά την εβδομάδα, ενώ έχει καταγραφεί μείωση στην κατανάλωση χοιρινού (-16%), βόειου (-15%) και γαλακτοκομικών προϊόντων (-8%). Η στροφή αυτή αποδίδεται κυρίως σε λόγους υγείας (56%), στην ευημερία των ζώων (53%) και στην προστασία του περιβάλλοντος (31%).

Τα όσπρια καταλαμβάνουν την πρώτη θέση στις φυτικές επιλογές, με το 85% των καταναλωτών να τα εντάσσει σταθερά στη διατροφή του. Επιπλέον, το 76% δηλώνει πρόθυμο να αυξήσει την κατανάλωση φυτικών προϊόντων, εφόσον αυτά είναι γευστικά (28%), οικονομικά (27%) και υγιεινά (23%).

Η έρευνα καταλήγει σε χρήσιμα συμπεράσματα για τη διαμόρφωση πολιτικών και εμπορικών πρακτικών. Το 71% των καταναλωτών απαιτεί μεγαλύτερη διαφάνεια και αξιοπιστία στις πιστοποιήσεις προϊόντων, ενώ το 68% ζητά κατάργηση φόρων για τρόφιμα με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και το 66% ζητά φορολογικά κίνητρα για υγιεινά τρόφιμα.

Για τους επαγγελματίες του λιανεμπορίου, ειδικά σε μίνι μάρκετ και τοπικά καταστήματα τροφίμων, τα ευρήματα αυτά δημιουργούν σημαντικά περιθώρια προσαρμογής και ευκαιρίες διαφοροποίησης της γκάμας προϊόντων. Ενίσχυση των φυτικών επιλογών, σήμανση πιστοποίησης, καθώς και στρατηγική τιμολόγηση, μπορεί να ενισχύσουν τόσο τις πωλήσεις όσο και την εμπιστοσύνη των πελατών.