Με επιφύλαξη βλέπουν το “καλάθι του νοικοκυριού” οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής, καθώς πρόκειται για ένα μέτρο που δεν καλύπτει τις ανάγκες των καταναλωτών και ταυτόχρονα μετατοπίζει την αγοραστική κίνηση στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Ανάλογη είναι και η εκτίμηση της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος, η οποία, σε σχετική ανακοίνωση αναφέρει ότι “ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή το Σεπτέμβριο του 2022 αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 12%. Με το «καλάθι της νοικοκυριού» δίνεται η μάχη των εντυπώσεων. Δε θα έχει όμως κανένα αποτέλεσμα γιατί ακόμη κι αν δεν γίνουν αυξήσεις σε εκείνα τα προϊόντα που θα τελούν υπό επιτήρηση, θα γίνουν μεγαλύτερες αυξήσεις σε συμπληρωματικά ή υποκατάστατα προϊόντα”.
Σε κάθε περίπτωση, προσθέτει η συνομοσπονδία, το μέτρο δεν προβλέπει απαγόρευση αυξήσεων, αλλά παρακολούθηση των τιμών, μετατοπίζοντας παράλληλα την αγοραστική κίνηση προς τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. «Κι ο οικογενειάρχης ή ο επαγγελματίας τι πρέπει να κάνει; Να ψάχνει κάθε εβδομάδα την αντίστοιχη λίστα της προηγούμενης εβδομάδας για να συγκρίνει τις τιμές στα μακαρόνια Νο 6 ή στο μακρύκοκκο ρύζι Καρολίνας; Και όλη αυτή η “έρευνα αγοράς” να γίνεται σαν να μην εκτινάσσονται οι λογαριασμοί ενέργειας, οι τιμές των καυσίμων και τα ενοίκια στα ύψη; Σαν να μην συρρικνώνεται το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών-καταναλωτών;» υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση.
Από την πλευρά του και ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας Γιάννης Χατζηθεοδοσίου τόνισε ότι η συγκεκριμένη λίστα προϊόντων είναι ανεπαρκής, καθώς ένα νοικοκυριό έχει ανάγκη από περισσότερα προϊόντα και εκτίμησε ότι οι αλυσίδες τροφίμων θα προωθήσουν κατά κύριο λόγο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο το κέρδος τους.