Αλεύρι: Η καραντίνα αλλά κι η «βροχή» από συνταγές στο YouTube ανέβασαν κατά πολύ τη ζήτηση στο αλεύρι, ενώ στη μαγιά έφτασε να υπάρχει έλλειψη. Η κυρίαρχη τάση «φτιάξ’ το μόνος σου» θα υπάρχει κι αφού τελειώσει η πανδημία για μία σειρά από λόγους, και τα καταστήματα μίνι μάρκετ δεν θα πρέπει να αγνοούν αυτό το γεγονός.
Του Στέλιου Ασλανίδη
YouTube και lockdown ανέβασαν τις πωλήσεις
Tο φαινόμενο είχε ξεκινήσει και πριν από το lockdown, ωστόσο στη διάρκεια της καραντίνας και καθώς όλοι ήταν κλεισμένοι μέσα στο σπίτι, πήρε μεγάλες διαστάσεις. Συζητούμε για την περίπτωση που ονομάζεται «Φτιάξε Tο Μόνος Σου» ή αγγλιστί «Do It Yourself» που είθισται να εμφανίζεται με τη συντομογραφία DIY. Η βασική πλατφόρμα διάδοσης αυτής της νέας τάσης είναι φυσικά το YouTube, το οποίο να πούμε εδώ πως σε μερικές περιπτώσεις έχει βίντεο με αριθμό θεάσεων που θα ζήλευαν ακόμη και τα μεγάλα τηλεοπτικά κανάλια, μιλώντας πάντα για την Ελλάδα και την εγχώρια πραγματικότητα.
Τα κανάλια μαγειρικής κι οι Έλληνες σεφ που μοιράζονται μαζί μας συνταγές και μυστικά μέσω της δημοφιλούς διαδικτυακής πλατφόρμας είναι πλέον πάρα πολλοί, σε σημείο που μπορεί κανείς πραγματικά να «χάσει την μπάλα». Για όποιον τυχόν απορεί γι’ αυτό το φαινόμενο, θα πρέπει να πούμε πως ένα κανάλι στο YouTube που έχει χιλιάδες εγγεγραμμένους χρήστες εξασφαλίζει κι ένα διόλου ευκαταφρόνητο μεροκάματο για τον ιδιοκτήτη του από τις διαφημίσεις.
Εξαφανίστηκε η μαγιά
Αποτέλεσμα αυτού του φαινομένου ήταν να παρατηρηθεί σημαντική έλλειψη σε μαγιά, ενώ ανέβηκαν οι πωλήσεις και στο αλεύρι, στο οποίο ωστόσο, όπως τονίζουν ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ, δεν υπήρξαν προβλήματα στην τροφοδοσία. Το αλεύρι όμως – καθώς και τα παρελκόμενά του – έγινε ένα προϊόν που δεν πρέπει να λείπει από κανένα μίνι μάρκετ, και ανάλογα με την περιοχή και την πελατεία, ίσως θα πρέπει να υπάρχει στο ράφι σε διάφορες μορφές, πέρα από το κλασικό «για όλες τις χρήσεις» και τη φαρίνα, που είναι τα πλέον διαδεδομένα άλευρα.
Εδώ έρχεται και «κολλάει» κι η τάση για υγεία κι ευεξία και η συνεχής αναζήτηση για πιο υγιεινές τροφές εκ μέρους των καταναλωτών. Παράλληλα, έχουν αυξηθεί κι οι διατροφικοί περιορισμοί στον πληθυσμό, λόγω διαφόρων διατροφικών διαταραχών. Έτσι, βλέπουμε να εμφανίζονται όλο και περισσότερα άλευρα ολικής άλεσης ή χωρίς γλουτένη. Το κατά πόσο θα πρέπει ένα μίνι μάρκετ να καλύπτει ένα μεγάλο μέρος της γκάμας ή όχι εξαρτάται από την πελατεία του. Δεδομένου, πάντως, ότι τα περισσότερα αλεύρια έχουν μια καλή σχετικά διάρκεια ζωής, τουλάχιστον κάποιων μηνών, κάποιες πολύ μικρές δοκιμαστικές τοποθετήσεις δεν θα έβλαπταν, ακόμη και αν δεν το έχει ζητήσει κάποιος πελάτης.
Ο κίνδυνος απώλειας πελατείας
Ιδιαίτερα στις φαρίνες για κέικ και γλυκά, θα ήταν χρήσιμο να υπάρχουν περισσότερες επιλογές από την κλασική, καθώς ουκ ολίγοι γονείς, και κυρίως οι μαμάδες, επιλέγουν να φτιάξουν τα κέικ με φαρίνα ολικής ή χωρίς γλουτένη. Επανερχόμενοι στο θέμα του διαδικτύου, οι συνταγές που προτείνονται με αυτές τις πρώτες ύλες είναι πολλές. Μία νοικοκυρά που δεν συζητάει να φτιάξει το κέικ για τα παιδιά της με λευκό αλεύρι είναι καλό να έχει την επιλογή. Το πιθανότερο είναι ότι αν επισκεφτεί ένα μεγαλύτερο κατάστημα ή σούπερ μάρκετ μόνο και μόνο γιατί δεν υπάρχει ένα προϊόν στο κοντινό της κατάστημα, θα αγοράσει από εκεί και όλα όσα χρειάζεται, ακόμη και αν τα υπόλοιπα υπάρχουν στο μίνι μάρκετ της γειτονιάς της.
Το κατά πόσο θα πρέπει ένα μίνι μάρκετ να καλύπτει ένα μεγάλο μέρος της γκάμας ή όχι εξαρτάται από την πελατεία του, δεδομένου ότι τα περισσότερα αλεύρια έχουν μια καλή σχετικά διάρκεια ζωής
Επιπλέον, δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει πως όσο υπάρχει η πανδημία, ακόμη κι αν δεν επιβληθεί νέο lockdown, ενδεχόμενο που ούτως ή άλλως δεν φαίνεται πολύ πιθανό, όχι όπως αυτό της περασμένης άνοιξης τουλάχιστον, οι περισσότεροι άνθρωποι θα συνεχίσουν να περιορίζουν τις μετακινήσεις τους και θα περνούν περισσότερο χρόνο στο σπίτι. Ως εκ τούτου, θα συνεχίσουν να παρασκευάζουν φαγητά και γλυκά κατ’ οίκον, χρησιμοποιώντας φρέσκιες ή πιο υγιεινές πρώτες ύλες κι αποφεύγοντας τις βιομηχανικές τροφές. Άλλωστε, όπως προαναφέρθηκε, αυτή η τάση ήταν ανερχόμενη και προ πανδημίας και στο μέλλον αναμένεται μάλλον να διογκωθεί παρά να περιοριστεί, ακόμη κι όταν θα έχουμε αφήσει πίσω μας το πρόβλημα με τον κορωνοϊό.
Βασική πρώτη ύλη στην κουζίνα
Θα μπορούσε εδώ κανείς να υποστηρίξει πως αν ισχύει αυτό για το αλεύρι, ισχύει και για μία σειρά από άλλα προϊόντα, όπως τα ζυμαρικά. Αυτό είναι αλήθεια, αλλά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως, εφόσον μπει κανείς στη λογική να φτιάχνει το ψωμί του ή να μαγειρεύει με «καθαρές» πρώτες ύλες, το αλεύρι είναι από τα πλέον βασικά υλικά για τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Χωρίς αυτό δεν γίνεται. Επίσης, σε άλλα προϊόντα, ένα πακέτο (όπως τα μακαρόνια που προαναφέραμε) είναι ταυτόχρονα κι ένα γεύμα. Με μία φαρίνα, ένα κέικ δεν θα φαγωθεί αυτομάτως, ή με ένα αλεύρι του κιλού μπορεί να παρασκευαστούν δύο και τρία καρβέλια ψωμί.
Για πολλά νοικοκυριά, το σκόντο στο ένα γεύμα μπορεί να γίνει πιο εύκολα, όμως, σε ένα προϊόν που δίνει μία αρκετά μεγάλη ποσότητα τροφής, η υποχώρηση γίνεται πιο δύσκολα. Με βάση τα παραπάνω, η ποικιλία στο αλεύρι μπορεί να αποτελέσει και κίνητρο για περισσότερη πελατεία, χωρίς να αγνοούμε βέβαια πως οι επιθυμίες των πελατών καθορίζουν τη ζήτηση. Καμία φορά, όμως, η ζήτηση δεν υπάρχει, γιατί δεν υπάρχει ούτε η αντίστοιχη προσφορά, και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε.