Κερδίζουν «έδαφος» οι premium κωδικοί
Τα τελευταία χρόνια καταγράφεται αύξηση της ζήτησης για πιο υγιεινά, υψηλότερης διατροφικής αξίας αλλαντικά, με τους premium κωδικούς να κερδίζουν «έδαφος» στις προτιμήσεις. Εξαιτίας αυτής της μεταβολής, βασικό μέλημα των εγχώριων αλλαντοβιομηχανιών εξακολουθεί να αποτελεί η ανανέωση και διαφοροποίηση της προϊοντικής βάσης με τα καινοτόμα αυτά προϊόντα. Σύμφωνα, μάλιστα, με έρευνα της Technavio, η παγκόσμια αγορά αναμένεται να εμφανίσει μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 11% μέχρι το 2021, γεγονός που θα τροφοδοτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τα προϊόντα χωρίς γλουτένη.
Η συγκεκριμένη αγορά, μάλιστα, αναπτύσσεται με εντυπωσιακό ρυθμό παγκοσμίως, δημιουργώντας αντίστοιχη τάση και στην Ελλάδα, όπου ήδη η πλειοψηφία των επιχειρήσεων ακολουθεί αυτή την κατεύθυνση. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 21% των νέων προϊόντων σε όλο τον κλάδο των τροφίμων και των ποτών αφορά προϊόντα χωρίς γλουτένη. Οι νέες καταναλωτικές τάσεις κι η στροφή σε πιο υγιεινές επιλογές έχουν επηρεάσει τις επιλογές στα αλλαντικά, τόσο στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, όσο και στα σημεία της μικρής λιανικής. Σημαντικές διαφοροποιήσεις στις επιλογές προϊόντων παρατηρούνται ανάλογα με το φύλο και την ηλικία των καταναλωτών.
Τι «πουλάει» και… ποιος αγοράζει
Τα τρία πιο ευρέως καταναλισκόμενα προϊόντα κρέατος θερμικής επεξεργασίας που τα ελληνικά νοικοκυριά ανέφεραν ότι αγοράζουν και καταναλώνουν είναι η καπνιστή γαλοπούλα, η βραστή γαλοπούλα κι η πάριζα κατά αύξουσα σειρά. Ακολουθούν τα λουκάνικα διαφόρων ειδών και μικρότερο ποσοστό καταλαμβάνουν τα σαλάμια και το μπέικον. Επίσης, τα τελευταία χρόνια κυκλοφορούν νέα προϊόντα χαμηλότερης περιεκτικότητας σε λιπαρά και λιγότερο αλάτι, ζωικό λίπος και συντηρητικά, τα οποία συνάδουν με πιο υγιεινή διατροφή. Η ηλικία και το φύλο φαίνεται να παίζουν καθοριστικό ρόλο στην τελική επιλογή του προϊόντος από το ράφι των σούπερ μάρκετ και της μικρής λιανικής.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, το 33% του συνολικού όγκου των πωλήσεων αλλαντικών αφορά τα κάθε είδους προϊόντα γαλοπούλας, το 23% πάριζες και το 18% λουκάνικα όλων των ειδών. Επομένως, το 56% του συνολικού όγκου των πωλήσεων της κατηγορίας αφορά τη γαλοπούλα και την πάριζα. Πρόκειται για τάσεις που διαμορφώνει ο αγοραστής που ψωνίζει για όλα τα μέλη του νοικοκυριού, καθώς οι μητέρες προτιμούν τα αλλαντικά χαμηλών λιπαρών για όλη την οικογένεια και τα παριζάκια και τις πάριζες για τα τοστ των παιδιών. Οι άνδρες εμφανίζονται πιο παραδοσιακοί στις επιλογές τους, με υψηλά στις προτιμήσεις τους να κατατάσσονται το μπέικον και τα λουκάνικα, αλλαντικά που εμφανίζονται σταδιακά και σε μορφή σνακ.
Οι γυναίκες προτιμούν τα αλλαντικά χαμηλών λιπαρών για όλη την οικογένεια και τα παριζάκια για τα τοστ των παιδιών. Οι άντρες επιλέγουν μπέικον και λουκάνικα.
Αλλαντικά τα… νέα σνακ της αγοράς
Ο γρήγορος ρυθμός ζωής στην καθημερινότητα, η αύξηση της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κι οι δημογραφικές αλλαγές διαμορφώνουν ένα καταναλωτικό κοινό με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως δείχνουν τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας του ΙΕΛΚΑ. Πρόκειται για ένα κοινό το οποίο έχει περιορισμένο χρόνο για να αφιερώσει στη μαγειρική, ένα κοινό το οποίο όλο και περισσότερο λειτουργεί τις βραδινές ώρες. Το κοινό αυτό αναζητά συνεχώς εύκολες λύσεις, για να καλύψει τη διατροφή του, αντικαθιστώντας γεύματα με σνακ και την παραδοσιακή μαγειρική με έτοιμες λύσεις, αξιοποιώντας όλο περισσότερο το food delivery. Οι αλλαγές αυτές επηρεάζουν τη βιομηχανία τροφίμων, και επομένως το κανάλι των αλλαντικών, η οποία καλείται να απαντήσει με νέα προϊόντα στο λιανεμπόριο, παρέχοντας νέες λύσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, οι αλλαντοβιομηχανίες τα τελευταία χρόνια επιχειρούν να εισέλθουν στην κατηγορία των σνακ, λανσάροντας στην αγορά προϊόντα εύκολης κατανάλωσης, ακόμα και στον δρόμο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα ατομικά αλλαντικά σε μερίδες, που μπορούν να καταναλωθούν παντού, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Κυκλοφορούν σε ατομική, πρακτική συσκευασία, για να ανοίγουν εύκολα, χωρίς να έρχονται σε επαφή με τα χέρια, με σκοπό να μπορούν να καταναλωθούν από όλους, οπουδήποτε και οποιαδήποτε στιγμή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αλλαντικού-σνακ και το προϊόν παναρισμένα Ηοt Dog Nuggets, που λάνσαρε πρόσφατα η εταιρεία Υφαντής.
Ατού η παράδοση για τις μικρές αλλαντοποιίες
Κι ενώ οι «δυνατοί» παίκτες επενδύουν όλο και περισσότερο σε καινοτόμα προϊόντα, ακολουθώντας τις σύγχρονες επιταγές που έρχονται από το εξωτερικό, οι μικρότερες εταιρείες αλλαντικών στηρίζουν σταθερά την παράδοση, με προϊόντα για όλη την οικογένεια που χαρακτηρίζονται από μια νοσταλγική διάθεση. Στην εγχώρια αγορά υπάρχουν πολυάριθμοι κωδικοί παραδοσιακών προϊόντων, που παράγονται με σύγχρονες μεθόδους αλλαντοποιίας, όπως είναι τα παραδοσιακά λουκάνικα, το χοιρομέρι, το σύγκλινο ή ο καβουρμάς.
Τον Απρίλιο του 2018, ο Αγροτικός Πτηνοτροφικός Συνεταιρισμός Ιωαννίνων «H Πίνδος» έκανε την είσοδό του στον τομέα αυτό, με αλλαντικά από 100% φρέσκο ορεινό κοτόπουλο, χωρίς γλουτένη, δίνοντας έμφαση και σε παραδοσιακούς κωδικούς. Τα αλλαντικά από κοτόπουλο Πίνδος περιλαμβάνουν φιλέτο καπνιστό, παριζάκι, λουκάνικα Φρανκφούρτης, λουκάνικα κοκτέιλ, Ηot dog, σαλάμι πικάντικο κοτόπουλου, καθώς και χωριάτικο λουκάνικο. Και παρά την υψηλή συγκέντρωση που παρουσιάζει ο τομέας των αλλαντικών, τον κλάδο συμπληρώνουν αρκετές μεσαίου και μικρού μεγέθους εταιρείες, με έμφαση στα παραδοσιακά αλλαντικά. Οι περισσότερες από αυτές αποτελούν οικογενειακές μονάδες, οι οποίες προωθούν τα προϊόντα τους, κυρίως, σε τοπικό επίπεδο.