Αρκετές αλλαγές στη συμπεριφορά των πελατών έχουν παρατηρήσει και οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής τον τελευταίο χρόνο, καθώς η πανδημία έχει φέρει ανακατατάξεις ακόμα και στον τρόπο που ψωνίζουν οι καταναλωτές. Εκτός από τις ηλεκτρονικές αγορές και τις ανέπαφες συναλλαγές, ακόμα και για ένα πακέτο τσιγάρα, οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν δραματικά όσον αφορά την συχνότητα και τον τρόπο αγορών. Σύμφωνα με εξαμηνιαία έρευνα καταναλωτών του ΣΕΛΠΕ (Ιανουάριος 2021) τα 40 αγοραστικά ταξίδια που έκανε ένα μέσος καταναλωτής το δίμηνο μειώθηκαν στα 20 το 2020 και η τάση αυτή θα συνεχιστεί και το πρώτο εξάμηνο του 2021. Τα στοιχεία της αγοράς δείχνουν ότι ένα ποσοστό της τάξεως του 56% θέλουν να κάνουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα γίνεται τις αγορές και να φύγουν από το κατάστημα, το 36% θυμώνουν πολύ όταν περιμένουν στην ουρά για να μπουν στο κατάστημα, το 25% φοβούνται να επισκεφτούν τα καταστήματα για τις αγορές, ενώ το 22% επιλέγουν πλέον κατάστημα με βάση τα μέτρα προστασίας του προσωπικού. Οι κύριοι παράγοντες με τους οποίους επιλέγουν πλέον οι καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα αφορούν τις τιμές, την ποιότητα και την υγιεινή τους, δηλαδή το ‘value for money’. Συγκεκριμένα, 43% των καταναλωτών δηλώνουν ότι ο πιο σημαντικός παράγοντας στην επιλογή προϊόντων είναι τα χρήματα που δίνουν, 21% η ποιότητα και 16% η υγιεινή και ασφάλεια από την κατανάλωση των προϊόντων, σύμφωνα με τον καθηγητή Γεώργιο Ι. Δουκίδη, Διευθυντή Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Οι προβλέψεις για τις καταναλωτικές δαπάνες είναι αρνητικές αφού το 44% των καταναλωτών εκτιμά ότι η αξία των συνολικών αγορών του το πρώτο εξάμηνο του 2021 θα είναι μειωμένες ενώ μόλις το 10% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένες. Οι δαπάνες για αγορές προϊόντων αντιπροσωπεύουν πλέον μόλις το 31% των συνολικών τους δαπανών και από αυτά το 50% αφορά την αναγκαία κατηγορία των τροφίμων (από το 41% που ήταν το 2019). Η κυρίαρχη κατηγορία στις δαπάνες (με 56%) είναι οι λογαριασμοί-ενοίκια-φόροι ενώ οι υπηρεσίες αντιπροσωπεύουν πλέον το 14%.