Αλμυρά Snacks Σε βασική διατροφική συνήθεια έχει αρχίσει να μετατρέπεται η κατηγορία των snacks, με τους λεγόμενους «Millennials» να τα επιλέγουν ως εύκολη λύση για την καθημερινότητά τους, «εκτοξεύοντας» τις πωλήσεις τους και στα μίνι μάρκετ.
Της Ελένης Σαραντάκη
Νο1 επιλογή για τη νέα γενιά των καταναλωτών
Tα αλμυρά snack αποτελούσαν ανέκαθεν μια από τις πιο σημαντικές προϊοντικές κατηγορίες για τη μικρή λιανική. Η τεράστια γκάμα, που είναι διαθέσιμη στην αγορά, ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις κάθε ομάδας καταναλωτών, καθώς οι βιομηχανίες έχουν πραγματοποιήσει «στροφή» στα νέα διατροφικά πρότυπα, σε μια προσπάθεια να αυξήσουν τους τζίρους τους. Ο γρήγορος ρυθμός της σύγχρονης καθημερινότητας, η επίδραση των social media κι οι δημογραφικές αλλαγές αποτελούν τους βασικούς παράγοντες, που έχουν μεταβάλει αισθητά τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου καταναλωτικού κοινού, επηρεάζοντας τις διατροφικές του επιλογές.
Σύμφωνα με τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας του ΙΕΛΚΑ, η κατηγορία των snacks θα γνωρίσει σημαντική ανάπτυξη τα επόμενα 10 χρόνια, καθώς οι σύγχρονοι καταναλωτές έχουν αντικαταστήσει ένα σημαντικό ποσοστό των γευμάτων τους με γεύματα ευκολίας, εξαιτίας της έλλειψης χρόνου. Τα στοιχεία, μάλιστα, δείχνουν ότι και στην Ελλάδα ο χρόνος που αφιερώνεται στη μαγειρική είναι πια περιορισμένος κι έχει ήδη διαμορφωθεί ένα κοινό που λειτουργεί κυρίως τις βραδινές ώρες και ψάχνει λύσεις σε έτοιμα προϊόντα. Οι εγχώριες βιομηχανίες δε θα μπορούσαν να μην πάρουν «θέση», απαντώντας στη ζήτηση με νέες γεύσεις αλμυρών snacks, παρέχοντας στο αγοραστικό κοινό ποικιλία διαφορετικών επιλογών.
Παράλληλα, όπως υπέδειξε η πρόσφατη παγκόσμια έκθεση «State of Snacking» για την αγορά των snacks και τη συμπεριφορά των καταναλωτών που παρουσίασε η εταιρεία Mondelz International, η κατηγορία των snacks παρουσιάζει άνοδο της κατανάλωσης σε παγκόσμιο επίπεδο κι αποτελεί το μέλλον των τροφίμων, στο πλαίσιο των αναγκών της καθημερινότητας. Αναλυτικότερα, περίπου 6 στους 10 ενήλικες σε όλο τον κόσμο, δηλαδή το 59%, προτιμούν να τρώνε πολλά μικρά γεύματα καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, σε αντίθεση με λίγα και μεγαλύτερα.
Η ηλικία αποτελεί διαφοροποιητικό παράγοντα, σύμφωνα με την έρευνα, αφού 7 στους 10 Millennials (70%), δηλαδή όσοι βρίσκονται ηλικιακά στη δεκαετία των 30 και 40, επιλέγουν περισσότερα γεύματα με snacks, ποσοστό που παρουσιάζεται αυξημένο σε σχέση με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Οι Millennials, μάλιστα, φαίνεται να διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό τις εξελίξεις στο λιανεμπόριο τροφίμων γενικότερα, καθώς είναι μια γενιά που έχει διαφοροποιηθεί ως προς τα χαρακτηριστικά και τις απαιτήσεις της από τις προηγούμενες, είναι πιο ενημερωμένη κι επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Λόγω αυτής της τάσης, η κατηγορία των snacks έχει αρχίσει να «γιγαντώνεται» σε ολόκληρο τον πλανήτη, με τον παγκόσμιο τζίρο να υπολογίζεται περίπου στα 112 δις δολάρια το 2017 και να εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 133 δις δολάρια μέχρι το 2021.
Παρόμοια κατάσταση επικρατεί και στην Ευρώπη, αφού η αγορά των snacks σημειώνει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης άνω του 3%, ενώ στην Ελλάδα αποτελεί μία από τις ελάχιστες κατηγορίες προϊόντων, που όχι μόνο δεν περιορίστηκε εν μέσω κρίσης, αλλά συνέχισε να αυξάνει τις πωλήσεις, παρά τις έντονες «πιέσεις» και τις απαραίτητες «περικοπές» που πραγματοποίησαν τα ελληνικά νοικοκυριά. Στην Ελλάδα ο ετήσιος τζίρος της αγοράς των αλμυρών snacks υπολογίζεται γύρω στα 80 εκατ. ευρώ, με τις επιχειρήσεις του κλάδου να επιχειρούν την αύξηση των πωλήσεών τους, δίνοντας έμφαση και στις εξαγωγές των προϊόντων τους. Οι εγχώριες βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στο κανάλι των αλμυρών snacks έχουν διαφοροποιήσει τα τελευταία χρόνια αισθητά τη γκάμα των προϊόντων τους, με νέες πιο υγιεινές προτάσεις, που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της σύγχρονης καθημερινότητας. Σημειώνεται ότι ειδικά η κατηγορία των chips παρουσιάζει ανοδικό ρυθμό ανάπτυξης την τελευταία πενταετία, που αποδίδεται, μεταξύ άλλων, στις αλλαγές που έχουν σημειωθεί στις μεθόδους παραγωγής τους.