Η πανδημία του κορωνοϊού έχει δημιουργήσει νέες ανάγκες και για τους χώρους των καταστημάτων, με αποτέλεσμα η ώρα για ανακαίνιση να έχει φθάσει για πολλούς επαγγελματίες της αγοράς, που θα έχουν την ευκαιρία
να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Ευελιξία και ασφάλεια σε πρώτο πλάνο
Πέρασε πάνω από ένας χρόνος, με την πανδημία του κορωνοϊού να έχει παγώσει τα πάντα και στην ελληνική αγορά, αφού ακόμη και οι επιχειρήσεις που παρέμειναν ανοικτές παρακολουθούν το μέλλον με προβληματισμό. Οι συνέπειες της υγειονομικής κρίσης στην αγορά αναμένεται να γίνουν περισσότερο αντιληπτές τα επόμενα χρόνια, ενώ είναι ακόμη άγνωστο κατά πόσο θα επηρεάσουν και την αγοραστική δύναμη των πολιτών. Οι καταναλωτικές συνήθειες πάντως έχουν ήδη αρχίσει να αλλάζουν, όπως και οι ανάγκες στα καταστήματα, διαμορφώνοντας νέα δεδομένα και για τα μίνι μάρκετ και τη μικρή λιανική.
Οι περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι ο χώρος των καταστημάτων θα αποτελέσει σημείο-κλειδί για την ανάπτυξή τους τα επόμενα χρόνια και στη μετά κορωνοϊόν εποχή, αυξάνοντας τη σημασία της ανακαίνισης. Την ίδια ώρα όμως, τα οικονομικά δεδομένα για πολλές επιχειρήσεις είναι περιορισμένα. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε η Διεθνής Ένωση Ιδιοκτητών Ακινήτων (International Union of Property Owners – UIPI) – της οποίας είναι μέλος η Π.ΟΜ.ΙΔ.Α., 6 στους 10 ερωτηθέντες στην Ελλάδα δήλωσαν ότι η πανδημία του κορωνοϊού και η συνακόλουθη κρίση επηρέασαν αρνητικά την άποψή τους για την ανακαίνιση.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν την έντονη προθυμία των Ελλήνων ιδιοκτητών για ανακαίνιση, ταυτόχρονα όμως το 64,77% δήλωσε ότι θα ήθελε να ανακαινίσει αλλά δεν διαθέτει τα απαραίτητα κεφάλαια, με το ίδιο ποσοστό (64,93%) να αποφασίζει τελικά να αναβάλει τα σχέδιά του.
Η απαραίτητη αλλαγή μετά την πανδημία
Για όσους έχουν πάντως τη δυνατότητα για ανακαίνιση του καταστήματός τους, ή σκοπεύουν να προβούν σε συγκεκριμένες αλλαγές ενόψει και του καλοκαιριού, η νούμερο ένα στόχευση θα πρέπει να είναι ο ίδιος ο χώρος. Στην εποχή μετά τον κορωνοϊό, όλες οι έρευνες συμφωνούν ότι οι καταναλωτές θα προσέχουν ιδιαίτερα τα σημεία στα οποία θα κάνουν τα ψώνια τους. Άλλωστε, και κατά τη διάρκεια των Lockdown και του αυξημένου κινδύνου, ο συνωστισμός στα μεγάλα καταστήματα οδήγησε πάνω από το 60% των Ελλήνων να επιλέγει μικρότερα σημεία για τις αγορές του.
O ανοιχτός χώρος μπροστά στο ταμείο κάθε μίνι μάρκετ δίνει μεγαλύτερη ασφάλεια στο… μάτι του καταναλωτή.
Για να συνεχιστεί αυτή η τάση όμως, θα πρέπει οι πελάτες να νιώθουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ασφάλεια μέσα σε ένα κατάστημα. Οι ευέλικτοι χώροι, χωρίς αδιέξοδα μέσα στο κατάστημα, οι οποίοι θα επιτρέπουν τη συνεχή ροή της κίνησης, φαίνεται ότι θα καθορίσουν την επιλογή τους.
Ξεκάθαρα σημεία σε κάθε κατάστημα
Η ανάγκη των καταναλωτών να μη συνωστίζονται και να μην έχουν πολλές επαφές μέσα στον χώρο οδηγεί και στη ζήτηση για ξεκάθαρα σημεία πωλήσεων μέσα σε κάθε κατάστημα. Όσο πιο εύκολα μπορεί κανείς να βρει αυτό που τον ενδιαφέρει, τόσο το καλύτερο και για το ίδιο το μίνι μάρκετ. Ειδικά σε καταστήματα που συνδυάζουν τα ψιλικά με τον καφέ ή τον φούρνο, ο διαχωρισμός των ρόλων και η πώληση από διαφορετικά σημεία ενδείκνυνται απόλυτα πια και αποτελούν στοιχεία τα οποία θα πρέπει να εξετάσει ο επαγγελματίας που θα προβεί σε μία ανακαίνιση του καταστήματός του. Το ίδιο ισχύει και αν το κατάστημα δέχεται ηλεκτρονικές ή τηλεφωνικές παραγγελίες χωρίς να κάνει delivery. Ένα μικρός χώρος που θα αφορά αποκλειστικά την παραλαβή των προϊόντων από τους πελάτες θα βοηθήσει όχι μόνο τους ίδιους, αλλά και το κατάστημα, ώστε να έχει τα πάντα τακτοποιημένα.
«Less is more» στην περιοχή του ταμείου
Η συνήθης λογική στα μίνι μάρκετ και τα υπόλοιπα καταστήματα της μικρής λιανικής είναι ότι ο χώρος δίπλα στο ταμείο μπορεί να οδηγήσει σε παρορμητικές αγορές τους καταναλωτές. Γι’ αυτό, συχνά τοποθετείται εκεί μία σειρά από ψιλικά. Στην εποχή του κορωνοϊού όμως, η τάση είναι διαφορετική και σε αυτό το κομμάτι. Η λογική του «less is more» είναι αυτή που φαίνεται ότι επικρατεί, αφού ο ανοιχτός χώρος μπροστά στο ταμείο δίνει μεγαλύτερη ασφάλεια στο… μάτι του καταναλωτή. Πιθανόν η καλύτερη λύση σε μία ανακαίνιση να είναι ένας μεγάλος πάγκος, στον οποίο θα υπάρχει ο χώρος της ταμειακής μηχανής και δίπλα μία σειρά από προϊόντα, που όμως δεν θα «κρύβουν» τον πωλητή από τον πελάτη.
Τα ράφια που κάνουν τη διαφορά
Ιδιαίτερη προσοχή στην περίπτωση της ανακαίνισης θα πρέπει να δώσει κανείς και στα ράφια του καταστήματος, καθώς η εμφάνισή τους είναι σημαντική για τις πωλήσεις του. Τα νέα ράφια που διαφοροποιούνται ανάλογα με την κατηγορία των προϊόντων και δεν είναι ιδιαίτερα «μπουκωμένα», θεωρούνται η καλύτερη επιλογή που μπορεί να κάνει τη διαφορά. Από εκεί και πέρα, με βάση και τους κανόνες του σύγχρονου marketing, ο ιδιοκτήτης του μίνι μάρκετ πρέπει να έχει υπόψη ότι τα προϊόντα που βρίσκονται στο άμεσο οπτικό πεδίο του καταναλωτή, δηλαδή στο ύψος των ματιών του, εντάσσονται αυτομάτως στις πρώτες επιλογές του.
Ό,τι απευθύνεται στους ανηλίκους πρέπει να τοποθετείται χαμηλότερα, δηλαδή στο ύψος των ματιών των παιδιών. Ό,τι ανήκει σε ειδική-εποχιακή προωθητική ενέργεια πρέπει να προβάλλεται σε συγκεκριμένη τοποθεσία με ειδική σηματοδότηση (π.χ. σταντ στο σωστό επίπεδο των ματιών), σε σημείο του καταστήματος όπου η ροή των καταναλωτών είναι συνεχής και αδιάκοπη, π.χ. στην είσοδο ή ακριβώς πριν από το ταμείο. Τέλος, τα ακριβά προϊόντα είναι καλύτερο να τοποθετούνται στα ψηλότερα ράφια, διότι απευθύνονται σε ένα συγκεκριμένο ποσοστό καταναλωτών. Τα φθηνότερα, από την άλλη, καλό θα είναι να βρίσκονται στην κατάλληλη θέση ώστε να είναι πιο εύκολα προσβάσιμα.