Η ανακαίνιση ενός μίνι μάρκετ, είτε ολική είτε μερική, είναι ικανή να αυξήσει την πελατεία ενός καταστήματος. Άρα, κάθε επαγγελματίας θα πρέπει να σκεφτεί καλά το ενδεχόμενο «φρεσκαρίσματος», αλλά και τις λεπτομέρειες που θα κρίνουν την επιτυχία του εγχειρήματος.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Τι πρέπει να προσέξει ένας επαγγελματίας στην αναμόρφωση του καταστήματός του.
Το καλοκαίρι αποτελεί, συνήθως, την κατάλληλη περίοδο για την ανακαίνιση των καταστημάτων και, ως εκ τούτου, κάθε επαγγελματίας που εξετάζει ή σχεδιάζει ένα… make over του μαγαζιού του θα πρέπει να έχει πλήρη εικόνα των όσων θα αντιμετωπίσει κατά τη σχετική διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτό, το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» απευθύνθηκε σε μία εταιρεία που εξειδικεύεται στην ανακαίνιση καταστημάτων μικρής λιανικής, την Τεχνοσώλ, ώστε να σας παρουσιάσει όλα όσα θα πρέπει να γνωρίζετε πριν πάρετε την απόφαση να αναμορφώσετε ή και να στήσετε από την αρχή το κατάστημά σας.
Πότε και γιατί χρειάζεται η ανακαίνιση
Ανακαινίζω σημαίνει επισκευάζω, εξωραΐζω, τροποποιώ το παλιό, αποκαθιστώντας βλάβες και φθορές, με στόχο την εικόνα του καινούργιου και λειτουργικού. Η ανακαίνιση επηρεάζει θετικά τη διάθεση όσων εργάζονται αλλά κι όσων επισκέπτονται μια επιχείρηση. Ζούμε σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό εμπορικό περιβάλλον. Τα γρήγορα αντανακλαστικά στις καθημερινές προκλήσεις είναι απαραίτητα για τη βελτίωση κάθε εμπορικής δραστηριότητας. Ο σημερινός επιχειρηματίας πρέπει να ψάχνει συνεχώς νέους τρόπους, για να σταθεί απέναντι στον ανταγωνισμό, ενώ η εμπειρία από την επίσκεψη στο κατάστημα εξακολουθεί να έχει μεγάλη σημασία για τον πελάτη. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ως καταναλωτές έχουμε ανεβάσει τον πήχη των απαιτήσεών μας. Οι αγορές αποτελούν σημαντικό μέρος της σύγχρονης ζωής, ιδίως αν πρόκειται για είδη διατροφής και καθημερινής ανάγκης.
Αν έχετε ένα ευρώ στη διάθεσή σας για κατανάλωση ενός συγκεκριμένου προϊόντος, το οποίο υπάρχει στα ράφια αρκετών καταστημάτων στην περιοχή σας, θα προτιμήσετε να το σπαταλήσετε σε εκείνο που ικανοποιεί περισσότερο τις αισθήσεις σας. Άριστη εικόνα, εξυπηρέτηση, άνεση κι ευχάριστο περιβάλλον βρίσκονται ψηλά στη λίστα με τις προτιμήσεις των πελατών.
Αν το κατάστημα σας έχει παραμείνει με τον αρχικό του σχεδιασμό για διάστημα 7–10 ετών, πρέπει να σκεφτείτε σοβαρά την ανακαίνιση, ώστε να αναβαθμίσετε τη θέση σας στην τοπική αγορά και να διεκδικήσετε μεγαλύτερο μερίδιο από το σύνολο των ανταγωνιστών. Ακόμα, η στασιμότητα του χώρου γίνεται αντιληπτή και από τις κινήσεις των πελατών. Η μείωση του χρόνου επίσκεψης, η επαναλαμβανόμενη αγορά συγκεκριμένων προϊόντων με άμεση αποχώρηση από το κατάστημα κ.λ.π. Επίσης ρωτήστε την γνώμη του προσωπικού και των πελατών σας για το τι θα ήθελαν να βελτιωθεί στο κατάστημα. Τα σχόλια τους θα είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για τον σχεδιασμό της ανακαίνισης.
Ρωτήστε τη γνώμη του προσωπικού και των πελατών σας για το τι θα ήθελαν να βελτιωθεί στο κατάστημα. Τα σχόλιά τους θα είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για τον σχεδιασμό της ανακαίνισης.
Τα οφέλη της ανακαίνισης
Σύμφωνα με μελέτη του Monash University (Μarketing Department), μετά από ανακαινίσεις, παρουσιάστηκε αύξηση 33–34% σε νέους πελάτες και 7–10% σε πωλήσεις από τους σταθερούς πελάτες. Με βάση την ίδια μελέτη, η αύξηση των πωλήσεων επηρεάστηκε σημαντικά κι από νέους πελάτες, οι οποίοι ξόδευαν περισσότερο, κάθε φορά που επισκέπτονταν το κατάστημα.
Η ανακαίνιση προσφέρει πλεονεκτήματα, όπως προσέλκυση νέων επισκεπτών, λόγω αύξησης της ακτίνας επιρροής (λεκάνη συγκέντρωσης πελατών), αύξηση του μέσου όρου επισκέψεων ανά πελάτη, καθώς και της διάρκειας επίσκεψης, και δημιουργία νέων εντυπώσεων για πελάτες, εργαζόμενους κι εργοδότες (κίνητρο). Η ανακαίνιση, σε συνδυασμό με τη βελτίωση των υπηρεσιών και τις ελκυστικές τιμές σε επιλεγμένες κατηγορίες προϊόντων, αποτυπώνεται με θετικό πρόσημο στον τζίρο του καταστήματος.
∆ίνει, ακόμη, τη δυνατότητα βελτίωσης σε επίπεδο κτηριακής υποδομής κι εξοπλισμού, επιτρέποντας την ταυτόχρονη εφαρμογή λύσεων σε θέματα χωροταξίας και προβολής προϊόντων που έχουν επισημανθεί από προηγούμενη χρήση, καθώς και νέων τάσεων που πρόκειται να ενσωματωθούν στον κλάδο.
Γενικά είναι η ευκαιρία, εκτός από όσα αναφέρονται παραπάνω, για την επικαιροποίηση της επιχείρησης. Θα τολμήσω να συγκρίνω τα αποτελέσματα μιας επιτυχημένης ανακαίνισης με τα αντίστοιχα ενός ολικού face lifting. Αν είναι επιτυχές εκπέμπει φρεσκάδα, καλή αισθητική και ανανέωση. Αν όχι θα προτιμούσαμε να παρέμενε στην πρότερη μορφή του.
Η τελευταία επισήμανση γίνεται για τις ανακαινίσεις που εφαρμόζονται χωρίς την απαιτούμενη μελέτη, σχεδιασμό και ολοκληρωμένη πρόταση από εξειδικευμένες εταιρείες, σε συνεργασία με τον πελάτη στο σύνολο του έργου, με αποτέλεσμα αστοχίες οι οποίες είναι εμφανείς. Η ανακαίνιση καταστήματος μίνι μάρκετ και γενικά κάθε επιχείρησης λιανικής-χονδρικής θεωρείται ως μια επένδυση marketing ίδιας απόδοσης με την mainstream διαφήμιση.
Διαφορές μεταξύ ολικής και μερικής ανακαίνισης
Η ολική ανακαίνιση ως έργο προϋποθέτει ότι το κατάστημα θα παραμείνει εκτός λειτουργίας για διάστημα μερικών ημερών. Έχετε κατά νου ότι ουσιαστικά στήνετε ένα νέο κατάστημα. Η ολική ανακαίνιση, συγκριτικά με τη μερική, σας προσφέρει το μεγαλύτερο δυνατό πλεονέκτημα προβολής και προώθησης της επιχείρησής σας. Η μερική ανακαίνιση σας δίνει την δυνατότητα να ξεπεράσετε μέχρι κάποιου σημείου προβλήματα που αφορούν την αύξηση γκάμας (κατηγορίες προϊόντων), εργονομίας κι αισθητικής. Πριν ξεκινήσετε, συστήνεται να έχετε στα χέρια σας την πρόταση για ολική ανακαίνιση, ώστε, όταν υπάρξει η δυνατότητα, να τη συνεχίσετε και να την ολοκληρώσετε. Το τελικό αποτέλεσμα δεν θα είναι το ίδιο με αυτό της ολικής ανακαίνισης, αλλά με την υποστήριξη της εταιρείας εξοπλισμού θα βρίσκεται αρκετά κοντά.