Ανταγωνισμός και λύσεις για τα μίνι μάρκετ. Ο ανταγωνισμός για τα μερίδια της μικρής λιανικής συνεχίζει να αυξάνεται σε μεγάλο βαθμό και οι ιδιοκτήτες των μίνι μάρκετ αναζητούν διεξόδους για να ανταπεξέλθουν στις νέες συνθήκες της αγοράς.
Του Βάιου Τασούλα
Νέοι «παίκτες» αλλά και ευκαιρίες στη μικρή λιανική
H ενίσχυση των τζίρων στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, αλλά και θεαματική διείσδυση των ηλεκτρονικών αγορών στην καθημερινότητα των καταναλωτών, έχουν οδηγήσει στην περαιτέρω αύξηση του ανταγωνισμού για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής. Ο τζίρος του κλάδου ξεπερνούσε τα 4 δισεκατομμύρια ευρώ προ πανδημίας και πλέον εκτιμάται ότι έχει ανέλθει ακόμη περισσότερο, γεγονός που κάνει διαρκώς και πιο ελκυστική την είσοδο στη συγκεκριμένη αγορά. Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι τα σούπερ μάρκετ επεκτείνουν το δίκτυό τους με ανακαινίσεις, νέα καταστήματα, συνεργασίες με πλατφόρμες delivery και ενίσχυση των ηλεκτρονικών καταστημάτων, προκαλώντας ανησυχία στους επαγγελματίες των μίνι μάρκετ, κυρίως λόγω της διείσδυσής τους στις γειτονιές. ΑΒ Βασιλόπουλος, Κρητικός, Γαλαξίας και Lidl έχουν ήδη προχωρήσει σε επενδύσεις, ανοίγοντας μια νέα σελίδα στη λειτουργία τους, την ίδια ώρα που η αλυσίδα Σκλαβενίτης έχει προϋπολογίσει «κονδύλια» ύψους 50 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία νέων και ανακαίνιση υφιστάμενων καταστημάτων, καθώς και στην ενδυνάμωση των υποδομών και της λειτουργίας του ηλεκτρονικού της καταστήματος.
Στο σύνολό τους, δε, οι μεγάλες «αλυσίδες» της χώρας «στοχεύουν» πλέον απόλυτα στον τζίρο της μικρής λιανικής, αφού λανσάρουν στην αγορά τις δικές τους μορφές μίνι μάρκετ, με τα σχετικά καταστήματα να έχουν αυξηθεί αρκετά σε αριθμό την τελευταία πενταετία, ειδικά στην Αττική. Την ίδια ώρα, όμως, ο ανταγωνισμός για τους ιδιοκτήτες των μίνι μάρκετ, των ψιλικατζίδικων και των περιπτέρων έρχεται πια και από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, αφού οι online πωλήσεις έχουν «εκτοξευθεί» και νέοι «παίκτες» έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους με ηλεκτρονικά μάρκετ.
«Δυναμώνει» το κανάλι των online market
Tο online super market «εκτόξευσε» τις πωλήσεις του την τελευταία διετία και είναι χαρακτηριστικό ότι στο πρώτο μισό του 2021, η άνοδος έφθασε το 122% στην αξία των πωλήσεων συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, οπότε και είχαν ήδη «εκτιναχθεί» οι αγορές μέσω του διαδικτύου. Ενδεικτικό είναι, μάλιστα, ότι η συνολική αξία των online αγορών σε τιμές λιανικής άγγιξε τα 140,6 εκατομμύρια ευρώ, με αποτέλεσμα οι προ πανδημίας πωλήσεις του κλάδου να φαντάζουν πλέον μακρινό παρελθόν, αφού μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2021 ο τζίρος ήταν παραπάνω από 3πλάσιος από το συνολικό τζίρο του 2019. Κάπως έτσι άρχισαν να γίνονται ανταγωνιστές για τα μίνι μάρκετ και τα e-shops των σούπερ μάρκετ, τα οποία και κάνουν delivery στο σπίτι. Παρ’ ότι ακόμη οι μεγάλες «αλυσίδες» δεν έχουν βρει τον τρόπο να τα κάνουν ιδιαίτερα κερδοφόρα, λόγω των υψηλών εξόδων τους, οι επενδύσεις τους προς αυτή την κατεύθυνση, αυξάνονται διαρκώς.
Η γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ που διαθέτει κι online παρουσία μέσω του eshop.masoutis.gr και του you.gr, ανακοίνωσε μέσα στο 2021, από κοινού με το ηλεκτρονικό κατάστημα του Ομίλου Quest, την έναρξη της συνεργασίας τους στις online αγορές. Σε ενίσχυση του online καταστήματός της προχώρησε και η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος, με νέες επενδύσεις στο ΑΒ Home Shop Center, οι οποίες ξεπέρασαν τα 10 εκατομμύρια ευρώ την τελευταία διετία. Την ηλεκτρονική πλατφόρμα caremarket.gr από την εταιρεία YODA Α.Ε. εξαγόρασε η εταιρεία Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, προκειμένου να εισέλθει σταδιακά στη νέα ηλεκτρονική εποχή, που διαμορφώνεται στο παγκόσμιο και εγχώριο λιανεμπόριο τροφίμων. Νέο ηλεκτρονικό κατάστημα διαθέτουν πλέον και τα σούπερ μάρκετ Χαλκιαδάκης. Στην ηλεκτρονική διεύθυνση eshop.xalkiadakis.gr ο καταναλωτής μπορεί να βρει χιλιάδες προϊόντα των σούπερ μάρκετ Χαλκιαδάκης, κατηγοριοποιημένα για εύκολη πλοήγηση, με καθημερινές εκπτώσεις και προσφορές. Σημαντικές επενδύσεις για την ενδυνάμωση των υποδομών που ξεπέρασαν το ποσό των 500.000 ευρώ «έτρεξε» και η METRO με τα My Market, καθώς μόνο κατά τη διάρκεια του δεύτερου lockdown στην Ελλάδα, οι online πωλήσεις του τετραπλασιάστηκαν.
Τόσο η e-food όσο και η Wolt δημιούργησαν τα δικά τους μάρκετ, μέσω της λογικής των dark stores.
Νέα «απειλή» τα dark stores
Η ξαφνική αύξηση της ζήτησης και για online πωλήσεις και στα σούπερ μάρκετ, οδήγησε σε μεγάλες επενδύσεις στα e-shops, αλλά και στις υπηρεσίες delivery, οι οποίες μοιάζουν πια αναπόφευκτες και για τον τομέα του μίνι μάρκετ, αλλά και για τα μικρότερα καταστήματα της γειτονιάς, ακόμη και για τα περίπτερα. Κορυφαίες πλατφόρμες delivery, όπως η Wolt, το e-food και η Box άρχισαν να εντάσσουν στο πελατολόγιό τους και τον συγκεκριμένο κλάδο, με αρκετά καταστήματα της μικρής λιανικής να συνεργάζονται μαζί τους.
Τα τεράστια μεγέθη των online πωλήσεων δεν άργησαν να μετατρέψουν σε… απειλή τις εν λόγω πλατφόρμες για τα μίνι μάρκετ. Τόσο η e-food όσο και η Wolt δημιούργησαν τα δικά τους μάρκετ, μέσω της λογικής των dark stores. Πρόκειται ουσιαστικά για μίνι μάρκετ, τα οποία και δεν είναι ανοιχτά καταστήματα, αλλά αποθήκες που λειτουργούν ως ηλεκτρονικά μάρκετ, προσφέροντας μόνο τη λύση του delivery στους καταναλωτές. Με αυτή τη μορφή εμφανίστηκε στην αγορά πριν από λίγους μήνες και ένας νέος «παίκτης», τα Pop Market. Πρόκειται για μία ελληνική startup, η οποία μέσω της εφαρμογής «pop market» ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στον παγκοσμίως αναπτυσσόμενο κλάδο της υπερταχείας παράδοσης προϊόντων μικρής λιανικής, καθώς υπόσχεται παράδοση σε λιγότερο από 15 λεπτά, χωρίς κατώτατο όριο παραγγελίας και σε τιμές λιανικής. Στη σχετική ανακοίνωση της εταιρείας λοιπόν, αναφέρεται ότι «διαθέτει μεγάλη γκάμα από κωδικούς και παραδίδει ποικιλία τροφίμων, μαναβικής, σνακ, κάβας και προϊόντων για το σπίτι, είτε διεθνών brands είτε Ελλήνων παραγωγών, διατηρώντας το δικό της απόθεμα προϊόντων, από δικούς της προμηθευτές, σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους αποθήκευσης στην Αθήνα (dark stores)».