Καινούργιος παίκτης και στο delivery
H e-food και Wolt ξεκίνησαν τη δραστηριοποίησή τους στην Ελλάδα ως υπηρεσίες delivery, συνεργαζόμενες αρχικά με καταστήματα της εστίασης. Όμως, το αναπάντεχο φαινόμενο της πανδημίας του κορωνοϊού τις έφερε και σε νέες κατηγορίες, όπως τα μίνι μάρκετ και τα παντοπωλεία. Στο πλαίσιο αυτό «τρέχουν» ακόμη κάποιες από αυτές μέσα από τις πλατφόρμες τους, αλλά η απόφαση για τη δημιουργία δικών τους dark stores με τρόφιμα και προϊόντα σούπερ μάρκετ έχει «παγώσει» το εγχείρημα και την προώθησή του.
Την ίδια ώρα, όμως, στη χώρα μας εισήλθε και μία ακόμη υπηρεσία delivery, η Rocket, η οποία και αναμένεται να διεκδικήσει το δικό της μερίδιο στις online παραγγελίες και μένει να φανεί εάν στα πλάνα της υπάρχει και ο κλάδος της μικρής λιανικής. Σύμφωνα με την πρώτη ανακοίνωση της εταιρείας, μέσω της εύχρηστης εφαρμογής της για smartphones και έχοντας θέσει ως προτεραιότητα να προσφέρει βέλτιστη εμπειρία όχι μόνο στους πελάτες αλλά και στους συνεργάτες της, η Rocket δεσμεύεται να παρέχει υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση και προνόμια τόσο στους καταναλωτές όσο και στα συνεργαζόμενα καταστήματα.
Η Clementine Joly, διευθύντρια Marketing Ευρώπης, δήλωσε σχετικά: «Σχεδιάσαμε τη στρατηγική επέκτασής μας έπειτα από εκτενή έρευνα που πραγματοποιήσαμε, σε συνεργασία με την PWC. Η Αθήνα, βάσει διαφόρων κριτηρίων, αναδείχθηκε ως ευκαιρία οπότε αποφασίσαμε να κάνουμε το πρώτο βήμα ξεκινώντας από τη δημοφιλή περιοχή του Χαλανδρίου, όπου υπάρχουν πολλά καταστήματα». Η εφαρμογή της Rocket, διαθέσιμη σε Android και iOS, καθιστά την παραγγελία εύκολη. Ο χρήστης εγγράφεται στην υπηρεσία συμπληρώνοντας απλώς τη διεύθυνσή του και ο κατάλογος καταστημάτων και επιλογών εμφανίζεται αμέσως στην οθόνη, προκειμένου να μπορεί να επιλέξει εύκολα και γρήγορα το γεύμα ή το ρόφημα της αρεσκείας του, μέσα σε λίγα και απλά βήματα. Ένα γρήγορο μενού σε μορφή carousel διευκολύνει ακόμα περισσότερο την επιλογή, εμφανίζοντας πρώτες τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες γευμάτων για γρήγορη πρόσβαση, ενώ ελκυστικές προσφορές και εκπτώσεις παρουσιάζονται στους χρήστες σε καθημερινή βάση.
Με στόχο τα μίνι μάρκετ έρχεται ξανά στην Ελλάδα και η Carrefour
Στην αγορά που καλύπτουν τα μίνι μάρκετ και τα καταστήματα της μικρής λιανικής έχουν εισέλθει ήδη αρκετές από τις μεγάλες «αλυσίδες» σούπερ μάρκετ, αυξάνοντας σε μεγάλο βαθμό τον ανταγωνισμό στην αγορά. Η Μασούτης διαθέτει, από το 2005 κιόλας, τα Express Market, με δεκάδες καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, η Metro ΑΕΒΕ και τα My Market έχουν σχεδιάσει τη δική τους πρόταση για τη μικρή λιανική, με τα My Market Easy, ενώ πιο σημαντικός «παίκτης» είναι η ΑΒ Βασιλόπουλος, με δύο σχετικά concept για τη μικρή λιανική, τα AB Shop & Go και τα ΑΒ Food Market. Αντίστοιχα, όμως, ένα νέο μοντέλο ευέλικτων καταστημάτων γειτονιάς με στόχο να καλύψουν ανάγκες άμεσης κατανάλωσης και αναπλήρωσης των καθημερινών αγορών, έχει αναπτύξει και η «αλυσίδα» Κρητικός. Κατά τη διάρκεια του 2021, μάλιστα, η εταιρεία έκανε εγκαίνια και στο νέο της μίνι μάρκετ στο Παγκράτι επί της οδού Κόνωνος 58, αποκαλύπτοντας τα σχέδιά της για περαιτέρω ανάπτυξη στο συγκεκριμένο κλάδο. Πλάνο για την Ελλάδα φαίνεται ότι έχει όμως και ένας γνώριμος στη χώρα μας, παγκόσμιος κολοσσός.
Η Carrefour ετοιμάζεται να επιστρέψει εντός των ελληνικών συνόρων, οχτώ χρόνια μετά την τελευταία παρουσία της στη χώρα μας και όλα δείχνουν ότι έχει βάλει ως στόχο τον τζίρο της μικρής λιανικής. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, μία θυγατρική εταιρεία της AVE του Ομίλου Βαρδινογιάννη έχει υπογράψει master franchise agreement με την Carrefour για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας των διάσημων γαλλικών σούπερ μάρκετ,. Στα σχέδιά της είναι και το άνοιγμα ενός περιορισμένου αριθμού μικρών καταστημάτων, τα οποία και θα αυξήσουν περαιτέρω τον ανταγωνισμό για τα ελληνικά μίνι μάρκετ, όπως συμβαίνει και με τις αντίστοιχες city εκδοχές «αλυσίδων» όπως την ΑΒ Βασιλόπουλος, τη Σκλαβενίτης κ.λπ.
Η αύξηση του ανταγωνισμού στη μικρή λιανική έφερε και ένα νέο «κύμα» προς την ανάπτυξη μίνι και μεσαίων μάρκετ, με τη διαδικασία του franchise.
Διέξοδος το franchise για τα μίνι μάρκετ
Η αύξηση του ανταγωνισμού στη μικρή λιανική, σε συνδυασμό με την είσοδο των σούπερ μάρκετ στο συγκεκριμένο κλάδο, έφερε όμως και ένα νέο «κύμα» προς την ανάπτυξη μίνι και μεσαίων μάρκετ, με τη διαδικασία του franchise. Πρόκειται για μία λύση που απευθύνεται και στους ήδη επαγγελματίες του κλάδου, προσφέροντας ουσιαστικά στους ιδιοκτήτες τέτοιων καταστημάτων τη δυνατότητα να κάνουν… branded το μαγαζί τους. Η λογική είναι ότι αντί να «παλεύει» κανείς μόνος του τον αυξανόμενο ανταγωνισμό, μπορεί να το κάνει με καλύτερα «όπλα», κάτω από την «ομπρέλα» μιας μεγάλης «αλυσίδας» ή ενός δικτύου καταστημάτων.
Κάπως έτσι, βρίσκουμε πλέον πλήθος επιλογών για franchise στη μικρή λιανική, με νέες ιδέες και νέες προτάσεις, αλλά και επιλογές δοκιμασμένες στην αγορά, με μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας. Προσπάθεια στη συγκεκριμένη αγορά έκανε το δίκτυο της Market In, με τα μικρά καταστήματα Daily’s και Economy, η οποία όμως δεν έχει προχωρήσει ιδιαίτερα, σε αντίθεση με τα Express Market της Μασούτης, που έχουν δημιουργήσει το δικό τους δίκτυο και μέσω της δικαιοχρησίας.
Μία κατηγορία μόνη της είναι η εταιρεία Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες Α.Ε., η οποία έχει καταφέρει να προσελκύσει πλήθος επιχειρηματιών από όλη την Ελλάδα, «αγγίζοντας» πια τα 300 καταστήματα συνολικά κάτω από τα τρία brands, που έχει στην κατοχή της. Τα Ελληνικά Market, Πρόοδος Market και Ήλιος Markets, είναι τρία διαφορετικά concept που με πλεονέκτημά τους την ελληνικότητα των επιχειρήσεων, αλλά και των προϊόντων τους, έχουν κατορθώσει να αυξήσουν σημαντικά τα μερίδιά τους στην αγορά.
Ειδική κατηγορία αποτελεί, από την άλλη, o Όμιλος Today Group, που έχει σχεδιάσει τρεις συγκεκριμένες προτάσεις franchise, οι δύο εκ των οποίων αφορούν αποκλειστικά τη μικρή λιανική. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν τα καταστήματα Today Stores που αποτελούν μία σύγχρονη εκδοχή στο χώρο της μικρής λιανικής, που συνδυάζει το μίνι μάρκετ με τον καφέ. Αντίστοιχα, τα Today’s Delicious Stores που συνδυάζουν εστίαση, καφέ και μικρή λιανική, ως ένα ολοκληρωμένο «one stop shop» κατάστημα που προσφέρει στον πελάτη τη δυνατότητα συνδυαστικών αγορών, με αναρίθμητες επιλογές επώνυμων τυποποιημένων προϊόντων καπνού, Τύπου και μικρής λιανικής.
Με τη μέθοδο του franchise αναπτύσσονται και τα KIOSKY’S Convenience Stores, τα οποία και έχουν ανακοινώσει ως στόχο τη δημιουργία του μεγαλύτερου δικτύου καταστημάτων μικρής λιανικής στη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό συνεχίζουν την αναζήτηση συνεργατών στη βάση του προγράμματος franchise που έχουν εκπονήσει, το οποίο προβλέπει νέα καταστήματα κάθε μήνα σε όλη την Ελλάδα.
Νέα καταστήματα ανοίγει όμως διαρκώς και η κορυφαία «αλυσίδα» του κλάδου της μικρής λιανικής, τα ΟΚ! Anytime Markes, τα οποία διαθέτουν και ένα ακόμα πιο εξειδικευμένο concept με το brand name OK! Grocery Super Market & Deli. Στόχο έχει, μάλιστα, την ανάπτυξη με franchise μέσω της μετατροπής υφιστάμενων, ανεξάρτητων καταστημάτων 200-400τ.μ. σε OK! The Grocery Store. Αυτή τη στιγμή, δε, το δυναμικό των συνεργατών του δικτύου της OK! Anytime Market αριθμεί, δε, 100 και πλέον συνεργάτες. Από τα σούπερ μάρκετ τέλος, το μεγαλύτερο brand στο franchise της μικρής λιανικής, προσφέρει η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία παρέχει σήμερα τις εξής δύο επιλογές: Το ΑΒ Shop & Go, που είναι ένα αστικό μοντέλο καταστήματος που στοχεύει στις συμπληρωματικές κι έκτακτες καθημερινές ανάγκες αγορών σε κάθε γειτονιά. Αποτελεί την ιδανική πρόταση για την πόλη, καλύπτοντας αγορές κι εκτός του καθιερωμένου ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων, αλλά κι ανάγκες άμεσης κατανάλωσης μακριά από το σπίτι (out of home). Βρίσκεται σε πυκνοκατοικημένα σημεία αστικών κέντρων ή σε περιοχές όπου συγκεντρώνεται μεγάλος αριθμός ατόμων, κοντά σε σταθμούς Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, σε χώρους εργασίας, σε σχολεία κι εκπαιδευτικά ιδρύματα. Διαθέτει χώρους πώλησης 100-200 τ.μ. και, συνήθως, περιλαμβάνει έναν επιπλέον μικρό χώρο αποθήκης.
Tο ΑΒ Food Market, που έχει σχεδιαστεί ειδικά για την κάλυψη των αναγκών της περιφέρειας. Καλύπτει όλες τις ανάγκες του σύγχρονου ελληνικού νοικοκυριού, τόσο σε επίπεδο κύριων όσο και σε επίπεδο συμπληρωματικών αγορών. Διαθέτει προϊόντα με την υπογραφή ποιότητας της ΑΒ Βασιλόπουλος και διακρίνεται για το υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης. Βρίσκεται σε πόλεις και κωμοπόλεις της ελληνικής περιφέρειας ή σε μεγάλα τουριστικά κέντρα. Με χώρο πώλησης 300 τ.μ.-600 τ.μ. και με συνήθως 20-25 θέσεις για αυτοκίνητα, καλύπτει οποιαδήποτε ανάγκη σε είδη σούπερ μάρκετ, με όλες τις ανέσεις.