Αυξήσεις τιμών

Από σήμερα, Δευτέρα 17 Μαρτίου, οι ελεγκτικές αρχές εντείνουν τη δραστηριότητά τους στην αγορά, με στόχο την αυστηρή επιβολή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας που ρυθμίζει τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, οι έλεγχοι θα είναι ουσιαστικοί και όχι τυπικοί, καθώς στόχος είναι να εντοπίζονται και να τιμωρούνται οι παραβάσεις με σημαντικά πρόστιμα. Όπως ορίζει η νομοθεσία, τα πρόστιμα για παραπλανητικές πρακτικές μπορεί να φτάσουν έως 1,5 εκατομμύριο ευρώ και να διπλασιαστούν σε περίπτωση υποτροπής, αγγίζοντας τα 3 εκατομμύρια ευρώ.

Ο ανανεωμένος Κώδικας Δεοντολογίας θέτει σαφείς κανόνες για τις εμπορικές πρακτικές που πρέπει να ακολουθούνται και επισημαίνει ποιες θεωρούνται παραπλανητικές και, συνεπώς, απαγορεύονται. Βασική αρχή είναι ότι κάθε ανακοίνωση μείωσης τιμής, όπως εκπτώσεις ή προσφορές, θα πρέπει να βασίζεται στην χαμηλότερη τιμή πώλησης του προϊόντος που ίσχυε κατά το τελευταίο 30ήμερο. Δεν θα επιτρέπεται πλέον η επίκληση παλαιότερων υψηλών τιμών, προτεινόμενων τιμών ή τιμοκαταλόγων για την τεχνητή δημιουργία εντυπώσεων περί μεγάλων εκπτώσεων. Με άλλα λόγια, η τιμή που παρουσιάζεται ως «αρχική» πρέπει να είναι πρόσφατη, πραγματική και να αντανακλά την τρέχουσα τιμολογιακή πολιτική του καταστήματος, όχι κάποια παρωχημένη ή τεχνητά αυξημένη τιμή.

Από τους συγκεκριμένους κανόνες εξαιρούνται τα ευαλλοίωτα προϊόντα, ιδιαίτερα εκείνα που έχουν διάρκεια ζωής μικρότερη των 30 ημερών. Ωστόσο, οι πρακτικές εκπτώσεων σε αυτά τα προϊόντα εξακολουθούν να διέπονται από γενικές διατάξεις που απαγορεύουν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και προβλέπουν ποινές σε περιπτώσεις παραπλάνησης του καταναλωτή.