Μικρή επιρροή για τα νοικοκυριά από το Market Pass
Μπορεί στα καταστήματα της μικρής λιανικής, το Market Pass να μην προσέφερε και πολλά, αφού λίγοι ήταν οι καταναλωτές που το χρησιμοποίησαν στα εν λόγω καταστήματα, για τα νοικοκυριά όμως φαίνεται ότι υπήρξε μία, έστω και μικρή, λύση. Τα στοιχεία της έρευνας του ΙΕΛΚΑ για το market pass, το οποίο είναι ακόμα σε ισχύ, όπως φαίνεται στο σχήμα 2, δείχνουν ότι το 72% του κοινού δεν έχει επηρεαστεί από αυτό. Το 8% δηλώνει ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα, προφανώς αντικαθιστώντας μέρος της δαπάνης ιδίων χρημάτων με χρήματα από το market pass, ενώ το 21% δηλώνει ότι ξοδεύει περισσότερα χρήματα σήμερα, προσθέτοντας χρηματική δαπάνη μέσω του market pass στην ιδιωτική δαπάνη χρημάτων. Συνολικά, φαίνεται μία θετική επίδραση στην αγορά από το market pass, αλλά σε μικρό βαθμό.
Η εικόνα στο εξωτερικό
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η εικόνα είναι αντίστοιχη και σε πολλές χώρες του εξωτερικού, αφού οι πληθωριστικές πιέσεις αφορούν σχεδόν το σύνολο των αγορών παγκοσμίως. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Βρετανία, η έκτη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη, οι κάτοικοι της οποίας πλήττονται εδώ και περισσότερο από έναν χρόνο από τον υψηλό πληθωρισμό. Η κυβέρνηση εκτιμά ότι τα βρετανικά νοικοκυριά αντιμετωπίζουν τη μεγαλύτερη, διετή πίεση στο βιοτικό τους επίπεδο από τη δεκαετία του 1950, όταν άρχισαν να καταγράφονται τα στοιχεία. Ένας στους επτά Βρετανούς αντιμετώπισε πείνα το 2022, καθώς δεν είχε αρκετά χρήματα για να αγοράσει τρόφιμα, σύμφωνα με έκθεση που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα από τη φιλανθρωπική οργάνωση Trussell Trust. Όπως επισημαίνεται στην έκθεση, αυτό αντιστοιχεί σε 11,3 εκατομμύρια ανθρώπους, ενώ εκτιμάται ότι η κατάσταση οφείλεται σε ένα δυσλειτουργικό σύστημα κοινωνικής πρόνοιας καθώς και στην κρίση κόστους ζωής. Συνδικάτα και πολιτικοί έχουν κατηγορήσει τα σούπερ μάρκετ για απληστία, εκτιμώντας ότι καθυστερούν να περάσουν στους καταναλωτές τις μειώσεις στις τιμές παραγωγού.
Συνεχίζεται το Καλάθι του νοικοκυριού
Την ίδια ώρα, η νέα κυβέρνηση φαίνεται να θεωρεί ότι το «Καλάθι του νοικοκυριού» έχει βοηθήσει τους καταναλωτές στην Ελλάδα και για το λόγο αυτό, αποφασίστηκε η παράτασή του, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους, ενώ δεν αποκλείεται να παραμείνει και την επόμενη χρονιά. Πιο συγκεκριμένα, το Υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε ότι το «Καλάθι του νοικοκυριού» θα συνεχιστεί τελικά μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Παρότι δεν φαίνεται να έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τις ανατιμήσεις στην αγορά και την… τσέπη των καταναλωτών, η πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης, θα παραμείνει στα σούπερ μάρκετ. Αντίθετα, τα καταστήματα της μικρής λιανικής δεν φαίνεται να… συγκινούνται, αφού δεν υπάρχει και το αντίστοιχο ενδιαφέρον από τους πελάτες τους. Με τις τιμές στα μίνι μάρκετ και τα περίπτερα να είναι πιο υψηλές, η χρήση του στα σούπερ μάρκετ ευνοείται, γεγονός που έχουν επισημάνει στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» και πολλοί επαγγελματίες του κλάδου. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι θα επεκταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 και το μέτρο του μέγιστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας εις βάρος των καταναλωτών.