Με τις online παραγγελίες να έχουν εκτοξευθεί εν μέσω κορωνοϊού, τα delivery έκαναν χρυσές δουλειές κι έχουν αρχίσει να κερδίζουν έδαφος και στον τομέα της μικρής λιανικής, ενισχυμένα από τις νέες τάσεις την
περίοδο της καραντίνας.
Τoυ Βάιου Τασούλα
Tο delivery δεν είναι κάτι καινούργιο για τα μίνι μάρκετ αλλά μία τάση που εκτινάχθηκε την περίοδο του κορωνοϊού. Όλα συνηγορούν, μάλιστα, στο ότι θα αποτελέσει το μέλλον στον κλάδο της μικρής λιανικής, προσφέροντας ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε όσους επενδύσουν σε αυτό, άμεσα ή έμμεσα. Οι online παραγγελίες έγιναν καθημερινότητα για την πλειονότητα των Ελλήνων σε αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση με τα μέτρα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού και τον περιορισμό στο σπίτι, αφού όσοι δεν… μαγείρευαν ή δεν έφτιαχναν ψωμί έκαναν αγορές μέσω του διαδικτύου, δίνοντας νέα δυναμική στις υπηρεσίες delivery. Το πιο σημαντικό στοιχείο όμως που αναδείχθηκε εκείνο το διάστημα ήταν η «στροφή» μιας μεγάλης μερίδας καταναλωτών στα online ψώνια και σε προϊόντα του σούπερ και του μίνι μάρκετ, με τα πρώτα να… καταρρέουν μάλιστα από τη ζήτηση.
Αύξηση 800% στο delivery των σούπερ μάρκετ
Η καραντίνα οδήγησε σε μία ανεπανάληπτη αύξηση των αγορών στα σούπερ μάρκετ, μέσα από το online κανάλι, με τη ζήτηση για delivery να εμφανίζεται οκταπλάσια σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, σχεδόν όλοι οι online δείκτες εμφανίστηκαν εντυπωσιακά αυξημένοι τις ημέρες της καραντίνας και του κορωνοϊού.
Μπλόκαραν τα ηλεκτρονικά καταστήματα των σούπερ μάρκετ την περίοδο της καραντίνας, με την αύξηση στις online παραγγελίες για delivery στα ψώνια να φθάνει το 800%.
Συγκεκριμένα, σε σχέση με πέρυσι έχει διπλασιαστεί η τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα γενικά (από το 21% του πληθυσμού που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο το 2019 σε 44% την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου 2020), καθώς επίσης και η ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού (από 13% στο 25%). Ειδικά στις παραγγελίες από ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ, η αύξηση των καταναλωτών είναι οκταπλάσια, αφού 8% του πληθυσμού έκανε online παραγγελίες τις πρώτες δέκα ημέρες του Απριλίου, σε σχέση με κάτω του 1% που ήταν το 2019. Επίσης, καταγράφεται βαθμιαία αύξηση τις εβδομάδες της καραντίνας, λόγω της εξοικείωσης των καταναλωτών με τη χρήση online υπηρεσιών και της σταδιακής εμπιστοσύνης των Ελλήνων στα καταστήματα για αγορές από απόσταση.
Παρά το γεγονός ότι μόνο 35% των online καταναλωτών απάντησε ότι είναι ικανοποιημένο από τη συνολική υπηρεσία των online σούπερ μάρκετ, το ποσοστό θεωρείται ικανοποιητικό, λόγω της πρόσφατης εμπειρίας αυτού του online κλάδου και της πολύ υψηλής ζήτησης. Όπως προκύπτει από την έρευνα, μόλις 1 στους 5 online καταναλωτές αξιολογεί θετικά τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων και 1 στους 3 τη διαθεσιμότητα των προϊόντων. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί από τις παρούσες συνθήκες δεκαπλασιασμού των online παραγγελιών το τελευταίο διάστημα. Βέβαια, αρκετά θετικά αξιολογούνται άλλοι σημαντικοί παράγοντες, όπως οι τρόποι πληρωμής (68%), το προσεγμένο προσωπικό παράδοσης (49%), το σωστό πακετάρισμα των προϊόντων (47%), η ποικιλία προϊόντων (45%), η καθαριότητα και σωστή φύλαξη των φρέσκων προϊόντων (44%). Με βάση την πρόσφατη συσσωρευμένη τεχνογνωσία και τις έξυπνες επενδύσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ για αύξηση της παραγωγικότητας, αναμένεται η καλυτέρευση αυτών των ποσοστών.
«Εκτόξευση» και στις δαπάνες για online ψώνια
Με τις διαδικτυακές παραγγελίες να έχουν αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό, αντίστοιχη είναι η εικόνα και στη μέση δαπάνη για τα online ψώνια από τους καταναλωτές στην Ελλάδα. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι πρόκειται για τάση που εμφάνιζε ανοδικούς δείκτες και πριν από τον κορωνοϊό. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε έρευνα η οποία διενεργήθηκε το διάστημα 30 Δεκεμβρίου 2019 έως 5 Απριλίου 2020 από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A), με τη συνεργασία των μηχανών σύγκρισης τιμών BestPrice & Skroutz, την Google και την ομάδα eMarket Intelligence της Convert Group, η δαπάνη των Ελλήνων καταναλωτών στα ηλεκτρονικά καταστήματα αυξήθηκε ραγδαία, φθάνοντας ακόμα και το 134% σε εβδομαδιαία βάση.
Όσον αφορά τα ίδια τα ψώνια των Ελλήνων στις online παραγγελίες τους, έρευνα αγοράς έδειξε ότι η ζήτηση ήταν ενισχυμένη κυρίως σε συγκεκριμένα είδη διατροφής μακράς διάρκειας, όπως είναι τα ζυμαρικά, το αλεύρι, η ζάχαρη, τα όσπρια και το γάλα, αλλά και σε είδη απολύμανσης και καθαριότητας, όπως χλωρίνη, οινόπνευμα, χαρτικά, χαρτί υγείας, χαρτοπετσέτες και μαντιλάκια ατομικής υγιεινής. Σε αρκετές περιπτώσεις παρατηρείται το φαινόμενο τα ράφια των σούπερ μάρκετ που φιλοξενούν τα παραπάνω προϊόντα να αδειάζουν.