Νέα πραγματικότητα οι online παραγγελίες
Ακόμη και αν το κόστος είναι υψηλό, το delivery μοιάζει πια απαραίτητο, τόσο για τα σούπερ και μίνι μάρκετ, όσο και για τα μικρότερα καταστήματα της γειτονιάς, ακόμη και για τα περίπτερα. Κι αυτό γιατί από τη μία πλευρά ο ανταγωνισμός έχει αρχίσει να αυξάνεται, από την άλλη οι ίδιοι οι καταναλωτές φαίνεται ότι δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα στην αγορά, με τις online παραγγελίες να αποτελούν τη νέα μόδα, που αναμένεται να παγιωθεί. Το γεγονός επιβεβαιώνεται κι από άλλη πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η οποία πραγματοποιήθηκε, μάλιστα, πριν από τη δεύτερη καραντίνα. Σύμφωνα με αυτή, λοιπόν, έχει υπερ-διπλασιαστεί η συστηματική τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα γενικά (από το 21% των χρηστών διαδικτύου που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο του 2019, σε 50% τον Αύγουστο 2020), με το ποσοστό να είναι σταθερό σε σχέση και με τις δύο μετρήσεις του Μαΐου. Η καταγραφή αυτή δείχνει ότι δεν επαληθεύονται οι αρχικές προβλέψεις, σύμφωνα με τις οποίες μεγάλο μέρος της αύξησης των αγορών μέσω διαδικτύου, λόγω του lockdown, θα επανερχόταν στην πρότερη κατάσταση. Αντίθετα, καταγράφεται σταθεροποίηση της πελατειακής βάσης των αγορών μέσω διαδικτύου, περίπου στο μέγεθος του 50% του πληθυσμού.
Παγιώνεται το ηλεκτρονικό μάρκετ
Παρόμοια είναι δε η εικόνα κι όσον αφορά την αγορά τροφίμων. Η ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού παρουσιάζει νέα αύξηση, φτάνοντας στο 38%, με σημαντική αύξηση να καταγράφεται την περίοδο μετά την παύση του lockdown και τη χαλάρωση των μέτρων. Σε σχέση με τις παραγγελίες τροφίμων από ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ και άλλα μέσα, καταγράφεται, επίσης, παγίωση του σχετικού κοινού, με ενίσχυση του ρόλου που παίζουν πλέον οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες πολλαπλών καταστημάτων. Οι τρεις εναλλακτικές – ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ, τηλεφωνική παραγγελία, πλατφόρμα πολλαπλών καταστημάτων – υπολογίζεται ότι χρησιμοποιούνται από το 25% του κοινού, έναντι του 29% τον Μάιο, ποσοστό ιδιαίτερα υψηλό. Οι κατεξοχήν αγοραστές από ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ καταγράφονται στο 5%, με αύξηση 500% σε σχέση με το 2019, παρά τη μείωση σε σχέση με τον Μάιο. Η τηλεφωνική παραγγελία μειώνεται στο 9% σε σχέση με 13% τον Μάιο, ενώ για πρώτη φορά υπάρχει παρουσία της χρήσης ηλεκτρονικής πλατφόρμας πολλαπλών καταστημάτων, με ποσοστό 13%.
Παράλληλα, τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι ακόμη και μετά την καραντίνα είναι σταθερά υψηλότερη η διείσδυση των διαδικτυακών αγορών. Οι εξελίξεις στην πανδημία του κορωνοϊού, φυσικά, επηρεάζουν διαρκώς τα δεδομένα στην αγορά, ωστόσο τα πρώτα συμπεράσματα περιλαμβάνουν τα εξής:
- το κοινό του ηλεκτρονικού λιανεμπορίου σταθεροποιείται σε επίπεδο 50% των χρηστών διαδικτύου
- οι ηλεκτρονικές αγορές τροφίμων από σχεδόν ανύπαρκτα ποσοστά παγιοποιούν σημαντική πελατειακή βάση
- η ήδη ώριμη αγορά της ηλεκτρονικής παραγγελίας έτοιμου φαγητού συνεχίζει να αναπτύσσεται με υψηλό ρυθμό.