Η μεγάλη κατανάλωση νερού στη χώρα μας, ελέω και της συνεχιζόμενης αύξησης του τουρισμού, έχει φουντώσει και τη «μάχη» της αγοράς των εμφιαλωμένων. Πλήθος εταιρειών επενδύει πλέον διαρκώς στον συγκεκριμένο τομέα, διεκδικώντας μερίδια της εγχώριας «πίτας», η οποία και υπολογίζεται ότι ξεπερνάει τα 300 εκατ. ευρώ.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Την ώρα που αρκετές χώρες, ιδίως στην Αφρική, δεν έχουν επαρκή πρόσβαση σε πόσιμο νερό, η αγορά του εμφιαλωμένου νερού συνεχίζει να τρέχει με ετήσιους ρυθμούς αύξησης 8% την τελευταία 10ετία, εκτοξεύοντας τον παγκόσμιο τζίρο σε πάνω από 100 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την Credit Suisse.
Η στροφή των καταναλωτών σε έναν πιο υγιεινό τρόπο διατροφής, τους απομακρύνει από τα αναψυκτικά, ενισχύοντας τα περιθώρια ανάπτυξης των εμφιαλωμένων νερών, είτε πρόκειται για την κατηγορία του επιτραπέζιου νερού, είτε για το ανθρακούχο νερό είτε, και κυρίως, για το φυσικό μεταλλικό νερό, το οποίο και αφορά περίπου το 70% της κατανάλωσης.
Στην Ελλάδα δε, η ανοδική πορεία των εμφιαλωμένων στην αγορά, παρότι διακόπηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης, έχει πάρει και πάλι τα πάνω της, εξαιτίας της ανεπάρκειας του υδροδοτικού δικτύου σε διάφορες περιοχές της χώρας, αλλά και της μεγάλης αύξησης του τουρισμού. Το ελληνικό καλοκαίρι μετατρέπει ουσιαστικά σε αναγκαία, την αγορά νερού, τόσο στα νησιά και τις παραλίες, όσο και στις «καυτές», από τον καύσωνα, πόλεις.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις της αγοράς, η ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού στη χώρα μας υπολογίζεται πλέον στα 90-95 λίτρα, όταν πριν από 10-15 χρόνια ο αντίστοιχος αριθμός δεν ξεπερνούσε τα 50 λίτρα. Αυτή η μεγάλη διαφοροποίηση βέβαια δεν αντικατοπτρίζεται συχνά και στο ταμείο των δικών σας καταστημάτων, καθώς ο τζίρος των πωλήσεων εμφανίζεται μειωμένος στα μίνι μάρκετ και στα ψιλικατζίδικα, από την κρίση και μετά.
Με αρκετές εταιρείες να έχουν καθιερώσει προσφορές 6άδας τύπου «5+1 δώρο» και με αρκετά σημεία πώλησης να έχουν «σπάσει» το 50λεπτο στα μικρά νερά, τα περιθώρια κέρδους δεν έχουν αυξηθεί αντίστοιχα με την κατανάλωση. Το νερό όμως συνεχίζει να αποτελεί ένα σημαντικό προϊόν και ίσως τον μεγαλύτερο «κράχτη» για τη μικρή λιανική, την ώρα που οι επιλογές αυξάνονται διαρκώς, με νέους «παίκτες» να εμφανίζονται στην αγορά τα τελευταία χρόνια.
Οι Έλληνες «κυρίαρχοι» της αγοράς
Αρκετές ελληνικές εταιρείες έχουν καταφέρει να εκτοπίσουν από τις πρώτες θέσεις της αγοράς, τα προϊόντα των πολυεθνικών εταιρειών, όπως το νερό ΙΟΛΗ της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, το νερό ΚΟΡΠΗ της Nestlé και το νερό ΑΥΡΑ της Coca-Cola, τα οποία και διαθέτουν ισχυρή παρουσία στα μεγάλα σούπερ μάρκετ και στις επιχειρήσεις εστίασης, αλλά συνολικά το ποσοστό τους δεν ξεπερνάει πια το 20% επί του συνολικού τζίρου της αγοράς.
Αντίθετα, την πρώτη θέση τόσο σε τζίρο, όσο και σε όγκο κατανάλωσης στην ελληνική αγορά, καταλαμβάνει το νερό ΖΑΓΟΡΙ της ελληνικής επιχείρησης ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ, σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen για το πρώτο 8μηνο του 2017. Ακλουθούν το νερό ΒΙΚΟΣ, αλλά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label), τα οποία και έχουν αυξήσει σημαντικά τα μερίδιά τους τα τελευταία χρόνια, κυρίως μέσω των μεγάλων σούπερ μάρκετ. Από εκεί και πέρα όμως, σε όλη την Ελλάδα βρίσκουμε πολλά τοπικά, εμφιαλωμένα νερά, τα οποία και εμφανίζουν διόλου ευκαταφρόνητους τζίρους.
Αρκετά brands όπως η Σουρωτή, η Zaro’s, τα Νερά Κρήτης, το Σέλι, το Σεληνάρι, η Δίρφυς, η Θεόνη, ο Κρίνος, ο Ρούβας, η Σαμάρια, ο Άθως, το Υάς, η Κρυστάλ και τo Μινόα, έχουν πλέον τα δικά τους μερίδια στην αγορά και συχνά αποτελούν και μία πολύ πιο συμφέρουσα λύση για τις επιχειρήσεις της μικρής λιανικής.