Με τον ανταγωνισμό στην ελληνική αγορά να εμφανίζεται αυξημένος, τα καταστήματα Cash & Carry βελτιώνουν τις υπηρεσίες τους κι αυξάνουν τις προσφορές και τις εκπτώσεις, προσφέροντας σημαντικές ευκαιρίες και για το κανάλι του μίνι μάρκετ και της μικρής λιανικής.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Στο προσκήνιο και της μικρής λιανικής βρίσκονται τα τελευταία χρόνια τα καταστήματα Cash & Carry σε όλη την Ελλάδα, αφού όλο και περισσότεροι ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ, περιπτέρων, ψιλικατζίδικων και παντοπωλείων τους δίνουν «ψήφο εμπιστοσύνης» με τις αγορές τους. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της οργανωμένης χονδρικής έχουν αυξήσει τις επενδύσεις στον συγκεκριμένο τομέα της αγοράς, με αποτέλεσμα να ενισχύουν το «πακέτο» των προσφορών και των εκπτώσεων που προσφέρεται στον επαγγελματία, δημιουργώντας ευκαιρίες για τη μεταπώληση και στη μικρή λιανική. Δεν είναι λίγοι, έτσι, οι ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ που παρακολουθούν λεπτομερώς τα εν λόγω καταστήματα, ώστε να εκμεταλλεύονται τις παροχές τους, για να αυξάνουν τα δικά τους περιθώρια κέρδους.
Τα ίδια τα Cash & Carry, άλλωστε, εμφανίζονται βελτιωμένα τα τελευταία χρόνια κι επενδύουν σημαντικά κεφάλαια σε διάφορους τομείς, κυρίως σε τμήματα νωπών προϊόντων και ψυκτικών θαλάμων, όπως η μαναβική, τα πουλερικά, το κρέας και τα γαλακτοκομικά, όχι τόσο για να δουν τα κέρδη τους να αυξάνονται όσο για να προσφέρουν στους πελάτες τους μια ολοκληρωμένη πρόταση αγορών με ανταγωνιστικούς όρους. Επιδιώκουν, μάλιστα, με αρκετούς τρόπους να προσελκύουν τους επαγγελματίες, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να επιλέγουν τα κατάλληλα προϊόντα για τις ανάγκες τους ανάμεσα σε χιλιάδες κωδικούς, προσφέροντας πολύ ανταγωνιστικές τιμές και δίνοντας έμφαση στις προσφορές σε τεμαχιακά σετ ή αξιακά στίκερ. Ταυτόχρονα, οι περισσότερες αλυσίδες πραγματοποιούν εβδομαδιαίες προσφορές ανά κατηγορία επαγγελματιών, που γνωστοποιούνται στον κάθε επαγγελματία κατά κύριο λόγο με e-mail, σε συνδυασμό με την ταχυδρομική αποστολή του μηνιαίου φυλλαδίου προσφορών.
«Cash & Carry φροντίζουν να αξιοποιούν πλέον σε μεγάλο βαθμό το «κανάλι» του Facebook, για να επικοινωνήσουν στους πελάτες τους όλα τα νέα τους, αλλά, κυρίως, τα φυλλάδια προσφορών τους.
Νέα εικόνα στην αγορά
Η αγορά των Cash & Carry την τελευταία πενταετία γνώρισε σημαντικές ανακατατάξεις, αφού χαρακτηρίστηκε από αποχωρήσεις εταιρειών, πωλήσεις μετοχικών ποσοστών και νέες επενδύσεις, προκειμένου να επιτευχθούν νέα έσοδα και μερίδια αγοράς σε έναν κλάδο, του οποίου ο τζίρος υπολογίζεται περίπου στο 1,1 δις ευρώ. H πώληση του 21% της The Mart, που από τις αρχές του 2015 πέρασε στον όμιλο Σκλαβενίτη, μετά την αποχώρηση της γερμανικής Makro, και το «άνοιγμα» της Metro στο εξωτερικό, με επέκταση καταστημάτων στην Κύπρο, μετέβαλλαν σημαντικά τα δεδομένα. Παράλληλα, η αλυσίδα ENA FOOD Cash & Carry, που εξαγοράστηκε από την AB Βασιλόπουλος το 2001, ακολούθησε επεκτατική πολιτική με νέα καταστήματα, προκειμένου να μην μείνει πίσω σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Ενίσχυση δικτύου παρατηρήθηκε και από την αλυσίδα χονδρικής της Μασούτης, με επέκταση σε νέες περιοχές. Ενισχυμένα εμφανίζονται στην αγορά και Cash & Carry, όπως το Bazaar και το Antzoulatos, που διεκδικούν τα δικά τους μερίδια στην αγορά.
Facebook και online πωλήσεις
Στη «μάχη» του Ίντερνετ έχουν «πέσει» κι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά των Cash & Carry, καθώς η ενημέρωση των πελατών τους, μέσω του διαδικτύου για προσφορές κι εκπτώσεις, θεωρείται σημαντικό «όπλο» για την προσέλκυσή τους στα καταστήματά τους. Στο σύνολό τους, οι «παίκτες» της αγοράς φροντίζουν να αξιοποιούν πλέον σε μεγάλο βαθμό το «κανάλι» του Facebook, για να επικοινωνήσουν στους πελάτες τους όλα τα νέα τους, αλλά, κυρίως, τα φυλλάδια προσφορών τους κι ό,τι άλλο μπορεί να τους προσελκύσει στα καταστήματά τους. ΕΝΑ FOOD Cash & Carry, Cash & Carry Masoutis, BAZAAR Cash & Carry, Antzoulatos Market, METRO Cash & Carry, Ευθυβούλη Cash & Carry και The Mart είναι οι σελίδες στο Facebook, όπου κάθε επαγγελματίας μπορεί να παρακολουθεί τις εξελίξεις και να μαθαίνει άμεσα κι από πρώτο χέρι τις ευκαιρίες που υπάρχουν για την εκάστοτε ανάγκη του.
Ταυτόχρονα, όμως, η ραγδαία εξάπλωση του διαδικτύου έχει επηρεάσει πια και τον τομέα της χονδρικής και όσον αφορά τις άμεσες πωλήσεις, αφού δίνεται η δυνατότητα στον επαγγελματία να εξυπηρετεί τις ανάγκες της επιχείρησής του από τον προσωπικό του χώρο, γλιτώνοντας χρόνο και πολλές φορές και χρήμα. Οι online υπηρεσίες χονδρικής απλοποιούν τη διαδικασία της παραγγελίας και μεταφοράς των προϊόντων στο σημείο της επιχείρησης. Κι αυτό γιατί ο ενδιαφερόμενος πελάτης δύναται να παραγγείλει τις προμήθειες που επιθυμεί ηλεκτρονικά, από τον υπολογιστή ή το κινητό του, 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, και να παραλαμβάνει τα εμπορεύματα στην τοποθεσία που επιλέγει, καταβάλλοντας ένα μικρό ποσό ή, σε κάποιες περιπτώσεις, χωρίς οικονομική επιβάρυνση. Κάπως έτσι, οι εταιρείες του κλάδου έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν και τα e-shop τους, προσφέροντας μία ακόμη, πιο σύγχρονη υπηρεσία, στους πελάτες τους.
Χονδρική σε… delivery
Παρά το γεγονός ότι τα δίκτυα Cash & Carry έχουν εντελώς διαφορετική λογική λειτουργίας από τις παραδοσιακές χονδρεμπορικές επιχειρήσεις, έχουν επενδύσει τα τελευταία χρόνια σε μια πρόσθετη υπηρεσία, το delivery, προκειμένου να αναπτύξουν σχέσεις πιστότητας με τους πελάτες. Το delivery, βέβαια, των οργανωμένων καταστημάτων χονδρικής δεν δύναται να αγγίξει το επίπεδο service του παραδοσιακού χονδρεμπορίου, που η παράδοση των εμπορευμάτων μπορεί να γίνει όλο το 24ωρο ακόμη και για μικρές ποσότητες προμηθειών, κι είναι πιο εύκολο να πραγματοποιηθεί στην περιφέρεια, όπου οι αποστάσεις είναι μικρότερες κι υπάρχει μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους.
Το γεγονός, όμως, πως η υπηρεσία επεκτείνεται τα τελευταία χρόνια είναι φανερό από την παροχή της από τα περισσότερα δίκτυα οργανωμένης χονδρικής, καθώς κι από την ίδρυση του Delivery Center της Metro, ενός εξειδικευμένου κέντρου διανομής στην Ελλάδα για τους επαγγελματίες νησιών και περιοχών που δεν εξυπηρετούνται από άλλο κατάστημα, καθώς κι επιλεγμένων χωρών του εξωτερικού. Επιπλέον, η The Mart ανέπτυξε τον θεσμό του Drive in, που δίνει τη δυνατότητα στους επαγγελματίες πελάτες να καλύψουν τις επαγγελματικές και προσωπικές τους ανάγκες σε περιοχές που δεν υπάρχει κατάστημα The Mart.