ζυμαρικά «Η στροφή των Ελλήνων σε πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό και το κανάλι των ζυμαρικών, καθώς πολλά εναλλακτικά, καινοτόμα και χειροποίητα προϊόντα κοσμούν πλέον τα ράφια και στα μίνι μάρκετ. Οι εταιρείες ζυμαρικών προσαρμόζονται στη ζήτηση και στη μικρή λιανική, προσφέροντας νέες επιλογές στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων»
Της Ελένης Σαραντάκη
Οι νέες τάσεις στα ζυμαρικά αλλάζουν την εικόνα στα ράφια των μίνι μάρκετ
Πολλοί είναι οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής που επενδύουν σταθερά στην κατηγορία των ζυμαρικών, καθώς παραδοσιακά τα εν λόγω προϊόντα προτιμώνται από τους Έλληνες καταναλωτές, αποτελώντας μια γρήγορη και γευστική επιλογή γεύματος για όλη την οικογένεια. Η κατανάλωση των ζυμαρικών στη χώρα μας κυμαίνεται σε υψηλά κατά κεφαλήν επίπεδα, ενώ ιδιαίτερα εν μέσω κορωνοϊού οι πωλήσεις εκτοξεύτηκαν, αφού πρόκειται για τρόφιμα που, σε γενικές γραμμές, είναι οικονομικά και αποθηκεύονται εύκολα για πολύ καιρό.
Πέρα όμως από την αυξημένη ζήτηση που σημείωσαν τα μακαρόνια σε σούπερ και μίνι μάρκετ τα τελευταία χρόνια, η κατηγορία παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον.
Για δεκαετίες, προϊόντα όπως τα κλασικά σπαγγέτι κυριαρχούσαν στο τραπέζι των Ελλήνων. Όμως πλέον η βιομηχανία των ζυμαρικών, ακολουθώντας τις σύγχρονες διατροφικές τάσεις, εφαρμόζει συνεχώς καινοτόμες πρακτικές και δημιουργεί μια τελείως διαφορετική εικόνα στα ράφια. Η στροφή των καταναλωτών σε πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές έχει επηρεάσει σημαντικά το συγκεκριμένο κανάλι. Δίπλα στα συμβατικά ζυμαρικά, έχει τοποθετηθεί μια τεράστια γκάμα με διαφορετικές επιλογές που έχουν υιοθετηθεί πια από τους επισκέπτες στα καταστήματα τροφίμων και φαίνεται να αποτελούν το μέλλον του κλάδου. Μακαρόνια από όσπρια ή λαχανικά, ζυμαρικά από χαρούπι ή κινόα, προϊόντα ειδικά μελετημένα για παιδιά έχουν δημιουργήσει ένα νέο σκηνικό, καθώς εξυπηρετούν καλύτερα τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή.
Οι εγχώριες βιομηχανίες έχουν επεκτείνει το χαρτοφυλάκιό τους με νέους κωδικούς, ενώ μικρότερες εταιρείες δίνουν διαφορετικές δυνατότητες, επιτρέποντας σε κάθε μίνι μάρκετ να αφουγκραστεί τη ζήτηση και να καλύψει αντίστοιχα τα ράφια του. Τα εναλλακτικά ζυμαρικά, σε μεγάλο βαθμό, ταυτίζονται με ένα πιο υγιεινό μοντέλο διαβίωσης και με κατηγορίες καταναλωτών όπως τους millennials ή όσους αποφεύγουν την κατανάλωση γλουτένης, που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ένα υψηλότερο αντίτιμο, τοποθετώντας τα στο καλάθι τους. Δίπλα στα προαναφερθέντα ζυμαρικά, όμως, παρατηρείται και η έντονη επιστροφή στην παράδοση, καθώς τα χειροποίητα προϊόντα και οι premium κωδικοί έχουν ενισχύσει τη θέση τους στις προτιμήσεις των πελατών της μικρής λιανικής, έχοντας ως εισιτήριο τη σφραγίδα «Made in Greece».
«Ψηλά στις προτιμήσεις παίζουν πλέον και τα ζυμαρικά από εναλλακτικά αλεύρια κόκκινης φακής, ρεβιθιού, φαγόπυρου, βρώμης, νιόκι, γλυκοπατάτας ή κινόας»
Άλλωστε, όπως δείχνουν και τα στοιχεία πρόσφατης έρευνας που μελετά τις ανερχόμενες τάσεις της επόμενης δεκαετίας, αναμένεται να κορυφωθεί στο μέλλον η ζήτηση για εναλλακτικά προϊόντα, καθώς το 25% του κοινού στην Ελλάδα θεωρεί αυτές τις επιλογές πιο υγιεινές.
Τάση τα μακαρόνια με λαχανικά και όσπρια
Αρκετά καινοτόμα προϊόντα με βάση τα λαχανικά, που είναι κατάλληλα και για τα ράφια της μικρής λιανικής, έχουν κυκλοφορήσει τα τελευταία χρόνια. Οι βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο έχουν επενδύσει σε πιο υγιεινούς κωδικούς, που έρχονται μάλιστα σε εντυπωσιακές συσκευασίες και ευφάνταστους χρωματικούς συνδυασμούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα πρόσφατα λανσαρίσματα ζυμαρικών με λαχανικά της εταιρείας Μέλισσα Κίκιζας. Η σειρά περιλαμβάνει σπαγγέτι με καρότο, σπαγγέτι με σπανάκι και ένα προϊόν από παντζάρι, ζυμαρικά τα οποία παράγονται από σιμιγδάλι σκληρού σιταριού και 30% πολτό από φρέσκα λαχανικά. Παράλληλα, ψηλά στις προτιμήσεις παίζουν πλέον και τα ζυμαρικά από εναλλακτικά αλεύρια κόκκινης φακής, ρεβιθιού, φαγόπυρου, βρώμης, νιόκι, γλυκοπατάτας ή κινόας. Ο συγκεκριμένος τύπος ζυμαρικών έχει καταγραφεί στη συνείδηση των καταναλωτών ως υγιεινή επιλογή και τοποθετείται στο καλάθι του νοικοκυριού παρά την αισθητή διαφορά στην τιμή σε σχέση με τα συμβατικά ζυμαρικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σειρά ζυμαρικών από όσπρια που λάνσαρε η Barilla. Περιλαμβάνει πένες από 100% αλεύρι κόκκινης φακής και τα Casarecce από 100% αλεύρι ρεβιθιού.
Κωδικοί αυστηρά για… ανηλίκους
Ανάμεσα σε δεκάδες κωδικούς χωρίς γλουτένη, ζυμαρικά με λαχανικά ή χαρούπι και μακαρόνια από όσπρια, οι εταιρείες έχουν λανσάρει και αρκετά προϊόντα ζυμαρικών που απευθύνονται στο παιδικό καταναλωτικό κοινό. Αυτά τα προϊόντα περιέχουν τα απαραίτητα συστατικά για τη σωστή ανάπτυξή του και προσελκύουν με περίτεχνα σχήματα την προσοχή των μικρών καταναλωτών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα προϊόντα που έχει λανσάρει η γνωστή βιομηχανία Ήλιος. Η Βιομηχανία Ζυμαρικών Ήλιος παρουσίασε στην αγορά δύο νέα προϊόντα ολικής άλεσης, στοχεύοντας να προσφέρει εναλλακτικές επιλογές στην καθημερινή διατροφή των παιδιών, και όχι μόνο.
Τα Ζωάκια ολικής ήρθαν να προστεθούν στη σειρά «Τα παιδικά μας», όπου η Βιομηχανία Ζυμαρικών Ήλιος διαθέτει ήδη μεγάλη ποικιλία σχημάτων για παιδιά όλων των ηλικιών. Ο Τραχανάς ολικής με αγελαδινό γάλα, που ανήκει στη σειρά των παραδοσιακών ζυμαρικών «Ήλιος», αποτελεί μια νέα επιλογή, προσανατολισμένη στην υγιεινή διατροφή και στις προσδοκίες του σύγχρονου ανθρώπου. Τα ζυμαρικά ολικής άλεσης προσφέρουν όλα τα πολύτιμα συστατικά του φλοιού των σπόρων του σταριού και, για αυτό, είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, ενώ παρέχουν ενέργεια στον οργανισμό.
Παιδικά ζυμαρικά περιλαμβάνονται και στο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας Mέλισσα, η οποία διαθέτει σε σούπερ και μίνι μάρκετ τα Melissa Pasta Kids σε διάφορα σχήματα, ώστε τα παιδιά να παίρνουν όλα τα θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξή τους και την ισορροπημένη λειτουργία του οργανισμού τους.