Energy Drinks Τα ενεργειακά ποτά αναδεικνύονται σε μία από τις πιο επικερδείς κατηγορίες προϊόντων για τα καταστήματα της μικρής λιανικής κι η «μάχη» στην αγορά «φουντώνει» διαρκώς, προσφέροντας νέες επιλογές και ακόμη μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους για τους επαγγελματίες.
Της Ελένης Σαραντάκη
Ένα από τα πιο «καυτά» προϊόντα της μικρής λιανικής
Μία από τις προϊοντικές κατηγορίες που έχουν «εκτιναχθεί» τα τελευταία χρόνια, ειδικά σε ό,τι αφορά το κανάλι του μίνι μάρκετ και της μικρής λιανικής, είναι αυτή των ενεργειακών ποτών ή energy drinks. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η ζήτηση ακολουθεί μία απόλυτα ανοδική πορεία, με τα στοιχεία της Nielsen να δείχνουν ότι ειδικά οι νέοι καταναλωτές έχουν αρχίσει να απομακρύνονται από τα αναψυκτικά, δείχνοντας προτίμηση στα energy drinks. Συγκεκριμένα και όσον αφορά μία από τις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου, τις ΗΠΑ, οι πωλήσεις των ενεργειακών ποτών κατέγραψαν αύξηση 11,2% το 2019, αγγίζοντας τα 12,2 δισ. δολάρια.
Αντίστοιχη είναι, όμως, η εικόνα και στην Ελλάδα, με τις πιο πρόσφατες έρευνες να δείχνουν ότι τα ενεργειακά ποτά έχουν αρχίσει να αναδεικνύονται στην κατηγορία με τις καλύτερες επιδόσεις εντός του κλάδου των αναψυκτικών και των μη αλκοολούχων ποτών, επωφελούμενα από τις νέες τάσεις και τον τρόπο ζωής των millennials, οι οποίες αυξάνουν διαρκώς και τις επενδύσεις των εταιρειών προς αυτή την κατεύθυνση. Στοιχεία του ΕΦΕΤ δείχνουν δε, ότι τα εν λόγω προϊόντα καταναλώνονται σε μεγάλο βαθμό από τους εφήβους και στη χώρα μας, καθώς σε αυτούς οφείλεται το 43,9% της εγχώριας κατανάλωσης.
Παγκόσμιοι «κολοσσοί» στη «μάχη» για τα energy drinks
Η δυναμική της αγορά σε παγκόσμιο επίπεδο είναι μάλιστα τόσο μεγάλη, που έχει εταιρείες «κολοσσούς» να «μάχονται» για τα μερίδιά της, επενδύοντας εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση της παρουσίας τους. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία από τις ΗΠΑ, από το 2001 και μετά, η μετοχή της Monster στο χρηματιστήριο έχει ξεπεράσει όλες τις άλλες μετοχές του δείκτη S&P 500, με απόδοση σχεδόν 60.000%, πάνω από «γιγαντιαία» brands, όπως αυτό της Amazon και της Apple. Η Coca Cola, όμως, που έχει αναλάβει τη διανομή του, έκανε πρόσφατα νέο άνοιγμα στην παγκόσμια αγορά, με ένα νέο δικό της ενεργειακό ποτό, το Coca Cola Energy, το οποίο έχει τη γεύση του κορυφαίου αναψυκτικού κι έχει ήδη αρχίσει να διανέμεται σε πάνω από 25 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Μεγάλης Βρετανίας, της Ισπανίας και της Γερμανίας.
Αντίστοιχες είναι οι κινήσεις και της PepsiCo στη συγκεκριμένη κατηγορία, αφού η ύφεση στα αναψυκτικά έχει στρέψει και το δικό της ενδιαφέρον στα ενεργειακά ποτά. Έτσι, ξεκίνησε πρόσφατα να λανσάρει το Mountain Dew Amp Game Fuel, το οποίο απευθύνεται σε παίκτες βιντεοπαιχνιδιών. Το brand της Mountain Dew έχει χρησιμοποιηθεί και στο παρελθόν προς αυτή την κατεύθυνση, επειδή περιείχε καφεΐνη, αλλά τότε δεν αναφερόταν ως energy drink. Ως εκ τούτου, η αμερικανική πολυεθνική προχώρησε σε νέο λανσάρισμα, επιδιώκοντας τη… σύνδεσή του με την αναπτυξιακή τροχιά της αγοράς. Στην Ευρώπη, πάντως, μεγάλες επενδύσεις στα ενεργειακά ποτά κάνει κι η ουγγρική εταιρεία Hell, η οποία κι έχει αρχίσει να κερδίζει «κυριαρχικά» μερίδια σε πολλές χώρες, μεταξύ των οποίων το Αζερμπαϊτζάν, η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Ελλάδα κι η Κύπρος.
Οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς είναι η Red Bull κι η Hell με τα ομώνυμα προϊόντα, καθώς και η Coca Cola Τρία Έψιλον, με ταMonster.
Οι μεγάλοι «παίκτες» στην ελληνική αγορά
Στην Ελλάδα λοιπόν και με βάση στοιχεία της Nielsen, οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς είναι τρεις: η Red Bull και η Hell με τα ομώνυμα προϊόντα, καθώς και η Coca Cola Τρία Έψιλον, η οποία και διανέμει στα καταστήματα όλης της χώρας τα ενεργειακά ποτά Monster. Οι τρεις εταιρείες διαθέτουν μερίδια άνω του 20%, έχοντας αυξήσει τον τελευταίο καιρό τον ανταγωνισμό, με νέα προϊόντα να κάνουν την εμφάνισή τους, αναζητώντας τη δική τους θέση στα ράφια και των μίνι μάρκετ. Το κανάλι της μικρής λιανικής, άλλωστε, αποτελεί το πλέον σημαντικό για τον συγκεκριμένο κλάδο, γεγονός που έχει οδηγήσει και σε έναν… πόλεμο τιμών και προσφορών, με κερδισμένους τους επαγγελματίες.
Ετοιμάζει είσοδο στην αγορά κι η Όλυμπος
Από εκεί και πέρα, την εμφάνισή της έχει κάνει τον τελευταίο καιρό στην ελληνική αγορά και μία σειρά από νέα brand στην κατηγορία των ενεργειακών ποτών, που διεκδικούν το δικό τους μερίδιο από τη διαρκώς αυξανόμενη «πίτα» των εσόδων. Ανάμεσά τους και διάφορες ελληνικές εταιρείες έχουν στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση, όπως πριν από λίγα χρόνια η Δέλτα με το Vibe, ενώ ένα πρώτο λανσάρισμα στην εν λόγω αγορά φαίνεται ότι εξετάζουν και τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία. Συγκεκριμένα, η θεσσαλική εταιρεία πίσω από το διάσημο brand Όλυμπος απέκτησε πρόσφατα και την τρικαλινή εταιρεία αναψυκτικών «Κλιάφα», προαναγγέλλοντας νέα προϊόντα σε αναψυκτικά και τσάι, αλλά μακροπρόθεσμα και την είσοδό τους στα energy drinks με τους πρώτους δικούς της κωδικούς.
Νο1 στις προτιμήσεις νέων κι αθλητών
Η μεγάλη αυτή ανάπτυξη της αγοράς των ενεργειακών ποτών προέρχεται από τη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση των προϊόντων, με τη νέα γενιά των καταναλωτών να δείχνει την ξεκάθαρη προτίμησή του σε αυτά έναντι των αναψυκτικών. Πάνω από το 45% της κατανάλωσής τους οφείλεται όπως είπαμε στους εφήβους, ενώ σημαντικό target group είναι κι οι αθλητές. Σύμφωνα με την έρευνα «Ο επιπολασμός της χρήσης συμπληρωμάτων διατροφής από Έλληνες αθλητές» του Τμήματος Ιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τα ενεργειακά ποτά αποτελούν και τα πιο δημοφιλή συμπληρώματα διατροφής στην Ελλάδα, με ποσοστό της τάξης του 47,6%, ξεπερνώντας τις ενεργειακές μπάρες (44,2%), αλλά και τις πολυβιταμίνες (42,2%).
Η έρευνα έγινε σε ένα δείγμα 1.518 αθλητών, ηλικίας άνω των 12 ετών, από 27 διαφορετικά αθλήματα, κι έδειξε ότι το 64,6% αυτών έπαιρναν συμπληρώματα διατροφής, δείχνοντας ξεκάθαρη προτίμηση και στα ενεργειακά ποτά.
Κέρδος άνω του 40% για τους επαγγελματίες
Το κανάλι της μικρής λιανικής (μίνι μάρκετ , ψιλικατζίδικα, περίπτερα) αποτελεί τη No1 επιλογή για την αγορά των ενεργειακών ποτών, καθώς καλύπτει περίπου τα 2/3 επί των συνολικών πωλήσεων γενικά στα μη αλκοολούχα ποτά. Εξ αυτών, τα energy drinks αναδεικνύονται τον τελευταίο καιρό σε ένα από τα πιο επικερδή προϊόντα για τους επαγγελματίες, καθώς οι πωλήσεις τους μπορούν να αυξηθούν σημαντικά, ειδικά σε περιοχές κοντά σε γυμναστήρια και σχολεία. Με βάση και την έρευνα αγοράς του περιοδικού μας δε, το περιθώριο κέρδους σε κάποια brands μπορεί ακόμη και να ξεπερνάει το 40%, αποδίδοντας ένα σημαντικό ποσό στα καταστήματα με μεγάλη ζήτηση.
Νέο trend η κάνναβη
Τα ενεργειακά ποτά, όμως, φαίνεται ότι αποτελούν τη Νο1 στόχευση και των προϊόντων κάνναβης, τα οποία και έχουν αρχίσει να… εξαπλώνονται και στην ελληνική αγορά, μετά τις σχετικές νομοθεσίες που επέτρεψαν την πώλησή τους και στη χώρα μας, μέσω καταστημάτων όπως αυτά των βιολογικών προϊόντων αλλά και της μικρής λιανικής. Τα αναψυκτικά κι οι μπίρες με κάνναβη έχουν ήδη προκαλέσει ενδιαφέρον, όπως θα διαβάσατε και στο ρεπορτάζ του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική» από την Athens Cannabis Expo 2020, αλλά όλα δείχνουν ότι τo νέο trend θα είναι τα ενεργειακά ποτά με κάνναβη.
Ήδη στην αγορά υπάρχουν διάφορα είδη ενεργειακών ποτών κάνναβης, καθένα με τη δική του ξεχωριστή φόρμουλα. Τα περισσότερα έχουν φυσικά συστατικά, που εξάγονται από τους σπόρους κάνναβης, σε συνδυασμό με ουσίες που ενισχύουν την ενέργεια, όπως η καφεΐνη.
Ξέρετε ότι…
…Τα ενεργειακά ποτά είναι τα μόνα προϊόντα με καφεΐνη τα οποία αναγράφουν την ακριβή ποσότητα καφεΐνης στο κουτί τους.
…Η ποσότητα καφεΐνης ενός ενεργειακού ποτού των 250ml αντιστοιχεί σε έναν εσπρέσο των 80mg ή σε μία σοκολάτα 150 γραμμαρίων ή σε ένα ice tea.
…Η πλειοψηφία των ενεργειακών ποτών αποτελείται κατά βάση από νερό, σε ποσοστό μάλιστα που ξεπερνά το 85%, ενώ η περιεκτικότητα σε ζάχαρη είναι συνήθως της τάξης του 10%.