Energy Drinks. Τα ενεργειακά ποτά παραμένουν ένα από τα σημαντικότερα προϊόντα της μικρής λιανικής, καθώς οι πωλήσεις τους είναι σταθερά ανοδικές και το περιθώριο κέρδους τους ικανό να κάνει τη διαφορά για τον επαγγελματία του κλάδου.
Της Ελένης Σαραντάκη
Σημαντικό «όπλο» για τα μίνι μάρκετ
Με βασικό κανάλι πώλησης τα μίνι μάρκετ, τα ψιλικατζίδικα και τα περίπτερα, τα ενεργειακά ποτά έχουν αρχίσει να μετατρέπονται σε… βασιλιά της κατηγορίας των μη αλκοολούχων ποτών. Η ανάπτυξή τους σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και στην Ελλάδα, παραμένει μεγάλη, με όλο και περισσότερους καταναλωτές να τα περιλαμβάνουν στην καθημερινή διατροφή τους. Με τη γυμναστική και την ευεξία να αποτελούν σταθερές αξίες για τη νέα γενιά, προϊόντα όπως τα ενεργειακά και τα ισοτονικά ποτά εμφανίζονται ως συνοδευτικά κι «εκτοξεύουν» τις πωλήσεις τους. Το γεγονός ευνοεί απόλυτα τη μικρή λιανική, αφού θεωρείται μακράν η νούμερο ένα επιλογή για την αγορά των συγκεκριμένων ροφημάτων. Έτσι, τα μίνι μάρκετ αποκτούν στα ψυγεία τους ένα σημαντικό «όπλο» για τις πωλήσεις τους, που τους προσφέρουν κι ένα αρκετά ικανό περιθώριο κέρδους.
«Καλπάζουν» οι πωλήσεις και στην Ελλάδα
Τα ενεργειακά ποτά έχουν καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια ως ένα προϊόν με μεγάλη ανάπτυξη, ειδικά στο κανάλι του μίνι μάρκετ, αλλά οι πωλήσεις του συνεχίζουν να αυξάνονται με γοργό ρυθμό κάθε χρόνο. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι και μέσα στο 2020, η άνοδος στην Ελλάδα «άγγιξε» το 20%, τόσο σε όγκο, όσο και σε αξία πωλήσεων, γεγονός που αποδεικνύει τη δυναμική του κλάδου στους καταναλωτές. Η μικρή λιανική καταλαμβάνει δε το μεγαλύτερο μερίδιο των αγορών στα εν λόγω προϊόντα, αφού η λογική του on-the-go ταιριάζει απόλυτα στα energy drinks. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι κι οι ίδιες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο χώρο έχουν εστιάσει στα μικρότερα σημεία πώλησης, αυξάνοντας και τις προσφορές τους στη «μάχη» του ανταγωνισμού για τα ψυγεία τους.
Ευνοημένα από τη μείωση του ΦΠΑ
Η αγορά των ενεργειακών ποτών ευνοήθηκε και από τη μείωση του ΦΠΑ σε μία σειρά από προϊόντα το καλοκαίρι του 2020. Με απόφαση της κυβέρνησης, πολλά προϊόντα που πωλούνται και στη μικρή λιανική είδαν τον ΦΠΑ τους να μειώνεται σε 13% από 24%. Με βάση την εγκύκλιο της ΑΑΔΕ, ανάμεσά τους ήταν και τα τονωτικά παρασκευάσματα που μπορούν να καταναλωθούν απευθείας ως ποτά, έστω και αν λαμβάνονται σε μικρές ποσότητες. Τα εν λόγω μη αλκοολούχα ποτά, που συχνά αναφέρονται ως συμπληρώματα διατροφής, είναι δυνατόν να παρασκευάζονται με βάση εκχυλίσματα φυτών και να περιέχουν πρόσθετες βιταμίνες ή/και μέταλλα. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν τα ισοτονικά πόσιμα παρασκευάσματα και τα ενεργειακά ποτά (π.χ. για τους αθλητές). Τα μη αλκοολούχα τονωτικά παρασκευάσματα που πρέπει να διαλυθούν προτού καταναλωθούν ως ποτά δεν περιλαμβάνονται στο παρόν κεφάλαιο και υπάγονται γενικά στην κλάση 2106 του Δασμολογίου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα και την αύξηση της αξίας των πωλήσεων στις συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, γεγονός που έδωσε το δικαίωμα για ακόμη μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους σε όλο τον «κρίκο» της εφοδιαστικής «αλυσίδας».
Άλλαξε τα δεδομένα ο κορωνοϊός
Η πανδημία του κορωνοϊού άλλαξε τα δεδομένα σε ολόκληρη την αγορά, επηρεάζοντας γενικότερα τις πωλήσεις των μίνι μάρκετ, αλλά και τον τομέα των ενεργειακών ποτών. Πρόκειται για έναν κλάδο που βασίζεται στις πωλήσεις των προϊόντων και ως συνοδευτικών άσκησης, με αποτέλεσμα το κλείσιμο των γυμναστηρίων να αποτελέσει «χτύπημα» και για πολλά καταστήματα της μικρής λιανικής. Επαγγελματίες που είχαν σωστά επενδύσει στη συγκεκριμένη λογική έχοντας δίπλα τους γυμναστήρια, είδαν ένα μεγάλο «κομμάτι» των πωλήσεών τους να περιορίζεται σημαντικά. Το ίδιο συνέβη και με τα καταστήματα κοντά στα σχολεία. Οι μαθητές αποτελούν μία από τις κορυφαίες καταναλωτικές ομάδες ενεργειακών ποτών και το κλείσιμο των σχολείων είχε τις ανάλογες επιπτώσεις.
Οι πωλήσεις των προϊόντων βρήκαν πάντως διέξοδο στους καταναλωτές της… πλατείας.
Η πλειονότητα των Ελλήνων μεταφέρθηκε σε πάρκα και πλατείες, παρά τις σχετικές συστάσεις για τον κορωνοϊό, αφού το μεγάλο διάστημα του Lockdown δεν άφησε και πολλά περιθώρια επιλογών εξόδου για τους καταναλωτές. Κάποια σημεία της μικρής λιανικής βρέθηκαν έτσι ευνοημένα από τη συγκεκριμένη κατάσταση, αλλά σε κάθε περίπτωση τα μίνι μάρκετ αναγκάστηκαν σε αυτή την περίοδο να αντιμετωπίσουν μία ακόμη αλλαγή δεδομένων για τις πωλήσεις τους.