Με τον αριθμό των κατοικίδιων να αυξάνεται διαρκώς στην Ελλάδα και το περιθώριο κέρδους για τα μίνι μάρκετ να είναι μεγάλο, το Pet Food, η τροφή για τα κατοικίδια ζώα δηλαδή, μπορεί να αποδειχτεί ένα σημαντικό έσοδο για κάθε επαγγελματία.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Ένας από τους κλάδους με ευρεία ανάπτυξη ακόμα και εν μέσω κρίσης στην Ελλάδα, είναι αυτός των κατοικίδιων ζώων. Σύμφωνα με τα στοιχεία φιλοζωικών οργανώσεων, τουλάχιστον το 15% του πληθυσμού της χώρας, διαθέτει ένα ή και περισσότερα κατοικίδια, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να αναπτύσσεται φιλοζωική κουλτούρα, κυρίως στις μικρότερες ηλικίες.
Το μεγάλο περιθώριο κέρδους αποτελεί δέλεαρ για περαιτέρω αξιοποίηση των προϊόντων Pet Food και στα μίνι μάρκετ.
Το γεγονός έχει οδηγήσει τον αριθμό των κατοικίδιων πάνω από το 1 εκατομμύριο, με την τελευταία έκθεση του FEDIAF, του Συνδέσμου της Ευρωπαϊκής Βιομηχανίας Ζωοτροφών, να καταγράφει 660.000 κατοικίδιους σκύλους και 590.000 γάτες. Κάπως έτσι, λοιπόν, έχει εκτιναχτεί και ο τζίρος γύρω από την τροφή των κατοικίδιων ζώων. Η αγορά του λεγόμενου Pet Food υπολογίζεται στα 70 δισ. δολάρια σε παγκόσμιο επίπεδο, με βάση τα στοιχεία της GFK, με την πλειοψηφία αυτών να αφορούν τις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
Στη «γηραιά» ήπειρο ο αντίστοιχος τζίρος ανέρχεται σε πάνω από 20 δισ. δολάρια, ενώ στην Ελλάδα η αγορά του Pet Food είχε ξεπεράσει τα 150 εκατ. δολάρια το 2015, με την τάση να είναι διαρκώς ανοδική. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα, ότι ακόμη και κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων της κρίσης στη χώρα μας, όταν όλοι οι δείκτες σημείωναν «βουτιά», η αύξηση στις αγορές τροφής για κατοικίδια ήταν τεράστια (7,1% από το 2011 στο 2012, σύμφωνα με έρευνα της ICAP). Σε αυτό το διάστημα δε, ο τζίρος της αγοράς έχει υπερτριπλασιαστεί, με συνεχώς ανοδικές τάσεις.
Πρώτη επιλογή η λιανική αγορά
Η διάθεση των προϊόντων Pet Food γίνεται μέσα από δύο «κανάλια» της αγοράς. Τα μάρκετ και τη λιανική αγορά από τη μία και τα Pet Shop από την άλλη. Και παρότι το δεύτερο κανάλι είναι το πιο εξειδικευμένο και διαθέτει πολύ μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων και επιλογών, το κανάλι των μάρκετ είναι ξεκάθαρα η πρώτη επιλογή για τους καταναλωτές στην Ελλάδα.
Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία της αγοράς, σχεδόν 2 στους 3 Έλληνες αγοράζουν τροφή για τα κατοικίδιά τους από σούπερ και τα μίνι μάρκετ. Συγκεκριμένα, έρευνα της Nielsen MarkeTrack, καταγράφει το συγκεκριμένο ποσοστό στο 63,3% της αγοράς (για τον τομέα του grocery), αναδεικνύοντας έτσι και μια μεγάλη ευκαιρία για αυξανόμενες πωλήσεις στον συγκεκριμένο κλάδο.
Όσον αφορά τους λόγους που οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων προτιμούν κατά κύριο λόγο, το σούπερ μάρκετ για τις αγορές τους, αυτοί οφείλονται στο γεγονός ότι το Pet Food στα μάρκετ είναι αρκετά πιο οικονομικό σε σχέση με τα Pet Shop, αλλά και στο γεγονός ότι μπορούν να το βρουν παντού και να συνδυάσουν τη συγκεκριμένη αγορά και με τα υπόλοιπα ψώνια τους.
Ένα «κρυμμένο» προϊόν με μεγάλο περιθώριο κέρδους
Όπως αποδεικνύεται λοιπόν και με βάση τα στοιχεία, η αγορά του Pet Food είναι μία διαρκώς αυξανόμενη αγορά, η οποία εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται τα επόμενα χρόνια, ενισχύοντας τις πωλήσεις και τον τζίρο των εταιρειών, αλλά και των καταστημάτων. Ωστόσο, το ρεπορτάζ του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική» στην αγορά των καταστημάτων της μικρής λιανικής έδειξε σχεδόν μηδαμινή αξιοποίηση του συγκεκριμένου προϊόντος.
Σε ένα μεγάλο αριθμό μίνι μάρκετ, οι ζωοτροφές απουσίαζαν εντελώς από την γκάμα των προς πώληση προϊόντων, ενώ ακόμη και σε όσα υπήρχαν ήταν συνήθως «κρυμμένες» στα κάτω ράφια, σαν ένα δευτερεύον προϊόν για σπάνιες περιπτώσεις. Κι όλα αυτά, παρότι το περιθώριο κέρδους από την πώληση των συγκεκριμένων προϊόντων είναι τεράστιο, σύμφωνα και με όσα μας εξομολογήθηκαν πολλοί από τους ιδιοκτήτες των μίνι μάρκετ. Αυξημένη και μάλιστα αρκετά, είναι η ζήτηση για τα συγκεκριμένα προϊόντα, όπως θα διαβάσετε και παρακάτω.
Όπως γίνεται αντιληπτό λοιπόν, η συγκεκριμένη αγορά είναι μία από αυτές στις οποίες μπορούν να εστιάσουν τα καταστήματα μίνι μάρκετ και τα παντοπωλεία, ώστε να «κλέψουν» ένα μερίδιο από τα σούπερ μάρκετ που αποτελούν σήμερα τον «κυρίαρχο» της αγοράς. Το μεγάλο περιθώριο κέρδους άλλωστε είναι από μόνο του ένα μεγάλο δέλεαρ για την καλύτερη αξιοποίηση των προϊόντων Pet Food.
Αυξάνονται οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων στην ΕλλάδαΤα κατοικίδια καθημερινά κερδίζουν όλο και περισσότερο «έδαφος» και στην Ελλάδα, μεταβάλλοντας τα δεδομένα που ίσχυαν παλαιότερα, με τους ιδιοκτήτες τους να αναζητούν μάλιστα και καλύτερης ποιότητας ζωοτροφές, που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις τους. Γενικότερα πάντως, έχει παρατηρηθεί στη χώρα μας ότι η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει το αίσθημα των Ελλήνων απέναντι στα ζώα, με τη νέα γενιά να παρουσιάζεται πολύ πιο ευαισθητοποιημένη σε σχέση με τους μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους. Σύμφωνα με την online έρευνα της Keeppet, οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων είναι κατά κύριο λόγο (75%) από 26 ως 55 ετών και έχουν αποκτήσει το κατοικίδιό τους μέσα στην περίοδο της οικονομικής κρίσης, καθώς οι περισσότεροι (63%) δηλώνουν ότι το έχουν από 0 ως 7 χρόνια. Αξιοσημείωτο επίσης είναι ότι οι πιο πολλοί (62%) θέλουν να αποκτήσουν και δεύτερο κατοικίδιο στο μέλλον, στοιχείο που δείχνει και τη δυνατή σχέση που έχουν αναπτύξει με τα ζώα. Στα μεγάλα αστικά κέντρα η ζωοφιλία είναι πιο ενισχυμένη, αφού το 66% των ερωτηθέντων απάντησε ότι διαμένει στην Αθήνα, το 17% στη Θεσσαλονίκη και μόλις το 17% στην υπόλοιπη Ελλάδα. |
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Γιώρφος Τσιάκος
Μηνιαίο budget έως 80 ευρώ για αγορές Pet Food
Τα μεγάλα περιθώρια κέρδους από τις πωλήσεις ζωοτροφών, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τις τροφές για σκύλους, γάτες και τα υπόλοιπα κατοικίδια, επιβεβαιώνονται και από την πρόσφατη έρευνα της Keeppet, της διαδικτυακής ελληνικής πλατφόρμας για υπηρεσίες φιλοξενίας κατοικίδιων, η οποία καταγράφει τα χρήματα που δαπανούν κατά μέσο όρο οι ιδιοκτήτες τους.
Με βάση τα συγκεκριμένα στοιχεία λοιπόν, το 64% των ιδιοκτητών κατοικίδιων φέρεται να ξοδεύει ένα ποσό της τάξης των 50 ευρώ τον μήνα για τα κατοικίδιά του, ενώ ένα 20% βάζει ακόμη πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη, διαθέτοντας ακόμη και 80 ευρώ σε μηνιαία βάση.
«Πουλάει» το private label
Η τάση στην αγορά του Pet Food θέλει τους καταναλωτές να στρέφονται σε πιο φυσικές τροφές για τα κατοικίδιά τους και να επιλέγουν προϊόντα με ιδιαίτερες, αλλά «εύηχες» γεύσεις, όπως κράνμπερι, προσούτο, ανανά ακόμη και ελάφι ή τάρανδο. Παρ’ όλα αυτά, το σημαντικότερο κίνητρο για την αγορά μιας συγκεκριμένης τροφής παραμένει η τιμή. Αυτός είναι και ο λόγος που στο Pet Food ξεχωρίζει εδώ και δεκαετίες το private labeling, έχοντας διαρκώς διψήφια μερίδια της αγοράς.
Πρόκειται για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με αρκετές εταιρείες να φτιάχνουν ουσιαστικά ζωοτροφές… φασόν, για να μειώσουν το κόστος και να τις διαθέσουν σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη γκάμα σημείων πώλησης, με κύριο κανάλι τα σούπερ μάρκετ. Έρευνα της ICAP εν μέσω κρίσης μάλιστα, έδειξε περαιτέρω αύξηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα επόμενα χρόνια και γενικά στις οικονομικές τροφές, με απώλειες στην κατηγορία των «super premium», των πιο ακριβών δηλαδή προϊόντων, εξαιτίας του περιορισμού του εισοδήματος των καταναλωτών, το οποίο και τους αναγκάζει να στρέφονται σε πιο οικονομικές και συμφέρουσες λύσεις.
Η μάχη των εταιρειών
Η εκτίναξη του τζίρου του Pet Food και στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, έχει εντείνει και τη μάχη της αγοράς, με νέους «παίκτες» να εισέρχονται και σε αυτόν τον κλάδο, διεκδικώντας τα δικά τους μερίδια στην αγορά και όλο και περισσότερα προϊόντα να λανσάρονται προς τέρψιν των καταναλωτών και των «μικρών» τους φίλων. Κάποια εξ αυτών θα παρουσιαστούν αναλυτικά και παρακάτω.
Όσον αφορά τις εταιρείες της αγοράς, όμως, ο κλάδος των τροφών για κατοικίδια ζώα περιλαμβάνει κυρίως εισαγωγικές επιχειρήσεις (και λιγότερο παραγωγικές), αρκετές από τις οποίες δραστηριοποιούνται και σε άλλους κλάδους (π.χ. εμπόριο ειδών διατροφής). Ηγετικές θέσεις κατέχουν εταιρείες όπως η Nestlé και η Mars Hellas, με τα brands που αφορούν κυρίως τις σκυλοτροφές, αλλά και τις γατοτροφές να είναι τα πιο γνωστά στην αγορά.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου των ζωοτροφών γενικότερα, κινούνται διαρκώς προς τη διεύρυνση της ποικιλίας των προϊόντων τους με όλο και πιο εξειδικευμένες τροφές, αλλά και προς τη διάθεση περισσότερων προϊόντων χαμηλής τιμής, με οικονομικές συσκευασίες, για την κάλυψη των αναγκών όλων των κοινωνικών και κυρίως οικονομικών ομάδων των φιλόζωων και των ιδιοκτητών κατοικίδιων στη χώρα.
Μεγάλη ποικιλία προϊόντων Pet Food
Η είσοδος ακόμη περισσότερων εταιρειών στον τομέα της παραγωγής, εμπορίας και διακίνησης τροφών για κατοικίδια, έχει αυξήσει σε μεγάλο βαθμό και τις επιλογές στην αγορά, τόσο για τις πωλήσεις, όσο και για τις αγορές. Στην προσπάθειά τους να κερδίσουν τα δικά τους μερίδια στην αγορά, αρκετές εταιρείες έχουν προσπαθήσει να καινοτομήσουν ή να ξεχωρίσουν, με ειδικές τροφές που διαφέρουν από τις άλλες. Έτσι, μπορεί κανείς πλέον να βρει τροφές για συγκεκριμένες ράτσες και ηλικίες, με ιδιαίτερα και φυσικά συστατικά, αλλά και κλινικές τροφές που βοηθούν παράλληλα την υγεία των ζώων. Ενδεικτικά, θα διαβάσετε παρακάτω κάποιες εξ αυτών.
Σειρά ισορροπημένης διατροφής Friskies
Η σειρά Friskies είναι σχεδιασμένη από τους κτηνιάτρους και τους διαιτολόγους της Purina. Περιλαμβάνει μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων πλήρους και ισορροπημένης διατροφής για τον σκύλο και τη γάτα, με την γκάμα να προσαρμόζεται στο στάδιο και τον τρόπο της ζωής του κάθε κατοικίδιου. Τα προϊόντα Friskies προσφέρονται σε ξηρή τροφή και σε κονσέρβα, ενώ η σειρά διαθέτει και συμπληρωματικές τροφές, που μπορούν να δοθούν στο κατοικίδιο ως λιχουδιά ή ανταμοιβή.
Μπισκότα Pedigree σε 3 γεύσεις
Τα Pedigree Biscrok είναι τραγανά μπισκότα για την επιβράβευση των σκύλων και διακρίνονται σε 3 γεύσεις. Λευκό μπισκότο με γεύση κοτόπουλο, καφέ μπισκότο με γεύση μοσχάρι και κόκκινο με γεύση μεδούλι. Οδηγίες Διατροφής: Μικρόσωμοι σκύλοι, έως 4 μπισκότα την ημέρα. Μεσαίου μεγέθους σκύλοι, έως 8 μπισκότα την ημέρα. Μεγαλόσωμοι σκύλοι, έως 12 μπισκότα την ημέρα.
Νέο νομικό πλαίσιοΤο αυξημένο ενδιαφέρον για τα κατοικίδια στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι πολύ πρόσφατα είχαμε και το πρώτο νομικό πλαίσιο για τον κλάδο. Πιο συγκεκριμένα, θεσπίστηκε ειδική νομοθεσία προστασίας ζώων, για να αποφευχθούν τα περιστατικά κακοποίησης και εγκατάλειψης, να περιοριστεί ο αριθμός των αδέσποτων και η παράνομη εμπορία διαμέσου ενός αυστηρού πλαισίου σήμανσης. Με βάση τη νέα νομοθεσία λοιπόν, η κακοποίηση των ζώων αποτελεί πλέον αυτεπαγγέλτως διωκόμενο έγκλημα και ακολουθείται η αυτόφωρη διαδικασία, για οποιονδήποτε κατηγορείται για κακοποίηση ζώου. Παράλληλα, θεσπίστηκε κι ο θεσμός του Εισαγγελέα Προστασίας Ζώων, που εδρεύει στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, ενώ ποινικές κυρώσεις επιφέρει πλέον και η παράνομη εμπορία ζώων συντροφιάς, σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία, η οποία και τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός έτους. Η χρηματική ποινή σε αυτές τις περιπτώσεις μάλιστα, ξεκινά από 5.000 και αγγίζει τις 15.000 ευρώ. |
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Κατερίνα Βέρρα
Υγρή τροφή για γάτες Small Cups
Η σειρά Small Cups της Natural Trainer για γάτες σε αλουμινένια δισκάκια των 85gr, είναι μία υγρή τροφή από φρέσκα επιλεγμένα κρέατα. Απευθύνεται σε όλες τις φυλές και ηλικίες καλύπτοντας τις διαφορετικές διατροφικές ανάγκες που μπορεί να εμφανίζουν οι γάτες ανάλογα με το στάδιο της ζωής τους. Η σειρά διαθέτει την καινοτομία αναθέρμανσης στο φούρνο μικροκυμάτων, ενώ προσφέρεται σε ποικιλία γεύσεων. Περιέχει μεγάλη περιεκτικότητα σε κρέας (ψάρι 26%, κοτόπουλο 6%).
Κροκέτες Royal Canin ειδικά σχεδιασμένες για κάθε φυλή
Στο πεδίο της διατροφής των γατών, η Royal Canin έχει λανσάρει μία σειρά από κροκέτες, λαμβάνοντας υπόψη τις παραμέτρους που διαφοροποιούν τις γάτες και προορίζεται αποκλειστικά για γάτες καθαρόαιμων φυλών. Η κάθε φυλή λοιπόν (Persian, Siamese, Maine Coon, British Shorthair, Sphynx) έχει το δικό της προϊόν σχεδιασμένο από το Κέντρο Έρευνας & Ανάπτυξης της Royal Canin, με την ενεργή συνεργασία δικτύου εκτροφέων.
Τροφές Orijen από 90% κρέας
Οι τροφές και λιχουδίες ORIJEN freeze-dried χαρακτηρίζονται από 90% και 100% κρέας αντίστοιχα, όπως ελευθέρας βοσκής κοτόπουλα, γαλοπούλες, πάπιες, ορτύκια και αυγά, κόκκινα κρέατα αναθρεμμένα σε ράντσο και ψάρια αλιευμένα από τη φύση. Τα συγκεκριμένα προϊόντα παραδίδονται φρέσκα ή ωμά και σε αναλογία ολόκληρου θηράματος και έτσι παρέχουν θρεπτικά στοιχεία στη φυσική τους μορφή, μειώνοντας την ανάγκη για συνθετικά πρόσθετα. Παρασκευάζονται με τη μέθοδο της λυοφιλοποίησης, δηλαδή καταψύχονται αντί να μαγειρεύονται.
Eιδική τροφή για σκύλους σε κύηση, τροφή Ecopet Natural
Η ισορροπημένη τροφή Ecopet Natural είναι ειδικά σχεδιασμένη για κουτάβια και θηλυκούς σκύλους σε κύηση ή γαλουχία. Περιλαμβάνει –μεταξύ άλλων– αφυδατωμένο κρέας κοτόπουλου (30%), καλαμπόκι, σιτάλευρο, λίπος κοτόπουλου, ρύζι, αφυδατωμένο πολτό τεύτλων, γλουτένη καλαμποκιού, ανθρακικό ασβέστιο και χλωριούχο νάτριο.
Φυσικές τροφές Naturea Grain Free
Η σειρά Naturea Grain Free ακολουθεί την έννοια Naturally Appropriate και την τάση για τροφές πιο κοντά στη φύση. Τα συστατικά των συνταγών Naturea GRAIN FREE είναι κρέας ή ψάρι, συνοδευόμενα από γλυκοπατάτες, φρούτα, λαχανικά, αρωματικά βότανα και φύκια, ενώ είναι χαμηλές σε υδατάνθρακες. Οι συγκεκριμένες δίαιτες δημιουργήθηκαν με βάση τη βιολογία του σκύλου και της γάτας και όχι το εμπορικό ή παραγωγικό όφελος, σύμφωνα με την εταιρεία Naturea.
Προϊόντα ολιστικής υγείας Applaws
Οι τροφές Applaws είναι διαφορετικές από την πλειοψηφία των ξηρών τροφών της αγοράς, καθώς είναι βασισμένες σε μία ολιστική-υγιεινή λογική, ώστε όχι μόνο να καλύπτουν την πείνα του κατοικίδιου, αλλά να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των διαφόρων περιστατικών που μπορεί να παρουσιαστούν στην υγεία και την ευημερία του.
Τα συγκεκριμένα προϊόντα περιέχουν μόνο φυσικά συστατικά με εξαιρετικά υψηλή περιεκτικότητα σε κρέας, χωρίς πρόσθετα. Επίσης, περιέχουν λιπαρά οξέα όπως ω-6 και ω-3, προβιοτικά, πεπτικά ένζυμα, αντιοξειδωτικές βιταμίνες, μεταλλικά στοιχεία και φυσικά βελτιωτικά για το δέρμα και το τρίχωμα.
Gourmet τροφή Hunter για κυνηγόσκυλα
Η υγρή τροφή Hunter, είναι μια gourmet επιλογή ιδανική για ενήλικα κυνηγόσκυλα με κομμάτια κρέατος σε σάλτσα. Περιέχει κρέας και υποπροϊόντα κρέατος, νερό κατάλληλο για επεξεργασία, σιτηρά, πυκνωτικά μέσα και παράγοντες πηγμάτωσης, αλάτι, τριφωσφορικό νάτριο και καραμελόχρωμα. Έχει διάρκεια ζωής 36 μηνών και αποθηκεύεται σε σκιερό και στεγνό περιβάλλον αποθήκευσης. Εάν ανοιχτεί, διατηρείται στο ψυγείο.
Ράβδοι κρέατος Platinum και για… ανθρώπινη κατανάλωση
Σνακ κρέατος για κατοικίδια, περιλαμβάνει η σειρά Platinum Fit Sticks, τα οποία προσφέρονται μεταξύ των γευμάτων για σκυλιά κάθε ηλικίας και ράτσας. Απαλλαγμένα από ανεπιθύμητα πρόσθετα που καταπονούν τον οργανισμό, τα συγκεκριμένα προϊόντα περιέχουν μόνο υψηλής ποιότητας συστατικά, τα οποία επιτρέπονται ακόμα και για ανθρώπινη κατανάλωση. Διαθέτουν φρέσκο κρέας κοτόπουλου και αρνιού, ρύζι, ως ένα υψηλής ποιότητας συστατικό για τη σύνθεση υδατανθράκων, εκχύλισμα κελύφους πράσινων μυδιών και άλλα θρεπτικά βότανα. Μαγειρεύονται στον δικό τους ζωμό, ξηραίνονται ήπια και διαμορφώνονται σε σχήμα ράβδων, με περίπου 28 ράβδους σε κάθε κουτί.
Κλινική τροφή Eukanuba Dermatosis
Η Eukanuba Dermatosis είναι μία κλινική τροφή για σκύλους που περιέχει μια επιλεγμένη πηγή πρωτεΐνης (ψάρια) και πηγή υδατανθράκων (πατάτας), καθώς και ένα υψηλό επίπεδο των απαραίτητων λιπαρών οξέων. Η προσαρμοσμένη αναλογία των ωμέγα λιπαρών οξέων βοηθά στην υποστήριξη ενός υγιούς δέρματος και τριχώματος. H Eukanuba Dermatosis για σκύλους περιέχει ένα μείγμα ινών, έναν κλινικά αποδεδειγμένο πολτό τεύτλων και πρεβιοτικών FOS, που υποστηρίζουν την υγεία του γαστρεντερικού σωλήνα.