Οι online αγορές έχουν αρχίσει να επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό και τον κλάδο των σούπερ μάρκετ και της μικρής λιανικής, καθώς, κερδίζοντας διαρκώς την προτίμηση όλο και περισσότερων καταναλωτών, αναγκάζουν και τις ίδιες τις επιχειρήσεις να τις εντάξουν στο χαρτοφυλάκιό τους, αλλάζοντας τα δεδομένα ολόκληρης της αγοράς.
Της Ελένης Σαραντάκη
Στις διαδικτυακές πωλήσεις στρέφονται και τα σούπερ μάρκετ
Παρά τα αργά «βήματα» που καταγράφει εδώ κι αρκετά χρόνια το online εμπόριο στην Ελλάδα, φαίνεται ότι μπαίνει πια στον «δρόμο» για την εδραίωσή του και στη χώρα μας, με όλους τους σχετικούς δείκτες και τις κινήσεις των επιχειρήσεων να καταδεικνύουν την πρώτη πραγματική «στροφή» των καταναλωτών. Τα online καταστήματα, άλλωστε, «κυριαρχούν» τα τελευταία χρόνια στο εξωτερικό και είναι χαρακτηριστικό ότι στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου, τις ΗΠΑ, η αύξηση του μεριδίου στις διαδικτυακές πωλήσεις εκτιμάται ότι το 2026 θα ανέλθει στο 25% επί του συνόλου.
Σύμφωνα, μάλιστα, με έρευνα του τμήματος στατιστικών ερευνών του αμερικανικού Υπουργείου Εργασίας, τα online καταστήματα αναμένεται να οδηγήσουν σε «λουκέτο» πάνω από 75.000 φυσικά καταστήματα στον κλάδο του λιανικού εμπορίου στο διάστημα αυτό. Συγκεκριμένα, για κάθε 1% μερίδιο που θα κερδίζει το online λιανεμπόριο, προβλέπεται πως θα τίθενται εκτός λειτουργίας 8.000 με 8.500 καταστήματα. Άρα, έως το 2026 θα μειωθεί κατά περίπου 7% ο αριθμός των καταστημάτων στη χώρα, τα οποία σήμερα υπολογίζεται πως ανέρχονται σε 1.044.754.
Νέα δεδομένα και στην ελληνική αγορά
Σημαντικές αλλαγές αναμένεται να προκαλέσει και στο εγχώριο λιανεμπόριο η ραγδαία αναπτυξιακή πορεία που σημειώνει το ηλεκτρονικό εμπόριο τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με σχετική έρευνα του ΙΕΛΚΑ, παρά το χαμηλό μερίδιο πωλήσεων, ο ρυθμός ανάπτυξης των τελευταίων ετών ήταν της τάξεως του 50%, ενώ παρατηρείται στροφή των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές, ακόμα και σε προϊόντα που παραδοσιακά αγοράζονταν σε φυσικά καταστήματα.
Οι συνολικές ετήσιες πωλήσειςτων βασικών ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ υπολογίζεται ότι ξεπερνούν πια τα 20 εκατ. ευρώ.
Η επίδραση του διαδικτύου, των social media και των νέων τεχνολογιών στις αγορές προϊόντων σούπερ μάρκετ εμφανίζεται έντονη, οδηγώντας στη δημιουργία μιας διακριτής πελατειακής βάσης καταναλωτών, που συστηματικά επιλέγουν τις online αγορές. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι συνολικές ετήσιες πωλήσεις των βασικών ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 20 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνολικές ηλεκτρονικές πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων εκτιμάται ότι ανέρχονται σε περίπου 40 εκατ. ευρώ. Προβλέπεται, μάλιστα, ότι το 2020 το μερίδιο των ηλεκτρονικών αγορών στο λιανεμπόριο τροφίμων στην Ελλάδα θα ξεπεράσει το 1%, με πωλήσεις της τάξης των 180-200 εκατ. ευρώ.
Η διείσδυση των online αγορών σχετίζεται, γενικότερα, με τη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων, του Internet, των social media και του κινητού τηλεφώνου, με το 40% του κοινού, πλέον, να ενημερώνεται ηλεκτρονικά για τις προσφορές κι εκπτώσεις των σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΛΠΕ και του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, οι επιχειρήσεις που διαθέτουν ψηφιακό κανάλι πώλησης στην Ελλάδα κυμαίνονται στις 7.000. Η κατηγορία δε ηλεκτρονικών αγορών που εμφανίζει τη μεγαλύτερη αύξηση είναι το έτοιμο φαγητό. Οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν ολοένα και περισσότερο ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα και χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο φορητές συσκευές για την αναζήτηση πληροφοριών. Ωστόσο, πραγματοποιούν τις αγορές τους, κυρίως, μέσω του προσωπικού τους υπολογιστή.