Αυξάνονται ταχύτατα οι online καταναλωτές
Ο αριθμός των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα σούπερ μάρκετ μέσω του διαδικτύου, είτε σε σταθερή βάση είτε ευκαιριακά, έχει αυξηθεί σε σημαντικό βαθμό τα τελευταία χρόνια και μεγαλώνει ταχύτατα, με όλο και πιο έντονο ρυθμό. Σύμφωνα με έρευνα της Coresight Research, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, πάνω από το 36,5% των καταναλωτών πραγματοποίησε σχετικές αγορές το 2018, ποσοστό που είναι αυξημένο κατά 23% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, ενώ μεταφράζεται σε περίπου 35 εκατομμύρια επιπλέον καταναλωτές. Όσον αφορά δε τα επιμέρους στοιχεία της έρευνας, αυτά έδειξαν ότι το 72,4% των Αμερικανών καλύπτει ένα μικρό μέρος των αναγκών του σε προϊόντα σούπερ μάρκετ, ενώ διψήφιο είναι πια το ποσοστό (σχεδόν 12%) των καταναλωτών που δηλώνει πως πραγματοποιεί σημαντικό μέρος των αγορών ειδών παντοπωλείου online.
Από εκεί και πέρα, η έρευνα έδειξε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών που αξιοποιούν το κανάλι των online αγορών για τα είδη του σούπερ μάρκετ αφορά νέους ανθρώπους, οι οποίοι και θεωρούνται πια το νέο «δυναμικό» κοινό, το οποίο και καθορίζει τόσο το μέλλον της κατανάλωσης, όσο και τις επόμενες κινήσεις των επιχειρήσεων του κλάδου. Νο1 πλατφόρμα για online αγορές ήταν το Amazon.com, το οποίο κι υπερτερεί σημαντικά των παραδοσιακών «αλυσίδων» σούπερ μάρκετ των ΗΠΑ, όπως τα Walmart.com, Target.com και Kroger.com. Σημειώνεται ότι η Amazon έχει δημιουργήσει και φυσικά καταστήματα λιανικής κι έχει εισέλθει τα τελευταία χρόνια στη συγκεκριμένη αγορά και στην Ευρώπη.
Οι προτιμήσεις των online καταναλωτών στην Ελλάδα
Όσον αφορά τα στοιχεία για τις online πωλήσεις στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ΕΣΗΕ), ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα θα «αγγίξει» τα 4 δις ευρώ μέχρι το τέλος του 2019, σημειώνοντας αύξηση κατά 8% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Η σχετική έρευνα παρουσίασε ιδιαίτερα σημαντικά στοιχεία και για τις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών που πραγματοποιούν online αγορές. Με βάση αυτά, το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 16 έως 74 ετών που έχουν χρησιμοποιήσει το διαδίκτυο τουλάχιστον μία φορά για να αγοράσουν κάτι έχει αυξηθεί από 27% το 2012 σε πάνω από 40% το 2018. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν τόσο τη δυναμική του e-commerce όσο και την αντίστοιχη ανάγκη των επιχειρήσεων για άμεση κι εύκολη επικοινωνία με τους καταναλωτές, μέσα από τα κανάλια που οι ίδιοι επιλέγουν στην καθημερινότητά τους.
Το 85% των online καταναλωτών στην Ελλάδα πραγματοποιεί το 80% των αγορών του σε εγχώρια ηλεκτρονικά καταστήματα.
Ως εκ τούτου, το κινητό τηλέφωνο γίνεται απαραίτητο «εργαλείο» τόσο για τον καταναλωτή όσο και για την επιχείρηση, τόσο πριν από τη διαδικασία των αγορών όσο και κατά τη διάρκειά της. Είναι χαρακτηριστικό ότι 1 στους 4 καταναλωτές χρησιμοποιεί το κινητό του για να συγκρίνει τιμές ακόμα και τη στιγμή που ετοιμάζεται να κάνει μία αγορά. Οι πληρωμές δε μέσω κινητού αναμένεται να ξεπεράσουν το 40% των συνολικών συναλλαγών στις μεγάλες αγορές των ΗΠΑ, της Κίνας και της Ε.Ε. Με το 85% των online καταναλωτών στην Ελλάδα να πραγματοποιεί το 80% των αγορών του σε εγχώρια ηλεκτρονικά καταστήματα, οι ελληνικές επιχειρήσεις που αναπτύσσουν διαρκώς το e-shop τους καλούνται να αναπτύξουν και τα αντίστοιχα κανάλια επικοινωνίας και μάλιστα προς την κατεύθυνση της πιο προσωπικής κι άμεσης επικοινωνίας.
Επενδύουν στα διαδικτυακά καταστήματα τα σούπερ μάρκετ
Η εξοικείωση των καταναλωτών με τα νέα μέσα, η αναζήτηση καλύτερων τιμών, αλλά κι η ευκολία αγορών έχουν οδηγήσει τους καταναλωτές στις online αγορές, με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια κι ο ανταγωνισμός στα διαδικτυακά καταστήματα των σούπερ μάρκετ στην ελληνική αγορά. Πέντε μεγάλες διαδικτυακές «αλυσίδες» (ΑΒ CLICK2SHOP, Care Market, Welovesupermarket, E-fresh, yoda.gr) ξεκίνησαν πριν από λίγα χρόνια να επενδύουν στη συγκεκριμένη αγορά, η οποία κι ενισχύεται πλέον με έντονο ρυθμό, προσελκύοντας διαρκώς νέους «παίκτες», με μόνο τον Σκλαβενίτη να απέχει σταθερά από το συγκεκριμένο κανάλι. Από έρευνα της Convert group για την ελληνική αγορά προκύπτει ότι οι online αγορές προϊόντων λιανικής πρόκειται να δεκαπλασιαστούν έως το 2020, με τον τζίρο τους να ξεπερνά τα 300 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο.
Αύξηση 25% στις online πωλήσεις του Ομίλου ΑΒ Βασιλόπουλος
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της ραγδαίας ανάπτυξης των online πωλήσεων στον κλάδο του σούπερ μάρκετ αποτελεί η πρόσφατη ανακοίνωση του πολυεθνικού ομίλου της ΑΒ Βασιλόπουλος για τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2019. Σύμφωνα με αυτά, οι online πωλήσεις της Ahold Delhaize αυξήθηκαν σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 κατά 25%, ενώ συνολικά οι καθαρές πωλήσεις του ομίλου σημείωσαν άνοδο κατά 1,5%, φθάνοντας τα 15,9 δις ευρώ (το ποσοστό αύξησης στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη ήταν 2,4%, ανεβάζοντας τον κύκλο εργασιών σε 1,46 δις ευρώ).