Επιχειρηματικές ιδέες Η πανδημία του κορωνοϊού άλλαξε τα δεδομένα της αγοράς και στην Ελλάδα, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι οι επιπτώσεις της θα είναι εμφανείς και στα επόμενα χρόνια. Παράλληλα, όμως, φαίνεται ότι δημιουργούνται και νέες συνήθειες στους καταναλωτές, από τις οποίες προκύπτουν αντίστοιχα νέες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις και στον τομέα του λιανεμπορίου.

Του Βάιου Τασούλα

«Οι κρίσεις δημιουργούν κινδύνους και… ευκαιρίες»

Επιχειρηματικές ιδέεςO άλλοτε πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι, είχε πει ότι στην Κίνα χρησιμοποιούν δύο σύμβολα για τη λέξη «κρίση», το ένα σημαίνει κίνδυνος και το άλλο ευκαιρία. Πρόκειται για μία δήλωση που έχει μείνει στην ιστορία για την ουσία της διαπίστωσής του, ότι δηλαδή σε κάθε τύπου κρίση, πέρα από τα τεράστια προβλήματα που δημιουργούνται, υπάρχουν πάντα και διάφορες ευκαιρίες για τους ανθρώπους. Το γεγονός γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτό και σήμερα, καθώς η πανδημία του κορωνοϊού έχει «χτυπήσει» ολόκληρο τον κόσμο, με χαμένους, αλλά και κερδισμένους από τα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν στην πλειοψηφία των χωρών, καθώς και στην Ελλάδα.

Όσον αφορά τον επιχειρηματικό κόσμο, δεν είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις για παράδειγμα ότι ο τουρισμός κι η εστίαση έχουν «πληγεί» σε τεράστιο βαθμό στη χώρα μας, αντίθετα καταστήματα όπως τα σούπερ μάρκετ κι οι εταιρείες απολυμαντικών ειδών έχουν ευνοηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό. Και μπορεί η Ελλάδα να αντιμετώπισε σε ήπιο βαθμό την πανδημία και σιγά σιγά να αίρονται τα μέτρα από την κυβέρνηση, όμως η επιστροφή στην… κανονικότητα θα αργήσει ακόμη αρκετά. Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, μάλιστα, κάποια πράγματα θα αλλάξουν για πάντα, καθώς οι συνήθειες των καταναλωτών διαφοροποιήθηκαν όλο αυτό το διάστημα, με κάποιες καταναλωτικές τάσεις να μεταμορφώνονται οριστικά.

Ο κορωνοϊός δείχνει να ενισχύει τη λογική του «grab and go meals», με τα έτοιμα φαγητά να αυξάνουν τη «δυναμική» τους στην αγορά και για τα επόμενα χρόνια.

Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι έχει ήδη «ανοίξει ο δρόμος» για νέες επιχειρηματικές ιδέες, οι οποίες εκμεταλλευόμενες τη νέα κατάσταση πραγμάτων, θα προσφέρουν ευκαιρίες στους επαγγελματίες της αγοράς για σταθεροποίηση της επιχείρησής τους ή ακόμη και για σημαντική αύξηση των κερδών τους. Πολλές από αυτές, μάλιστα, αφορούν άμεσα ή βρίσκονται κοντά και στον τομέα του μίνι μάρκετ και της μικρής λιανικής. Στο πλαίσιο αυτό, το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» παρουσιάζει παρακάτω κάποιες από τις επιχειρηματικές τάσεις που θεωρείται ότι θα αποδειχθούν… χρυσάφι τα επόμενα χρόνια.

Σε πρώτο πλάνο τα e-shop

Επιχειρηματικές ιδέεςΊσως ο πιο ευνοημένος τομέας της αγοράς στο διάστημα της καραντίνας ήταν οι online αγορές, αφού ο περιορισμός στο σπίτι οδήγησε πολλούς καταναλωτές και στην Ελλάδα σε e-shop για να κάνουν τα ψώνια τους, είτε αυτά αφορούσαν ρούχα, αξεσουάρ και παιχνίδια είτε ηλεκτρονικά είδη κι άλλες συσκευές. Τα τελευταία χρόνια, άλλωστε, οι συγκεκριμένες αγορές παρουσιάζουν σταθερή αύξηση των πωλήσεών τους διαδικτυακά, με πάνω από το 10% των Ελλήνων να κάνουν πλέον τα «ψώνια» τους online. Ο αριθμός αυτός υπερδιπλασιάστηκε φυσικά στην περίοδο της καραντίνας, αλλά το πιο σημαντικό στοιχείο ήταν το γεγονός ότι ανάμεσά τους εμφανίστηκαν για πρώτη φορά κι οι αγορές σε e-shop για τρόφιμα και ποτά, με τα σούπερ μάρκετ να «μπλοκάρουν» από τη ζήτηση.

Ειδικά στην Αθήνα, οι «αλυσίδες» έφθασαν να μην έχουν σχεδόν καθόλου ανοιχτές ημερομηνίες παράδοσης για παραγγελίες και να συνεργάζονται ακόμη και με εταιρείες όπως η Speedex για να καταφέρουν να αντεπεξέλθουν στη ζήτηση. Σύμφωνα με στοιχεία της Convert Group, το ποσοστό των online αγορών στα σούπερ μάρκετ σε σχέση με τον συνολικό τζίρο του κλάδου λιανεμπορίου αυξήθηκε 4,5 φορές τη 12η εβδομάδα του 2020 (16-22 Μαρτίου) εν συγκρίσει με την πρώτη εβδομάδα του έτους (από 0,4% σε 1,8%), γεγονός που σηματοδοτεί την ταχύτητα με την οποία οι Έλληνες υιοθετούν το online κανάλι για τις παραγγελίες τους.